laupäev, 10. detsember 2016


Ma arvan, et olen nüüd natuke parem ja inspireeritum õpetaja (katke tagasisidest)

KIRJUTAMISOSKUSE ARENDAMISE KOOLITUSE LÄBIVIIMISEST EESTI KEELE ÕPETAJAILE

Erisugused mängulised meetodid muudavad kirjutamise põnevamaks - püüame Navitrolla kaartide abil  leida ideid  arutlusteema avamiseks


Viisin sellel aastal teist korda läbi kolmepäevast koolitust “Kirjutamisoskuse arendamine”. Esimest korda toimus sama nimega koolitus üle-eelmisel aastal – üks rühm Tallinnas ja teine Jõhvis. Tookord olid osalejaiks eesti keele kui teise keele õpetajad. Sellel aastalgi oli koolitus kahes kohas: seekord oli lisaks Tallinnale toimumispaigaks valitud Rakvere. Suurim erinevus kahe aasta taguse kursusega oli see, et seekord olid osalejaiks valdavalt eesti keele kui emakeele õpetajad, kuigi rühmades olid ka mõned eesti keele kui teise keele õpetajad.

Seetõttu tegin koolitusprogrammi üsna palju ringi. Samuti olen vahepealse aja jooksul ise aktiivselt end täiendanud ja mitmeid uusi põnevaid meetodeid omandamud ning ka ise uusi ülesandeid välja mõelnud ning õppijate peal läbi proovinud.

Koolitusel arutasime kirjutamise õpetamise oluliste tegurite üle, tegelesime üsna palju kirjutamismotivatsiooniga (proovisime läbi mitmeid aktiivseid ja mängulisi harjutusi ja tegevusi, osalejad tutuvustasid meetodeid oma varasalvest), vaatlesime arutleva teksti loomise etappe (kuidas eri sisendi, mänguliste abivahendite ja tegevuste abil mõtteid tekitada, kuidas teksti üles ehitada), arutlesime vigade olemuse ja vigade parandamise võimaluste ning mõttekuse üle, harjutasime õpilasele tagaside andmist lugeja (mitte õpetaja) seisukohalt, tutvusime eri liiki lühemate tekstide loomise võimalustega.

Ka kirjutamise tunnis peab liikuma!


Tegime üsna palju ülesandeid ka praktiliselt läbi, millele järgnes arutelu. See kõik võttis omajagu aega, võib-olla oleks võinud mõnes kohas ka tempot veidi tõsta. Pean seda edaspidiseks meels pidama ja koolitusprogrammi veel lihvima. Samas olen seda meelt, et ainult läbitegemine mõjub nii, et sa selle ülesande ka omandad ja seda ise läbi tunnetanuna on palju suurem tõenäosus, et seda ka õpilastega kasutad. Samuti arvan, et nagu õpilastegi puhul, on ka õpetajate puhul millegi omandamiseks ja muutuste tekkimiseks vaja aega. See, kui osalejad saavad palju eri kaaslastega suhelda, mõjub hästi ka koolitusrühma sisekliimale ning tõstab osalejate motivatsiooni.



Rohkem ma ei kirjutakski. Lisan katkendeid osalejate tagasisidest (koolituse teemale kohaselt lasin osalejail lihtsalt kirjutada 10-15 minutit, andes ette ainult lausealguse “Ma arvan” või Ma arvasin” ... Tagasiside oli väga meeldiv ja andis mulle palju indu edaspidiseks :) Tänan kõiki osalejaid – just teie energia, aktiivsus ja rõõmsameelsus muutis selle koolituse toredaks ja tõhusaks! Ja veel – paljusid koolitusel kasutatud ülesandeid ja meetodeid võib leida sellesama blogi varasematest sissekannetest!

Mängisime ka veidi naljakaid mänge :)



KATKEID TAGASISIDEST
Mina arvan, et oli tore ja kasulik sellele koolitusele tulla. Õppisin, et õpetada saab ka nii, et kasutadki lihtsaid vahendeid. Ei olegi kogu aeg vaja nii-öelda digikultuuri. Eriti meeldis mulle Nõlvaku lugemisteksti põhjal mängitud “ärikohtumine”. Tegin ka seda ühes oma klassis läbi ja tulemus oli üllatavalt hea. Õpilased olid rõõmsad ja tegusad … Kindlasti kasutan neid kursusel omandatud võtteid ka edaspidi.
***
Ma arvan, et need kolm koolitust olid rikastavad, ergutavad, kasutatavad. Ideid oli rohkelt ja neid tuli igalt inimeselt – kogu seltskond rikastas olemist uute mõtetega.

***
Väga tore seltskond: õpetajad jagasid oma kogemusi, rääkisid probleemidest. Väga lõbusad soojendusharjutused. Kasutasin palju tundides. Koolitus pani mõtlema, kuidas tundi sisustada, millest alustada, millega lõpetada.
***


Ma arvan, et koolitus läks väga hästi. See läks isegi paremini, kui ma ootasin. Oli hästi palju praktilisi asju, mida ma olen juba järgmisel päeval kasutanud. On väga hea, et enamuse asju me saime ka ise harjutada, mitte ainult teooriat kuulata. Aitäh teile!


***

Mina arvan, et tore oli kohtuda nii paljude õpetajatega, kelle elukoht, kooli tüüp, taust jm erineb minu omast. Ja inimesed avasid ennast, õhkkond oli meeldiv, sõbralik. Selle eest pean suuresti tänama Sind, Mare. See on minu õppetund, mille üle pean veel mõtisklema. Sa oled õpetajana kindlasti mängulisem kui mina. Tahan, et mul oleks rohkem aega, et kogutut seedida, mõtestada. Koolivaheajal pakin lahti koolitusel kogunenud paberikuhja ja vaatan, mida annab oma tegevusse integreerida.
Kõige toredam oligi, et pidime mugavustsoonist väljuma ja tegema asju, mida esmapilgul ehk poleks viitsinud või tahtnud. Eesti inimesed on vägagi avatud ja suhtlemisaltid, kui neid veidike tagant tõugata. Aitäh!


***

Mina arvan, et üks olulisemaid asju koolituste juures on hea õhkkond, seltskonna motiveeritus ja koostöö. Need jooned iseloomustavad ka tänasega läbitud kirjutamisoskuse arendamise koolitust. Seega olen rahul. … Eelmiste õppepäevade järel olengi saanud õpilaste peal koolitusel tehtud ülesandeid katsetada ja alati teinud mingi oma versiooni.


***

Mina arvan, et sellelaadilist koolitust, nagu sain, saavad vähesed. See oli eriline koolitus. Vajalik koolitus nii mulle kui mu õpilastele. Sain teada, kuidas elavdada tundi, ainekäsitlust. Head olid rühmatööd, ülesanded. Omavahel arutamine oli huvitav. Seltskond oli põnev, lektor positiivne, naeratav, innustav, heatahtlik. Saadut saan kasutada praktilises koolitöös. Need tunnid siin koos olid eetilised. On vaja endaga aru pidada, mõelda. Tänan!


***

Mina arvan, et sellist koolitust on õpetajatele väga vaja. On vaja, et see toimuks perioodiliselt – see annab mõtteid, uusi ideid, äratab üles vanu harjutusi ja mänge, mille oled juba unustanud. Mulle meeldis see, et me olime mängulised ja samas arutlevad. Ka tundides on ju vaja olla nii üht kui teist. Koolitus pani mind tahtma olla parem, loomingulisem, leidlikum … Aitäh! Teis oli palju rõõmu ja heasoovlikkust!


***

Ma arvan, et selliseid sundimatu õhkkonnaga kokkusaamisi ja kogemustevahetamisi oleks tarvis iga teatud aja tagant, et INSPIREERUDA. Et üksi töötades ja proovides parimat võimalikku tulemust saavutada mitte ära väsida. Ma arvan, et olen nüüd natuke parem, rohkem uusi võimalusi otsiv õpetaja. Ispireeritum …



***
Väga rikastavad olid need päevad seetõttu, et sain siit mitmeid väga konkreetseid nippe, mida kasutada. Olen ka paljusid proovinud – töötavad. Varem ei teadnud näiteks sellistest kaartidest ja täringutest midagi, nüüd olen ise juba tellinud ja oma tunde rikastanud. Vast kõige olulisem mõte, mis minu jaoks sellelt koolituselt kõlama jäi: kirjutada tuleb pidevalt, kasvõi vähe, aga et oleks pidev praktika, ning et vead ei ole nii suur probleem … Kokkuvõttes hindan koolitust väga kõrgelt. Ma õppisin siit palju ja lahkusin alati väga hea meeleoluga. See tõstis minu motivatsiooni.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar