Kümme
punkti kümnest
SARJA
“NULLPUNKT” VAATAMISEST JA PÄRISELT KORDAMINEVATEST TEEMADEST
Iga akna taga on kellegi elu |
Aga ka siis, kui õpetaja
püüab leida õpilastele huvipakkuvaid teemasid ja haaravaid ülesandeid, ei
pruugi see sageli õnnestuda. Lahenduseks on minu meelest ainult üritamise
jätkamine, õpilaste reaktsioonide hoolikas jälgimine ning õpilastega rääkimine.
Kirjutan täna ühest õnnestunud teemavalikust 10. klassi vene emakeelega õpilaste praktilise eesti keele tundides. Selleks oli telesari “Nullpunkt”. Mäletan, et kavatsesin juba eelmisel aastal vene õpilastega seda filmi kinno vaatama minna, siis hakas mulle aga tunduma, et see on pisut liiga vägivaldne ja sisaldab palju peostseene jm, mida õpilased ehk ei soovi koos õpetajaga vaadata. Nii jäigi meil film too aasta vaatamata.
Nüüd pakkusid aga paar
õpilast selle filmi ise välja ja ma mõtlesin millegipärast kohe, et miks
ka mitte. Et internetis on kättesaadav kuueosaline telesari (https://www.youtube.com/watch?v=2ZgV5RgTdXI)
jt langes mu valik selle kasuks. Koolis vaatamiseks tegi sarja väga sobivaks ka
asjaolu, et iga osa kestis paar minutit kolmveerand tunnist vähem.
© Fotolia
Üksi teiste hulgas |
Nii hakkasimegi siis
sarja vaatama. Esimene osa algab üsna pika stseeniga peategelase Johannese
psüühiliselt haige ema ebaadekvaatsest käitumisest, mille tulemusena Johannes
koos oma õega kodust põgenevad. Oli näha, et see jäi algul õpilastele veidi
arusaamatuks, mistõttu selgitasin neile filmi ajal olukorda mõne lausega. Edasi
jätkunud tegevus koolis ja väljaspool kooli teiste noortega suhtlemisel oli
juba palju lähedasem ja kõik vaatasid huviga. Film on eestikeelne ja vaatasime
seda ilma subtiitriteta, ometi ei kaotanud keegi huvi. Vajaduse korral
täpsustasin mõnd kohta veidi, aga üldjoontes saadi tegevusest pildi toel ka ise
aru. Ja eks see tõestab ka seisukohta, et huvitav materjal motiveerib aru saama
ja muutub mõistetavaks! Selles sarjas esineb ka piisaval hulgal slängi ja
ebatsensuurset kõnepruuki, millest osa jäi noortele kindlasti arusaamatuks, aga
mille täpset tõlget polegi neil tingimata vaja teada ja ega ma ei suudakski
seda anda :).
Iga paari osa järel
arutasime filmis toimunut, tegelaste motiive ja muud, mida keegi esile tõi.
Kõik ütlesid, et neile meeldib – toodi esile sarja lähedust õpilastele
(peategelane on 12. klassi õpilane, kelle igapäevaelu sari näitab ja häid
näitlejaid (need olid Märt Pius, Hendrik Kalmet jt). Paljudele meeldis filmi
muusika – seda oli ka vaatamise ajal märgata, kuidas noored muusikale kaasa
elasid. Samuti oldi rõõmsalt üllatunud, et paljud filmis näidatavad kohad on
need, mida me kõik väga hästi ise teame-tunneme (Tallinna kesklinn, Lasnamäe,
Pirita).
© Fotolia
Lasnamäe tagasihoidlik ilu |
Enne sarja kaht viimast
osa, kus Johannes hakkab oma kuhjunud probleeme (suhted uute klassikaaslastega;
suhted vanade “sõpradega”; suhe muusikaprodutsendiga, kes varastas ta
laulusõnad; suhe emaga jm) lahendama, tegime tunni, milles arutasime Johannese
muresid ja otsisime neile lahendusi. Kõigepealt kirjutasime ühiselt tahvlile
kõik Johannese peaprobleemid ja nendega seotud isikud. Seejärel said õpilased
paari peale loosiga mõne probleemi ja arutasid seda kõigepealt omavahel ning
siis koos kogu õpperühmaga, pakkudes välja, mida võiks peategelane selle
probleemi lahendamiseks teha. Õpilased arutasid väga asjalikult – peamiselt
pakuti kõigi probleemide lahenduseks asjaosalistega rääkimist, kohati aga ka
enesekehtestamist vm.
Peale sarja lõppu tegime
veel ühe arutlustunni. Olin valmistanud suure hulga küsimusi ja kirjutanud need
paberlipikutele. Tegime jälle harjutust, mis mu kogemuse põhjal hästi töötab.
Igaüks tõmbas endale paar lipikut. Seejärel liiguti klassiruumis ringi, leiti
paariline, esitati talle oma küsimused ja kuulati paarilise vastuseid ning
arutati veidi omavahel. Edasi vahetati lipikud ja leiti uus paariline. Ja nii,
kuni kõik said kõigiga rääkida. Lõpuks lasin igaühel vastata neile küsimustele,
mis ta kätte lõpuks jäid kogu õpperühma kuuldes ja arutasime neid veel lühidalt
kõik koos. Mulle meeldib selline töövorm, sest see tõesti võimaldab õppijail
palju rääkida ning huvitavad küsimused ja teised inimesed motiveerivad neid ülesannet
tõsiselt võtma, samas on see ka lõbus ja huvitav. Ja eriti vahva, et sarja
hindamisel 10-palli süsteemis, pandi sellele vaid kõrgeid hindeid: valdavalt 9
ja 8, oli vist ka üks 7 ja mõned 10. Üks õpilane ütles südamest: Kindlasti 10,
sest see oli nii hea!
Kui sa saaksid ühe tegelase filmist eemaldada, siis kes see oleks? |
NULLPUNKT
Mulle
meeldis see sari. Mina ei näinud esimest osa, sest ma polnud tunnis, ja oli
väga huvitav, mis oli varema ja kuidas kõik algas.
See
sari näitab meid millised olukorras võivad ühtuda meiga meie elus ja ta näitab
kuidas neid lahendada.
Johannesel
olid halvad suhted klassikaaslaste ja sõpradega ja emaga. Ta ei meeldinud mitte
kellelegi, aga ta ei andnud alla ja pärast kõik sai korda. Meie elus need
olukorrad toimuvad tihti, eriti teismelistel.
NULLPUNKT
Eesti keele tundides me vaatasime ühe sarja “Nullpunkt”. See
on väga mõttekas ja keeruline sari.
Peategelane on üks noormees. Tema nimi on Johannes. Tema
elus oli väga palju raskusi, aga ta ei andnud alla. Tal olid probleemid emaga,
klassikaaslastega ja sõpradega. Johanees väga tahtis hästi oma elu ehitada, aga
koguaeg keegi segas talle.
Johannesi ea oli haige. Ta peas ravimeid võtma, aga ta ei
tahtnud ja sellepärast temaga oli väga raske. Johannesi klassikaaslased
vihkasid teda.
Aga lõppuks kõik sai korda ja Johannes lõpetas rahulikult
kooli.
See sari paneb mõtlema. Elus võivad toimuda erinevad
situatsioonid. Aga me peame nendega võitlema.
NULLPUNKT
Mulle meeldis see film, sellepärast see on noorte inimeste
elust. Johannes on peategelane selles filmis. Ta tuli uude kooli. Alguses tal
polnud probleeme sõpradega ja ei olnud raskusi oma eluga. Ta suhtles palju oma
õega ja sõbrannaga. Kõik oli korras, talle väga meeldis uus kool, aga pärast
tal tekkisid probleemid.
Tema vanemad läksi lahku, seejärel ta elas emaga. Aga tema
ema oli imelik ja nendel olid halvad suhted. Koolis ta alati tundis piinlikult,
sellepärast keegi ei suhtlenud temaga. Ta lähendas oma probleeme samm-sammult.
See film õpetab meid, kuidas mitte alla anda, kui elus on
raskused. Pärast musta triipu tuleb alati jälle valge. See film on elust ja
paneb meid mõtlema. See on hästi õnnestunud film ja ma soovitan noortele
inimestele vaadata seda.
NULLPUNKT
Vaatasime Nullpunkti koolis. Mulle väga meeldis. Arvan, et
kõik teemad, mis olid võetud filmi, olid vajalikut. Mulle meeldis, kuidas film
oli filmetud. Näiteks oli palju ilusaid Lasnamäe kaadrid. Arvan, et see film on
kõrgel tasemel. Oli väga raske Eestis teha nii hästi seda filmi.
Johannes tegeleb sporti, ta jookseb iga päev. Kodus temal
tulevad suured raskuseid. Tema ema oli haige ja ta ei tahtnud ravimeid võtta.
Aga Johannes paluks, et ema võtaks ravimeid. Vanemad läksid lahku ja kui
Johanesel olid politsei raskuseid siis isa aitas temale. Mõni kord ta aitas
temale rahaga ja nõuandega.
“Nullpunkti” filmis räägitakse noormehest, kes läheb üle
teise kooli. Tema suhted uue klassikaaslastega pole head, nendele ei meeldi uus
õpilane Johanes. Lisaks, tema ema ei ole terve ja tundub laulja varastab
Johanesi laulu teksti. Johanes proovib abi leida oma vanadelt sõpradelt, aga
need alati jalutavad, varastavad ja narkootikumid müüvad. Nendega suhtlemist
Johanel tekib ainult rohkem probleemi. Ühel hetkel ta saab aru, et ta jõudis
nullpunkti.
Mulle väga meeldis see film. Noored tõesti puutuvad kokku
seesuguste probleemidega. Mul on hea meel, et nii kõrgetasemeline ja ilus film
on tehtud Eestis. Väga tore on näha filmis tutavaid kohti. Võib olla sa oled
seal käinud eile, aga nüüd selles kohas toimuvad filmi sündmused.
NULLPUNKT
Paar kuud tagasi meie klass vaatas filmi “Nullpunkt”.
Täpselt mina juba ei mäleta filmi lugu ja näitlejate nimed, aga peategelase
nimi oli Johannes.
Film oli tehtud teistmeelistest ja nende problemidest,
teistmeelistele ja võib olla juba täiskasvanutele et neil oli lihtsam
teistmeelisi aru saada.
Film algab sellest, et peategelane läheb teise kooli, tal
tekkivad probleemid perega, sõpradega, koolis klassikaaslastega, teda võtavad
kinni politseinikud narkootikumide omamise eest. Üks hetk kõik see viib
Johannese uue elu alustamiseni. Ma tunnen kaasa temale.
Film paneb sind mõtlema raske teismeliste elust. Kuidas poiss
elab läbi vanemate lahku minemine? Kui raske on tutvuda uue klassiga? Kuidas
sind võidakse reeta ja varastada jne?
On tore, et film on tehtud oma linnas, tuntud linnas. Vaatad
filmi ja kõik kohad on tuntud.
Film on paris hea tasemel ja seda võib vaadata kõige perega.
Õpilaste kirjutised. Esitatud autentsel kujul
Nii et julgen selle filmi vaatamist küll kõigile gümnaasiumiklassidele soovitada. Ise kavatsen järgmine kord filmi juures kasutada veel Ruutu 10 (http://koolitused.ruutu10.ee/) omandatud mängu “Mina olen puu” – kus õppijad saavad kolme kaupa kujutada enda jaoks olulisi stseene filmist, mis annab ainet edasiseks aruteluks.
Olen puu |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar