Ma arvan, et olen nüüd natuke parem ja inspireeritum õpetaja (katke tagasisidest)
KIRJUTAMISOSKUSE ARENDAMISE KOOLITUSE LÄBIVIIMISEST EESTI KEELE ÕPETAJAILE
Erisugused mängulised meetodid muudavad kirjutamise põnevamaks - püüame Navitrolla kaartide abil leida ideid arutlusteema avamiseks |
Viisin sellel aastal
teist korda läbi kolmepäevast koolitust “Kirjutamisoskuse arendamine”. Esimest
korda toimus sama nimega koolitus üle-eelmisel aastal – üks rühm Tallinnas ja
teine Jõhvis. Tookord olid osalejaiks eesti keele kui teise keele õpetajad.
Sellel aastalgi oli koolitus kahes kohas: seekord oli lisaks Tallinnale
toimumispaigaks valitud Rakvere. Suurim erinevus kahe aasta taguse kursusega
oli see, et seekord olid osalejaiks valdavalt eesti keele kui emakeele
õpetajad, kuigi rühmades olid ka mõned eesti keele kui teise keele õpetajad.
Seetõttu tegin
koolitusprogrammi üsna palju ringi. Samuti olen vahepealse aja jooksul ise
aktiivselt end täiendanud ja mitmeid uusi põnevaid meetodeid omandamud ning ka
ise uusi ülesandeid välja mõelnud ning õppijate peal läbi proovinud.
Koolitusel arutasime
kirjutamise õpetamise oluliste tegurite üle, tegelesime üsna palju
kirjutamismotivatsiooniga (proovisime läbi mitmeid aktiivseid ja mängulisi
harjutusi ja tegevusi, osalejad tutuvustasid meetodeid oma varasalvest),
vaatlesime arutleva teksti loomise etappe (kuidas eri sisendi, mänguliste
abivahendite ja tegevuste abil mõtteid tekitada, kuidas teksti üles ehitada),
arutlesime vigade olemuse ja vigade parandamise võimaluste ning mõttekuse üle,
harjutasime õpilasele tagaside andmist lugeja (mitte õpetaja) seisukohalt, tutvusime
eri liiki lühemate tekstide loomise võimalustega.
Ka kirjutamise tunnis peab liikuma! |
Tegime üsna palju
ülesandeid ka praktiliselt läbi, millele järgnes arutelu. See kõik võttis
omajagu aega, võib-olla oleks võinud mõnes kohas ka tempot veidi tõsta. Pean
seda edaspidiseks meels pidama ja koolitusprogrammi veel lihvima. Samas olen
seda meelt, et ainult läbitegemine mõjub nii, et sa selle ülesande ka omandad
ja seda ise läbi tunnetanuna on palju suurem tõenäosus, et seda ka õpilastega
kasutad. Samuti arvan, et nagu õpilastegi puhul, on ka õpetajate puhul millegi
omandamiseks ja muutuste tekkimiseks vaja aega. See, kui osalejad saavad palju
eri kaaslastega suhelda, mõjub hästi ka koolitusrühma sisekliimale ning tõstab
osalejate motivatsiooni.
Rohkem
ma ei kirjutakski. Lisan katkendeid osalejate tagasisidest (koolituse teemale
kohaselt lasin osalejail lihtsalt kirjutada 10-15 minutit, andes ette ainult
lausealguse “Ma arvan” või Ma arvasin” ... Tagasiside oli väga
meeldiv ja andis mulle palju indu edaspidiseks :) Tänan kõiki osalejaid – just teie energia, aktiivsus ja rõõmsameelsus
muutis selle koolituse toredaks ja tõhusaks! Ja veel
– paljusid koolitusel kasutatud ülesandeid ja meetodeid võib leida sellesama
blogi varasematest sissekannetest!
Mängisime ka veidi naljakaid mänge :) |
KATKEID TAGASISIDEST
Mina arvan, et
oli tore ja kasulik sellele koolitusele tulla. Õppisin, et õpetada saab ka nii,
et kasutadki lihtsaid vahendeid. Ei olegi kogu aeg vaja nii-öelda digikultuuri.
Eriti meeldis mulle Nõlvaku lugemisteksti põhjal mängitud “ärikohtumine”. Tegin
ka seda ühes oma klassis läbi ja tulemus oli üllatavalt hea. Õpilased olid
rõõmsad ja tegusad … Kindlasti kasutan neid kursusel omandatud võtteid ka
edaspidi.
***
Ma arvan, et
need kolm koolitust olid rikastavad, ergutavad, kasutatavad. Ideid oli rohkelt
ja neid tuli igalt inimeselt – kogu seltskond rikastas olemist uute mõtetega.
***
Väga tore
seltskond: õpetajad jagasid oma kogemusi, rääkisid probleemidest. Väga lõbusad
soojendusharjutused. Kasutasin palju tundides. Koolitus pani mõtlema, kuidas
tundi sisustada, millest alustada, millega lõpetada.
***
Ma arvan, et
koolitus läks väga hästi. See läks isegi paremini, kui ma ootasin. Oli hästi
palju praktilisi asju, mida ma olen juba järgmisel päeval kasutanud. On väga
hea, et enamuse asju me saime ka ise harjutada, mitte ainult teooriat kuulata.
Aitäh teile!
***
Mina arvan, et
tore oli kohtuda nii paljude õpetajatega, kelle elukoht, kooli tüüp, taust jm
erineb minu omast. Ja inimesed avasid ennast, õhkkond oli meeldiv, sõbralik. Selle
eest pean suuresti tänama Sind, Mare. See on minu õppetund, mille üle pean veel
mõtisklema. Sa oled õpetajana kindlasti mängulisem kui mina. Tahan, et mul
oleks rohkem aega, et kogutut seedida, mõtestada. Koolivaheajal pakin lahti
koolitusel kogunenud paberikuhja ja vaatan, mida annab oma tegevusse
integreerida.
Kõige toredam
oligi, et pidime mugavustsoonist väljuma ja tegema asju, mida esmapilgul ehk
poleks viitsinud või tahtnud. Eesti inimesed on vägagi avatud ja suhtlemisaltid,
kui neid veidike tagant tõugata. Aitäh!
***
Mina arvan, et
üks olulisemaid asju koolituste juures on hea õhkkond, seltskonna motiveeritus
ja koostöö. Need jooned iseloomustavad ka tänasega läbitud kirjutamisoskuse
arendamise koolitust. Seega olen rahul. … Eelmiste õppepäevade järel olengi
saanud õpilaste peal koolitusel tehtud ülesandeid katsetada ja alati teinud
mingi oma versiooni.
***
Mina arvan, et
sellelaadilist koolitust, nagu sain, saavad vähesed. See oli eriline koolitus. Vajalik
koolitus nii mulle kui mu õpilastele. Sain teada, kuidas elavdada tundi,
ainekäsitlust. Head olid rühmatööd, ülesanded. Omavahel arutamine oli huvitav.
Seltskond oli põnev, lektor positiivne, naeratav, innustav, heatahtlik. Saadut
saan kasutada praktilises koolitöös. Need tunnid siin koos olid eetilised. On
vaja endaga aru pidada, mõelda. Tänan!
***
Mina arvan, et
sellist koolitust on õpetajatele väga vaja. On vaja, et see toimuks
perioodiliselt – see annab mõtteid, uusi ideid, äratab üles vanu harjutusi ja
mänge, mille oled juba unustanud. Mulle meeldis see, et me olime mängulised ja
samas arutlevad. Ka tundides on ju vaja olla nii üht kui teist. Koolitus pani
mind tahtma olla parem, loomingulisem, leidlikum … Aitäh! Teis oli palju rõõmu
ja heasoovlikkust!
***
Ma arvan, et
selliseid sundimatu õhkkonnaga kokkusaamisi ja kogemustevahetamisi oleks tarvis
iga teatud aja tagant, et INSPIREERUDA. Et üksi töötades ja proovides parimat
võimalikku tulemust saavutada mitte ära väsida. Ma arvan, et olen nüüd natuke
parem, rohkem uusi võimalusi otsiv õpetaja. Ispireeritum …
***
Väga rikastavad
olid need päevad seetõttu, et sain siit mitmeid väga konkreetseid nippe, mida
kasutada. Olen ka paljusid proovinud – töötavad. Varem ei teadnud näiteks
sellistest kaartidest ja täringutest midagi, nüüd olen ise juba tellinud ja oma
tunde rikastanud. Vast kõige olulisem mõte, mis minu jaoks sellelt koolituselt
kõlama jäi: kirjutada tuleb pidevalt, kasvõi vähe, aga et oleks pidev praktika,
ning et vead ei ole nii suur probleem … Kokkuvõttes hindan koolitust väga
kõrgelt. Ma õppisin siit palju ja lahkusin alati väga hea meeleoluga. See
tõstis minu motivatsiooni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar