laupäev, 11. juuni 2016

Asjad, mida sa teed, peavad olema sinust suuremad

 TÄHENDUSRIKASTEST TEKSTIDEST JA NOORTE ELUPÕHIMÕTETEST



Tänapäeva noored ei taha ju mitte midagi lugeda. Nad ei suuda mitte millelegi keskenduda, istuvad ainult kogu aeg oma nutitelefonides. Selliseid arvamusi noorte kohta võib täiskasvanute suust tihti kuulda. Tahan siinkohal küll vastu vaielda. Esiteks ei ole ma nõus, et varem tahtsid kõik noored kogu aeg süvenenult lugeda. Mina mäletan küll, et oli ka siis igasuguste huvidega inimesi ja mitte kõigi lemmiktegevuseks polnud lugemine. Teiseks arvan ma, et ega igasuguseid tekste polegi mõtet lugeda. Tänapäevase tekstiuputuse puhul tulebki suuta kiiresti otsustada, mis väärib tähelepanu ja mis mitte. Ka ise loeme me ju ikka seda, mis neid huvitab või on mingis mõttes vajalik.

Seega peaks esmalt püüdma leida noori haaravaid õppetekste ja alles seejärel saab arutleda süvenemisvõime või -võimetuse üle. Lisaks teksti huvitavusele on lugemishuvi võimalik tõsta ka eluliste ja põnevate lugemisülesannetega – sellest aga selles postituses juttu ei tule. Kirjeldan seekord meie eesti keele üleminekueksamit ja esitan õpilaste vastuste näiteid.

Üleminekueksamiks oli ette nähtud poolteist tundi – seega otsustasin leida ühe teksti ja koostada selle kohta mõned ülesanded. Et meie kool on vähemalt nime poolest ärikool, oli mul hea meel, et leidsin teksti, milles globaalse koristusaktsiooni Teeme ära! algataja ning Microlinki asutaja Rainer Nõlvak jagas oma mõtteid muutuste elluviimise ja oma elupõhimõtete kohta. (http://www.aripaev.ee/uudised/2015/01/21/rainer-nolvak-kui-oled-meeleheitel-siis-asjad-juhtuvad). Tekst oli minu meelest sisukas ja intensiivne – mulle tundus, et see peaks ka mu õppijaid haarama. Tekst ei olnud ka liiga ühemõtteline, sellest arusaamiseks pidi ikka veidi pingutama. Koostasin teksti kohta viis küsimust, millest igale pidid õppijad vastama 50-100sõnalise seotud tekstiga.

Küsimused

1. Kuidas on Rainer Nõlvaku arvates võimalik muutusi ellu viia? Kirjuta vähemalt kolmest arvamusest.

2. Mis on Rainer Nõlvaku peamised elupõhimõtted? Kirjuta vähemalt kolmest.

3. Seleta väljendi asjad mida sa teed, peavadki olema sinust suuremad (teise küsimuse vastuses) tähendust.

4. Milline mõte selles tekstis meeldib sulle kõige rohkem ja miks?

5. Millised on sinu kolm põhimõtet, mille järgi sa elad?


Kui õpilaste tööd kätte sain, siis lugesin vastuseid tõesti suure huviga. Mulle meeldisid need kõik väga – oli näha, et teksti on süvenetud ning oli tunda, et kirjutatud oli südamest! Tundsin, et see tekst oli olnud õpilaste jaoks tähendusrikas – nad ei olnud lugenud seda vaid eksami sooritamiseks, vaid see andis neile mõtteainet ka oma elueesmärkide üle mõtlemiseks.

Milline mõte selles tekstis meeldib sulle kõige rohkem ja miks? Vastuseid


Mulle kõige rohkem meeldis see mõte, et inimesed peavad oma mugavustsoonist ning turvatsoonist tulema välja, et enda eesmärki saavutada. Ma olen selle mõttega nõus, sellepärast et sa pead kogu aeg töötama rohkem, mõtlema kaugemale ning vaatama kõiki võimalikke tagajärgi, et õiget valikut teha ning et kõik, millega sa alustad, oleks hästi tehtud.

***

Mulle väga meeldis lause “Esiteks on sul vaja enda ümber inimesi, kes aitavad rooli hoida”. Ma kohe hakkasin mõtlema sellest, et tegelikult mul ei ole selliseid inimesi. On neid, kes annavad nõuandeid, aga ikka teen kõik ise. Ma praegu tunnen väga hästi kuidas see rool hakkab paremale ja vasakule käima ja mina üksi pean seda hoidma. Aga siin mind aitab minu sihikindlus.

***

Mulle meeldib kõige rohkem mõte, et peab olema püstitatud õige eesmärk, kuna olen elus päris mitmeid kordi kohtunud inimestega, kes on rääkinud eesmärkide püstitamisest. Ma olen kindlasti saanud aru, et ilma kindla eesmärgita ei jõua sa mitte kuhugi. Enamasti inimesed põruvad ning ei saavuta elus midagi suuremat eesmärgita. Väga hea mõte oli ka riskimise koha pealt, ilma milleta sa läbi ei löö.

***

Kui sa kõigest hingest soovid, siis maailm tuleb sulle appi”. Kui midagi kõigest hingest tahta ning selle nimel vaeva näha, võivad juhtuda imed. Maailmas pole mitte miski võimatu. Usun, et selles lauses on võib-olla viidatud ka saatusele. Kui sa teed midagi, mis on sinu jaoks õige ja mida naudid, võib saatus sind sellega kaasa aidata. Mina usun sellesse.

***

Kõige rohkem meeldib mulle siit tekstist mõte, et kord elus peaks midagi tähtsat tegema – andma oma panuse maailmale, ühiskonnale. Ma usun, et kui kunagi olen saavutanud selle eesmärgi, saan tunda suurt rahuolu, et minu teod loevad ja on tähtsad. Siiski praegu noorena sellele mõeldes tekib hirm mugavustsoonist lahkuda ja hirm, et isegi pingutades mu eesmärk ei pruugi täituda.

***

Mulle meeldib väga mõte sellest, kuidas asjad mida me teeme, peavad olema meist suuremad. Olen tänaseks omajagu ärimaastikku näinud ja enamus juhtudel tekivad probleemid ja kasv aeglustub, kui kellegi ego liiga suureks on paisunud ja seda juhtub tihti. Kui me saame aru, et asjad meie ümber on meist suuremad, annab see meile võimalust rohkem pingutada ning õppida.


Suured eesmärgid on innustavad

Millised on sinu kolm põhimõtet, mille järgi sa elad? Vastused


Ma olen väga lihtne inimene. Mul on väga vähe põhimõtteid, aga kõige tähtsamad on minu arvates järgmised.
1.     Pere – On vaja teha kõik pere jaoks. Pere – need on ka väga head sõbrad. Sõbrad, kes hoolivad sinust ning kes võivad aidata sind isegi siis, kui neil on vaja mugavustsoonist välja tulla.
2.     Töötamine – Inimene peab oskama töötada. Talle peab meeldima see töö, mida ta teeb ning ta peab töötama rohkem, kui temalt nõutakse. Ainult siis töö saab tehtud ning inimene saavutab enda eesmärgi.
3.     On vaja osata enda elu armastada ning jääda positiivseks isegi siis, kui sa kaotasid. Positiivne mõtlemine on üks kõige tähtsamatest asjadest, mis on inimeste elus. Ilma selleta inimene kunagi ei saa olla õnnelik.

***

      Üks peamisi põhimõtteid ongi, et ma tahan elus midagi teha, ka väiksem muudatus tooks juba hea tunde. Sellepärast soovingi tulevikus arstiks saada, et saaksin kasvõi natukene kuidagi aidata. Samuti on ka tähtis elada oma elu täiel rinnal. Teha asju, mis mulle meeldivad ja on tähtsad mulle. Ma usun, et oma tuleviku ette planeerimine on tähtis. Pole võimalik iga detaili ette ennustada. Üks asi viib teiseni. Aga eesmärkide seadmine tulevikuks on tähtis, sest ilma nendeta pole kusagile minna või midagi teha.

Igast inimesest jääb maailmasse jälg


Kui olla aus, siis ma ei tea, kas mul on mingeid kindlaid elupõhimõtteid. Ilmselt peamine on see, et ma õpin kogu elu ja targutamine ei too midagi head, eriti kui rääkida vanemate inimestega, kes on vägagi elukogenud. Samuti tooksin esile, et tahaksin olla edukas ja ronida kõikidest takistustest üle. Hetkel on ilmselt põhiliseks kool, ülikool ja siis ka selle õige töö leidmine. Muidugi tahaksin mina ka maailma paremaks muuta, sest hetkel on see väga kole ja ma isegi ütleksin, et ohtlik.

***

Esimene on kindlasti sihikindlus. Ärimaailmas see on üks väga tähtis asi. Teine on positiivne mõtlemine. Sellega peab olema tähelepanelik. Ei tohi üle pingutada või valetada endale. Kolmas ja kõige tähtsam on see, et ma tahan näidata teistele inimestele ja maailmale, et X suudab. Et need kes rääkisid et X on loll või midagi sellist, saaksid pärast vaikselt seista eemal ja suitsetada. See ongi tunne, mis annab mulle kõige rohkem energiat.

***

Minu peamine põhimõte on see, et asjadest, mida ma teen, pean ma rõõmu tundma. Teha asju, mis mulle ei meeldi ega mõnu ei paku, on iseenda aja, rõõmu ja elu raiskamine.
Minu teine põhimõte on, et arvestada tuleb eelkõige iseendaga. Maailmas on vaid üks inimene, keda saan täielikult usaldada ja see olen mina ise.
Minu kolmas põhimõte või isegi eesmärk on olla iseendaga rahul. Tuleb sõlmida iseendaga rahu. Sellise rahu saavutan ma siis, kui tunnen, et asjad, mida ma teen, inimesed, kellega suhtlen ja sõnad, mis ütlen, on õiged ja head.

***

Minu üks tähtsamaid elupõhimõtteid kattub Nõlvaku omaga. Ma usun samuti, et oleme vaid magedad tilgad soolases ookeanis ning selleks, et toimuks areng, on vaja seda endale aeg-ajalt meelde tuletada.
Teiseks usun, et igaüks on võimeline millekski suureks, tähtis on seada vaid õiged eesmärgid ja nende suunas katkematult tegutseda. Üks laev ilma suunata ei jõua kunagi kohale – pigem jõuab väike paat, millel on maailmatasemel GPS-süsteem.
Minu kolmas elupõhimõte on see, et asju ei tohi enda jaoks üle mõelda, sest see pärsib meie edu. Tihti tuleb lihtsalt maailma usaldada ning olla rahul mõttega, et kui me anname endast alati parima, siis on maailmal meile suured plaanid.

Peab tegema suuri asju ja maailma usaldama

See tekst ja noorte vastused panid ka mind ennast mõtlema muudatuste elluviimise võimalikkuse ning oma elupõhimõtete üle. Pean ütlema, et ka mulle avaldas tugevaimat mõju fraas asjad, mida sa teed, peavad olema sinust suuremad. Minu jaoks tähendab see, et huvitav ja mõttekas on tegeleda mitte pisiasjadega, vaid suuremate ideedega, mis midagi olulist muuta üritavad või vähemalt maailma mingiski mõttes paremaks teevad. Samuti tähendab see seda, et sa ei tohi olla kunagi kellegi ega millegi suhtes üleolev – ikka on nii, et mida targem vaimselt ja hingeliselt on inimene, seda normaalsemalt ta kõigiga käitub. Ja lõpuks väljendab see fraas ka heas mõttes alandlikkust – sa pead midagi tehes tundma, et sa teenid sellega maailma, mitte ei upita oma ego.

***


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar