laupäev, 11. juuni 2016


Õue, õue, õue!

VEEL KORD TÄNAVAKÜSITLUSEST

Meie koolisüsteem on vaatamata viimase aja uuenduspüüdlustele ikkagi veel väga konservatiivne – selle üheks ilminguks on ka see, et õpilased peavad koolipäeva jooksul valdavalt ruumis istuma, kuulama, lugema ja kirjutama. Vähe on liikumist, õues viibimist, reaalse eluga kokkupuutumist.

Minu kümnenda klassi õpilaste üheks lemmikprojektiks õppeaasta jooksul oli vaieldamatult tänavaküsitlus, mille viisime läbi oktoobri lõpus-novembri alguses (kirjutasin sellest ka blogis) ja nad küsisid ikka vahetevahel selle kordamise järele. Et ka ilmad muutusid lausa südasuvisteks, otsustasingi õpilased klassiruumist vabastada ja nii tegimegi lausa mitmes tunnis jälle küsitlusi.


Küsitleja küsitletavat oostamas :)


Seekord koostasid õpilased kergemaid, rohkem suvega haakuvaid küsimusi, nagu Mis on teie lemmiksuvejalatsid? Milline on teie arvates parim ujumiskoht? Millised on teie suveplaanid? Aga mitte ainult – küsiti ka Millal te viimati nutsite ja miks? Millise koolisaavutuse üle te olete uhke? Millal te hakkasite suitsetama? jm.


Mitu korda tegime küsitlusi seetõttu, et nägin, kui suure õhinaga õpilased esimesel korral klassist lahkusid ja kui rõõmsad nad olid tunni lõpus naastes. Järgmises tunnis jagasime muljeid ja nad panid oma küsitluste kokkuvõtted ka lühidalt kirja. Ja nüüd oli ka näha, et nad olid õppinud mitmeid uusi eestipäraseid fraase, mida nad muidu ei kasutaks. Ikka elavas suhtluses hakkab keel kõige paremini külge! Lisaks muidugi positiivsed kogemused lahketest vastajatest. Ja samuti ka kogemus, et kõik ei pea soovima sulle vastata – see aga ei tähenda, et nad susse negatiivselt suhtuksid. Veel järgmises tunnis hakkasid noormehe juba minu klassi astudes skandeerima “Õue, õue, õue!” ja ma arvasin ka, et see on maikuus neile parim õppeviis :)

Õue!

Käisin ka ise tunni ajal mööda kesklinna ringi ja nägin ikka siin-seal ka oma õpilasi. Loomulikult ei ole võimalik neid kõiki jälgida, aga arvan, et noori tasub usaldada. Nad on tegelikult palju ausamad, kui täiskasvanud oma rikutuses tihti arvavad. Pealegi saab nende muljete jagamisest aru küll, kas küsitlus on ka tegelikult tehtud. Samas on väike kontroll ikka kasuks – mulle tulid näiteks kaks noormeest vastu “Solarises”, kuhu korraks sisse astusin. Seal nad mind küll ei oodanud kohata – hakkasid kohe rääkima, et nad juba küsitlesid üht meest :)

Kõige huvitavam oli aga ühe noormehe kirjutisest selgunud fakt, et tal oli väga raske viia läbi küsitlust inglise keeles, kui ta oli juhuslikult oma küsimustega pöördunud välismaalse poole. See oli üllatav, sest inglise keele õppele pööratakse meie koolis suurt tähelepanu ning tundides kasutatakse häid õpikuid. Ilmselt näitab see siiski, et ilma aktiivse suhtluseta ja tegelike keelekontaktideta jääb keeleoskus ikkagi passiivseks.

Lisan siia mõned katked õpilaste tänavaküsitluste kokkuvõtetest. Need on kirjutatud vabas vormis ja toimetamata, pakuvad aga huvitavat lugemist.




TÄNAVAKÜSITLUS
Teisipäeval käisime kesklinnas selleks et teha tänavaküsitluse. Alguses eriti ei julgenud kellegilt midagi küsida, aga pärast ma kohtusin 3 noormeest. Nende nimed olid Sander, Karel ja Kristjan, nad olid sõbrad, kes läksid koolist ära ja tulid Mäkki sööma. Esimesele küsimusele “Millised on sinu suveplaanid?”, vastasid nad päris samamoodi. Kaks ütlesid, et et neil ei ole veel plaane suveks ja üks vastas, et tal on juba ammu kõik planeeritud.
Teisele küsimusele “Kas oled kunagi tegelenud heategevusega?” vastasid nad kõik erinevalt. Sander oli kodutule raha andnud ja tema arust see oli heategevus.  Karel pole veel selle teemaga seotud ning Kristjan on osalenud “Teeme ära!” projektis.
Kolmanda küsimuse “Millega sa oled viimasel ajal oma tervist rikkunud?” vastused üllatasid mind, sest tavaliselt rikutakse tervist alkoholiga ja suitsetamisega, aga need kolm noormeest vastasid erinevalt. Üks on kooliskäimisega oma vaimset tervist rikkunud, teine ei ole rikkunud ja kolmas on kiirtoitu söönud.
Minu arust tänavaküsiltus on väga huvitav ja annab sulle head kogemust.

Teise keele õppija tekst, ilma toimetamata


TÄNAVAKÜSITLUS
Teisipäeval, hommiku mina käisin Tallinna tänavates küsitlus tegemas. Minu paarimees oli Valeria ja tema küsis naiselt aga mina küsisin meest. Mina täpselt ei mäleta, kuidas ta küsitles aga enda kohta ma jutustan.
Esimese meest me küsitlesime Tamsare pargis, ta oli violaga. Ma ei ole küsinud tema vanus aga tema nimi on Martin. Ta ütles et tahab suvel minna maale, sugulaste juurde, puhata seal nendega.
Teise meest me tutvusime Solarise eest. Ma hakkasin räägima temaga eestikeeles, aga ta ei saanud mind aru, siis ma hakkasin temaga venekeeles räägima aga ta ikka ei saanud mind aru. Kui mina hakkasin räägima inglise keeles, ta hakkas vastama. Oleks parem, kui ma ei hakkaks temaga räägima, mõtlesin mina. Mul oli väga raske temaga räägima. Ta ütles, et tahab kogu oma suve veeta Hiiumaal.

Teise keele õppija tekst, ilma toimetamata


TÄNAVAKÜSITLUS
Eelmisel teisipäeval vara hommikul ümbes 8.30 olin vanalinnas oma klassikaaslastega. Me käisime McDonaldsis, mõned ostsid toitu. Mina istusin ja märkasin noormeest. Ta oli väga hästi riietud ja ei tundunud, nagu ta sööks tihti kiirtoitu. See äratas mul huvi.
Ma tulin tema juurde ja küsisin temalt, kas talle meeldib kiirtoit, eriti McDonalds. Ta ütles, et ta eelistab tervislik ja kodutoit, aga täna ta magas sisse ja nüüd tahaks kohvi juua ja midagi süüa enne töö. Ma ütlesin head aega ja istusin laua taga.
Nüüd mul oli huvitav, miks inimesed söövad just siin sel ajal. Minu lähedal istus poiss. Ta oli minu kaasaegne. Ta ütles, et temale meeldib kiirtoit ja ta lihtsalt otsustas alustada päeva maitseva hommikusöögist.

Inimestel on erinevad põhjused, miks nad kiirtoitu söövad ja me ei saa teada miks nad seda teevad.

Teise keele õppija tekst, ilma toimetamata


Edaspidi olge kesklinnas liikudes ettevaatlikud, sest võite väga kergelt sattuda tänavaküsitluse läbiviija haardesse :). Tegelikult muidugi palun kõigil küsitlejaile vastata – see on tore kogemus ka teile endale!


Suvi on käes




2 kommentaari:

  1. Meie tegime klassis prooviküsimise: kodune ülesanne oli küsimus välja mõelda, siis sai seda rühmakaaslaste peal katsetada. Kui ikka vastuseid eriti ei tule, pole mõtet sellega ka tänavale minna. Tore ülesanne, tänan.

    VastaKustuta
  2. Aitäh kommenteerimast! Nii tore on tagasisidet saada :)
    Väga hea möte teha enne klassis prooviküsitlus. Me tegime ka, kui me esimest korda tegime tänavaküsitlust sügisel. Siis kohe mängisime pikalt seda läbi. Nüüd aga tegime rohkem ekspompt, aga ma ikka vaatasin ka, mida nad kavatsevad küsida ja soovitasin mõned küsimused ka välja vahetada või edasi arendada. Aga osa küsimusi mõtlesid nad küll jooksvalt ka välja.
    Ülesanne ise on mu meelest ka hea ja õpilastele ka meeldis ja on muidugi ka kasulik mitmes mõttes :)

    VastaKustuta