Rikkis
telefon ja tagurpidi salto
UUE
ÕPPEAASTA ALUSTAMISEST JA EESMÄRKIDE SEADMISEST
Nüüd on mul küll blogisse kirjutamisel päris
pikk vahe sisse jäänud. See ei tähenda aga, nagu poleks mul midagi kirjutada.
Tegelikult on vastupidi – tegevusi on niipalju, et nende kajastamiseks napib
aega. Püüan aga nüüd jälle järje peale saada ja ka olulisemad vahepeal toimunud
sündmused tagantjärele kirja panna.
Eesti suvi :) |
Kõigepealt aga koolist. Mul on sel aastal kolm
klassi – 11. ja 12. vene emakeelega klassid, kus õpetan kirjandust eesti keeles
(need klassid on suhteliselt suured, ühes on 18 ja teises 14 õppijat) ja 12.
klass, kus õpetan eesti keelt teise keelena, kus aga rühmas on pooleks eesti ja
vene emakeelega õpilased (see klass on väike, kokku 7 õpilast). Kuna nad õpivd
inglise keeles, siis on neil õigus sooritada eesti keele kui teise keele eksam,
aga see ei tähenda, et me õppetöös muud ei teeks.
Alustasin õppeaastat kõigis klassides
sissejuhatava tunniga teemal “Suvi ja eesmärgid uueks õppeaastaks”. Et
suvemeenutuste rääkimine on pahatihti üks tüütumaid ülesandeid septembri
alguses, proovisin seda teha huvitavamas vormis. Kõigepealt tegin
soojendusmängu, kus õppijad pidid paarides seisma, üks hoidis käes kujuteldavat
kasti, millest teine võttis välja suvemälestusi (sõnu, fraase) ja siis
vastupidi. (Selle mängu idee pärineb Aleksei Razinilt, nagu ka järgmine mäng).
Täpilised puud Helsingis (Kusama installatsioon). See on üks minu suvemälestustest. |
Edasi
palusin igaühel joonistada paberile kaks oma suvega seotud sümbolit või pilti,
kuidas keegi soovis. Seejärel leiti paariline, kellele oma joonistustest
räägiti. Kui mõlemad paarilised olid rääkinud, vahetati pildid, leiti uus
paariline. Nii jätkasime päris mitu korda. Lõpuks rääkis igaüks sellest
pildist, mis ta käes oli. Ja pildi õige omanik proovis oma pildi jutu järgi ära
tunda ning kommenteeris seda ka ise veidi. Mäng läks hoogsalt kõigis rühmades.
Üks õppija ütles, et see on ju nagu rikkis telefoni mäng. Ja tegelikult
tõepoolest! Mõni pilt sai küll hoogsa mängu ajal ka veidi kannatada: sellele
joonistati midagi juurde või üks pilt oli ka pooleks tõmmatud. Aga ega sellest
midagi hullu ei olnud. Eks edaspidi areneb ka oskus kaaslasi rahulikumalt
kuulata. Samas jälgisin, et kõik oleks sõbralik ja eriti meeldis mulle, et
selles harjutuse ajal sai igaüks palju rääkida ja sugugi mitte vaid oma teemal.
Üldiselt muidugi info hulk jutu käigus kahanes jutu käigus ja mõne pildi kohta
osati lõpuks öelda vaid paar lauset ja ülejäänu kohta öeldi “info puudub”.:) Lõpuks sai aga pildi omanik ka ikka võimaluse oma pilti kommenteerida :)
Suvi ... (Õpilase joonistus oma suvemälestustest) |
Suvi ... (Pilt kujutab orjatööd, mida õpilane suvel restorani ettekandjana tegi :) |
Tunni lõpuks jagasin
kõigile viis märkmepaberit ja palusin neil sinna kirja panna oma viis eesmärki
selleks õppeaastaks. Seejuures ei pidanud need eesmärgid sugugi olema seotud
eesti keele või kirjandusega, vaid olema üldised, nii kooli kui ka muu elu hõlmavad.
Lõpuks vesteldi jälle mõned korrad paarides ja võrreldi oma eesmärke. Ühes
klassis ei soovinud õpilased oma eesmärke kõigile avalikustada. Ütlesin siis,
et teeme nii, et igaüks ütleb ühe eesmärgi ja kommenteeri seda. Teised võib aga
enda teada jätta. Kui nii tegime, siis tegelikult läksid mitmed õppijad ikkagi
nii hoogu, et tahtsid ka teistest eesmärkidest rääkida.
Ka see ülesanne
õnnestus. Tore oli siinjuures see, et igaüks sai rääkida igaüks just endale
olulisest. Seda peetakse efektiivse keeleõppe üheks võtmeteguriks, set aju
töötleb inimesele olulist infot palju tõhusamalt ja jätab seda meelde palju
paremini. Samuti said õppijad liikuda ja eri kaaslastega suhelda. Ka selle
tegevuse tähtsust ei maksa alahinnata. Pidev koolipingis rahulikult istumine on
enamusele vägagi kurnav ja inimese loomulikule õppimisvõimele takistuseks.
Kahjuks ei ole klassiruumid, kus me tunnid toimuvad küll eriti liikumist
soosivad. Üks klass on eriti väike ja tihedalt pinke täis. Selles rühmas on ka
palju õpilasi ja ringiliikumine seetõttu veidi raskendatud. Aga saime hakkama!
Lõpuks kirjutas üks klass oma eesmärkidest ka väikese tekstikese. Mõtlesin
nendega see aasta proovida teha rohkem lühemaid kirjutamisharjutusi klassis,
mitte anda pikki tekste kodus kirjutamiseks.
Selleks aastaks mul on
mitmed eesmärgid. Mõned on seotud kooliga, mõned minu elustiiliga.
Näiteks kooli ajal ma
mõtlen palju eesti keele eksamist. Ma tahan sooritada selle neljale või viiele.
Selleks ma kavatsen praktiseerida oam eesti keele oskust.
Veel tahan ma spordiga
tegeleda. Trennile lisaks võiks ka hommikuvõimlemist teha või joosta. See mõjub
hästi sporditulemustele ja tervisele.
Väga tähtis oma ka
meeles pidada oma sõpru ja peret, veeta aega nendega.
*********
Minu eesmärgid koolis on
hästi eksamid sooritada ja keemiataset kõrgemaks teha, sest ma tahan keemiat
paremini teada.
Ka tahan teha palju
kontserte erinevates restoranides ja õppida midagi uut, nagu astronoomia või
teised ained, mida meil koolis ei ole.
*********
Sellel aastal mul on
mõned eesmärgid, mis ma tahan saavutada. Esiteks ma tahan sooritada
autojuhieksamid ja saada juhiload, et suvel juba saaks oma autoga sõita. Veel
ma tahan hästi sooritada EKE. Selleks mul on vaja palju õppida ja hästi
valmistuda.
Plaanis mul on ka otsida
endale ha ülikool ja sobiv teaduskond. Ikkagi peamiselt mina pean hästi õppima,
mul on soov head taset hoida.
Kõige kõrgem eesmärk on
seotud spordiga: ma tahan tagurpidi saltot tegema õppida.
*********
Varsti ma saan
18-aastaseks ja tahan saada autojuhiloa, sellepärast on vaja hästi autokoolis
õppida ja saada autojuhiload.
Olen huvitatud
strikeballist ja tahan sellega tegeleda. Selleks aga on vaja meeskonda ja raha
(umbes 400 eurot).
Tahan rohkem sporti
teha, joosta varahommikul, käia jõusaalis, et tugevdada oma tervist.
Tahan tutvuda või saada
sõbraks rohkemate inimestega.
Mitte juua alkoholi ja
mitte suitsetada!
Teise keele õppijate tekstid (keeleliselt toimetatud)
Rõõmsat kooliaastat kõigile :) |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar