esmaspäev, 7. märts 2016


Naer vabastab...


IMPROVISATSIOONI JA NAERU IMELISEST MÕJUST


Kuidas teha õppimine õppijaile mõnusamaks ja vähem väsitavaks? Üheks võimaluseks on kindlasti naer – kui tunnis saab naerda, on õppimine kohe palju kergem :).

Kuidas teha õppimine kergemaks?


                                                            © Fotolia


Kirjutan täna ühest väga toredast etendusest, mida vaatasin detsembri keskel, ja millelt saadud ideid olen juba oma tundides kasutanud. Tegemist on improteatriga ja improharjutustega.

Algas kõik pooljuhuslikult. Nimelt olen sellel õppeaastal üsna aktiivselt otsinud huvitavaid metoodikaalaseid koolitusi, kus saaksin end värskendada ja oma tööriistakasti täiendada. Nii sattusin netis surfates mingile veebilehele, kus tutvusin koolitusega “Mängiv noor – õppiv noor”, mis oli aga paraku juba läbi. Koolitus tundus põnev ja nii jõudsin koolitajate nimesid googeldades improteatri “Ruutu 10” kodulehele (http://ruutu10.ee). 

Improteater Ruutu 10 on väga tore!

                                                                                  © Fotolia


Ja nagu saatuse kingitus – nägin, et samal nädalal toimub neil etendus nimega “Naer vabastab”. Ostsin kohe piletid ära, kutsusin hea kolleegi kaasa (ta oli küll algul veidi imestunud, kuhu teda viia tahan, aga usaldas mind) ja läksime neljapäeva õhtul Von Krahli teatrisse. Ja võin ausalt öelda, et naersime kaks tundi peaaegu vahetpidamata. Seda, mis laval toimus, on üsna raske sõnadega edasi anda. Seda peab ise kohapeal kogema.

Üldjoontes käis asi aga nii. Lavale tuli kümme inimest – kaheksa noormeest ja kaks neiut, kes hakkasid erisuguseid impromänge mängima. Seejuures sündis kõik kohapeal ja ka publik oli kaasatud.  Alguses pöördus õhtujuht publiku poole ja pani meid tegema hääli: üks pool saalist pidi tegema mere kohinat ja teine pool kajakate kisa. See soojendas pealtvaatajad hästi üles.

Ja siis algas etendus. Õhtu esimeses pooles mängiti keelelisi impromänge, mis kõik toimusid sarnase skeemi järgi. Kõigepealt tutvustati mängu lühidalt ja siis küsiti publikult sisendiks mingi sõna, tegevus, koht või muud taolist.

Impros sünnib kõik kohapeal ja hetkes


                                                                 © Fotolia

Näiteks üks mäng oli Tähestikumäng, mis nägi välja selline: ühelt naiselt publikust küsiti, kellena ta töötab. Ta töötas juuksurina ja nii pidid kaks mängijat asuma juuksurisalongis. Veel küsiti publikult üht tähte. Ütleme, et publik pakkus välja tähe M. Seega pidid kaks mängijat pidama dialoogi juuksurisalongis ja seda nii, et esimene ütleb ühe lause, mis algab M-tähega, teine vastab ühe lausega, mis algab N-tähega. Seejärel esimene ütleb lause, mis algab O-tähega ja nii edasi, kuni tähestikule on ring peale tehtud. Niimoodi kirjeldades ei tundu see just eriti lõbus, kuid tegelikkuses mängisid esinejad nii vahvalt ja vaimukalt, et naermises oli raske pausi teha.

Tähestikumäng


                                              © Fotolia


Ja neid mänge oli palju – üks lahedam kui teine. Mina üritasin naermisega samal ajal ka häid ideid meelde jätta - mul hakkas kohe mõte jooksma, kuidas ka oma õpilastega saaksin kasutada. Mõnesid mänge võib vaadata ka siit https://www.youtube.com/user/naervabastab.

Ja tähestikumängu olengi nüüd juba kolme klassiga katsetanud. Esiteks eesti emakeelega rühmas (kus pool rühma ei ole küll eestlased, aga nende keeletase on hea või väga hea). Õpilasi oli see päev üsna vähe kohal – tegime paarikaupa tähestikumängu dialooge, kusjuures kaaslased pakkusid mängijatele välja tegevuskohad. Esimene dialoog toimus näiteks Bora Boral, teine ööklubis ja kolmas lasteaias. Noored said dialoogidega vägagi kenasti hakkama, elasid järk-järgult üha paremini rollidesse sisse ja sai parajalt nalja ka.

Teisena tegin sama mängu vene emakeelega 12. klassis. Seal oli päris palju inimesi tunnis. Kõik tegid paarides dialooge ja asi võttis kogu aeg hoogu juurde. Õpilased olid ikka üllatavalt tublid, sest võõrkeeles on ju seda mängu keerukam teha kui emakeeles. Parimad paarid ei jäänud isegi Ruutu 10 näitlejatele alla – ja nali tekkis tõesti kohapeal ja täiesti ootamatutes kohtades. Näiteks oli ühe noormeeste paari mängukohaks disko. Nad elasid rolli järk-järgult õha enam sisse ja kui alguses lihtsalt vesteldi, siis järsku hakkas üks noormees juba nagu muusika taktis end kõigutama ja kui tal tuli I-tähe kord ütles järsku teisele: Ilus tüdruk oled :). Ja siis läkski lugu juba nii edasi. Kogu klass naeris nii kõvasti, et see kostis kindlasti ka kõrval asuvasse õpetajate tuppa. Mõtlesin, et olen ikka väga õnnelik, et saan nii vaimukaid ja vahvaid noori õpetada.

Ilus tüdruk oled ...


                                             © Fotolia
Kolmas kord tegime ikka jälle sama mängu vene õppekeelega 11. klassis. Seal õpivad peamiselt neiud, aga nad ei jäänud vaimukuselt ja sõnaosavuselt noormeestele sugugi alla. Neli tüdrukut avaldasid soovi teha lugu neljakesi. Olin algul veidi kahtlev, kuid jäin siis nõusse. Ja jällegi sündis meie silme all suurepärane minietendus lennukis – tegevuse osalesid lennuki kapten, stjuuardess, üks tavaline reisija ja üks väga kapriisne reisija.


Lennusõit kapriisse reisijaga ...


                                                         © Fotolia

Selles rühmas ei soovinud kõik kohe teiste ees esineda. Lasin neil siis omaette paarides improviseerida ja tundus, et see meeldis kõigile. Tunni lõpus aga küsisid õpilaselt minult, mis on mu eriala ja kus ma olen õppinud (olin seda neile küll aasta alguse öelnud, aga siis ei äratanud see nende tähelepanu), et oskan nii huvitavaid harjutusi teha ja et kõik õpetajad peaksid samasuguseid meetodeid õppima – nii on palju kergem õppida!


Improvisatsioon annab julgust ja rõõmu!


                                                                 © Fotolia


See lugu ei lõpe siinkohal – veensin oma vaimustusega ära mõlema kooli direktorid ja nii kutsume improteatri Ruutu 10 emakeelepäevale esinema ja töötubasid läbi viima. Ise lähen aga paari nädala pärast nende koolituskeskuse korraldatavale õpetajate koolitusele “Mängiv noor on õppiv noor”. Kindlasti jagan kõiki muljeid ja mõtteid ka blogis!

Naerurohkeid tunde kõigile!


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar