reede, 3. juuni 2016


Ausalt öeldes ma ei oodanud nii head etendust!


“TSAAR SALTAANI” VAATAMISEST VAT-TEATRIS

Kevad on käes ja ilmad on juba kohati lausa südasuvised. Õpilased peavad aga ikka istuma kinnises klassiruumis pinkidesse surutuna. Tunnen neile kaasa ja seetõttu otsin, eriti nüüd, kõiksugu võimalusi teha tunde klassist väljas.

Üheks võimaluseks on teatri külastamine – tõsi ka see toimub ruumis, kuid sinna saab minna mööda linna ja see ruum on ka hoopis teistsugune kui igapäevane kooliklass.

Peale õnnestunud “Fausti” külastust, millest ka blogis kirjutasin, vaatasin hoolikalt läbi kogu VAT-teatri kava, sest mulle tundus, et sealt võiks veelgi midagi mu õpilasi köitvat leida. Ja märkasingi etendust “Tsaar Saltaan” (http://www.vatteater.ee/et/lavastused/54/tsaar-saltaan.html)
Muidugi on see lastejutt, aga lugesin kirjeldusest, et lavastus sobib alates 10. eluaastast kuni täiskasvanuteni. Samuti lisasid vaatamissoovi mõnest blogist loetud arvutused (https://tylblog.wordpress.com/2013/09/23/seda-koike-teeb-mu-luik/


"Tsaar Saltaan" VAT-teatris Rahvusraamatukogus

Rääkisingi õpilastele sellest plaanist. Suurem osa rühmast oli kohe nõus ja ostsin piletid ära. Enne etendust me ka kordasime veidi muinasjutu sisu, sest selgus, et õpilasedki ei mäletanud seda eriti täpselt. Nagu minagi, kuigi see oli lapsena mu üks lemmikraamatuid ja teadsin siis  palju värsse lausa peast. Seega vaatasime kirjanduse tunnis ära ka multifilmi (https://www.youtube.com/watch?v=siaA4ZvNQGA).


Etenduse päeval läksime kõik koos Rahvusraamatukokku (etendus algas kell kolm). Kogunesime infolaua juures, nagu oli ette nähtud. Meiega koos tuli sinna ka üks suur eesti õpilaste rühm. Tore – aga need olid arvatavasti esimese klassi lapsed, kõigil valged pluusid seljas ja värvilised paelad kaelas :). Minu õpilased vaatasid neid veidi kahtlustavalt ja üks neiu küsis: Kas nemad tulevad ka meiega? Vastasin, et jah, aga mis siis – see etendus sobib kindlasti ka täiskasvanutele.

Kui kell sai kolm, läksime teatritöötaja järel tornisaali – selleks ronisime mööda mitmeid treppe ja läbisime lugemissaale. Nii said mu õpilased lisaks etendusele ka raamatukogu ekskursiooni – neist keegi polnud selles raamatukogus varem viibinud. Lõpuks jõudsime saali, mis oli väike ja hästi palav.

Seda kõike teab mu luik ...

                                                                                         © Fotolia


Istusime maha ja etendus algas. Kohe olid kõik haaratud näitlejate mängust ja kandusid igapäevaelust eemale. Aga mis ma ikka rohkem räägin – loeme parem õpilaste muljeid.

Hiljuti käisin VAT-teatris oma klassiga vaatamas “Tsaar Saltaani”. Ausalt öeldes ma ei oodanud nii head etendust!

*******************************

Käisime teisipäeval klassikaaslastega ja meie kirjanduse õpetajaga VAT-teatris. Vaatasime muinasjuttu “Tsaar Saltaan”. Mina võin öelda, et juba unustasin selle muinasjuttu vaid näitlejad mängisid nii hästi, et kõik tuli kiiresti meelde.

*******************************

Saal oli natukene kuum, aga see ei seganud mind nautida etendust. Etendus ei olnud üldse pikk, umbes 1 tund ja 20 minutit. Ma tahtsin natukene magada, aga see oli sellepärast, et olin väga väsinud ja istuda oli mugav.

Tõlkinud Felix Kotta, illustreerinud Evald Okas


Kõigepealt ma vaatasin näitlejate nägusid ja nautisin nende miimikat. Ma isegi ei märganud nende riideid. Oli väga meeldiv vaadata, kuidas mehed kujutasid tüdrukuid. Mõnikord ma ei saanud aru paljudest sõnadest, aga see ei seganud vaadata nende mängu.

*******************************

Mulle väga meeldis näitlejate mäng, dekoratsioonid ja spetsefektid. See oli heas mõttes šokk. Nad olid nii professionaalsed ja mängisid heas mõttes nii tõsiselt kui ka nad olid väga naljakad. Neil oli väike ruum, nappide dekoratsioonidega ja vähe näitlejaid, aga nad mõtlesid välja huvitavaid asju. Näiteks, kuidas näidata sünnitust, merd ja lindu.

Nooruk väiksemaks jääb ikka kuni sääseks muutub pikka ...

                                                                                                                  © Fotolia

Olin üllatunud, kuidas nad said seda kõike näidata nii, et see meeldiks ja oleks huvitav vaadata nii lastele kui ka täiskasvanutele.

*******************************

Oli väga tore vaadata, kuidas viis inimest saavad nii hästi mitu rolli mängida. Ma sain aru kõigest, mis oli räägitud,aru, vaatamata sellele, et kõik oli eesti keeles. See oli sellepärast vist, et ma teadsin süžeed ja näitlejad rääkisid arusaadavalt.

*******************************

Väga olulist rolli mängisid tünnid. Näitlejad nii osavalt kasutasid neid. Saan öelda, et lava lei olnud üldse palju dekoratsioone, aga etendus oli isgi parem ilma nendeta.

Tünnidest saab etenduses kõike teha 

                                                                                                © Fotolia

Ma olen väga rahul, et läksin teatrisse, sest ma ei ole seal kaua aega käinud ja mulle kõik meeldis. Soovitan kõikidel seda vaadata.

*******************************

Väga tore oli samasid VAT-teatri näitlejaid näha: nad kõik on ülitoredad ja väga andekad noored, on näha,  et laval olemine nendele väga meeldib ja nemad ise saavad naudingu.

*******************************

Mulle väga meeldis see, kuidas vana lugu tsaar Saltaanist oli esitatud tänapäevases stiilis. Näitlejad kasutasid huvitavaid võtteid: väga väikeses saalis nad said teha nii palju stseene ja iga kord see oli täiesti uskumatu! Kuidas nad näitasid oravat, nende mereseiklusi, õdesid Babarihaga … Kõik oli ülilahe.




               Aleksandr Sergejevitš Puškin

                                                                                             © Fotolia









Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar