Haridus ja vabadus
ÕPILASTE ARVAMUSTE OLULISUSEST JA KÕNE
PIDAMISEST
Eile oli Eesti sünnipäev – 98. aastapäev :).
Palju õnne meile kõigile, et me oleme vabad ja meil on oma riik!!!
Katkend tööraamatust "Praktiline eesti keel 10-3" |
Mida vabadus aga tegelikult tähendab ja kuidas
kasvavad vabad inimesed? Olen absoluutselt kindel, et siin on suur roll ka
koolil – milline on üldine õhkkond, kuidas õpetajad õpilastesse suhtuvad ja
vastupidi, kui palju kuulatakse ja arvestatakse õpilaste arvamusi, mida õpitakse,
mida ja kuidas kontrollitakse ja hinnatakse ...
Jagan täna mõnesid
mõtteid ja õppetegevusi, mis pärinevad täpselt aastatagusest ajast. Käsitlesime vabariigi aastapäeva paiku nii eesti kui ka vene rühmaga teemat “Haridus ja
vabadus” (http://www.kynnimees.ee/et/toovihikud/praktiline-eestikeel-10klass-vihik3-toode]
Kõigepealt lugesime programmi “Noored kooli”
õpetaja Sandra Lillemaa kõnet Eesti Vabariigi aastapäeva aktusel Keila koolis 2010. aastal.
Lugemisega kaasnesid erisugused teksti mõistmise ja oma arvamuse väljendamise ülesanded.
XXX XXX XXXX XXX XXX |
Katkend tööraamatust "Praktiline eesti keel 10-3" |
Lugemisega kaasnesid erisugused teksti mõistmise ja oma arvamuse väljendamise ülesanded.
Osa harjutusest tööraamatust "Praktiline eesti keel 10-3" |
Mäletan, kuidas üks õpilane teksti lugedes minult küsis: “Õpetaja, kas te olite ka meie kooli Eesti aastapäeva aktusel?”.
Vastasin, et kahjuks mitte, kuna ma ei olnud sellel päeval koolis, aga küsisin,
miks see teda huvitab. Õpilane rääkis edasi: “See kõne, mis te meile lugeda
andsite, sarnaneb päris palju selle kõnega, mis meile pidas aktusel esinenud
külaline. Ma ei mäleta enam, mis ta nimi oli, aga ta rääkis ka, et meie haridus
vajab tõsist muutumist ja muud taolist”.
Jah, tõepoolest, hariduse muutumisest räägitakse
viimasel ajal palju. Tegelikud muutused on aga ikkagi visad tulema – haridus on
ilmselt üks kõige konservatiivsemaid eluvaldkondi üldse. Näen praegu koolis
töötades iga päev, kuidas õpetajad üritavad õpilasi kogu hingest harida. Nad
kulutavad palju jõudu, et panna õpilasi tegema asju, mis on programmis ette
nähtud ja mis on õpilastele õpetajate arvates vajalikud. Palju aega ja energiat
kulub ka igasugusele kontrollimisele, alates kodutöödest, lõpetades mitmekordsete
proovieksamitega. Õpilased on paljude õpetajate arvates aga liiga passiivsed,
ei taha mõtelda ja ei viitsi eriti palju tööd teha.
Mina ise olen praegu kooli jäänud aga just seetõttu, et
õpilased on nii toredad – värskete ja huvitavate mõtetega ja innukad. Nendega
töötamine muudab mu enda elu palju huvitavamaks ja rõõmsamaks. Samuti arenen
pidevalt, sest püüan kogu aeg uusi meetodeid ja võtteid katsetada, uusi
teemasid ja lähenemisviise välja mõelda ning uusi ülesandeid luua. Ja kui need
õnnestuvad, on õpilaste rõõm ja huvi parim tasu. Seega veendun järjest enam, et
kool vajab tõesti muutumist õpetajakesksest õpilaskeskseks – kooli peamine
kohustus peaks olema aidata igal õppijal leida oma tee ja teda seda pidi
astudes toetada ning innustada.
Igaühel on oma tee ... |
© Fotolia
Mida arvavad aga õpilased ise? Et see teema on
neile väga südamelähedane ja nad on selles eksperdid, siis arvasin, et oleks
paras lasta neil endil kooliteemaline kõne koostada ja ette kanda. Tegin seda
ülesannet nii eesti kui ka vene emakeelega rühmas.
Kõigepealt esitasime kõnesid eesti rühmas. Enne kõnede
esitamist arutasime ka, mis on hea kõne tunnused. Palusin õpilastel neid
tunnuseid pakkuda ja nad panid need ka tahvlile kirja. Tunnused jagunesid kahte
rühma: kõne sisu ja kõne esitamine.
Sisu
-
sisukus
-
loogilisus
-
ülesehitus
-
värvikus
-
Esinemine
-
side kuulajatega
-
kehakeel
-
pilkkontakt
-
side tekstiga
-
enesekindlus
-
hääl
Siis hakkasid õpilased oma kõnesid esitama.
Ütlen kohe, et kõik kõned olid huvitavad – oli tunda, et see teema on tõesti
nende teema ja neil on seetõttu tõesti midagi öelda. Ühe õppija kõne oli küll
liiga keeruline – ega ta isegi päris täpselt aru ei saanud, mida rääkis. Talle
andsin võimaluse kõne ümber teha ja ta esitas selle järgmises tunnis.
Kõnet pidamas(Praktiline eesti keel 10-3) |
Kõnedes tõstatati palju olulisi teemasid.
Järgnevalt mõned näited.
- Kodutööde andmise võiks lõpetada. Esiteks võtavad
palju aega, mida õpilastel niigi napib.
Teiseks ei ole neist eriti kasu. Need, kes said teemast tunnis aru, ei vaja
enam kodus harjutamist. (Ka unustamise vältimiseks pole üldjuhul vaja kodutöid
anda, sest paljud tunnid on nii sageli, et erilist unustamist ei teki). Need,
kes aga aru ei saanud, ei oska ka kodutööd teha, see jääb neil tegemata ja toob
kaasa palju probleeme järgmises tunnis.
- Kool peaks olema palju elulähedasem. Näiteks
võiks käsitleda ühiskonnas aktuaalseid teemasid (valimised jmt).
- Kool peaks olema palju praktilisem. Õpilasi
võiks aeg-ajalt “visata külma vette”, st anda neile ülesandeid, mdia nad peavad
lahendama tegelikus elus.
- Õpilastele esitatavad nõuded peaksid olema
palju enam diferentseeritud – ei saa nõuda kõigilt ühe mõõdu järgi, see on nagu
nõuda kalalt ja oravalt mõlemalt puu otsa ronimist.
- Koolis peaks olema palju suurem ainete valiku
võimalus, et õppijad saaksid paremini aru, mis on nende tugevused ja milline
võiks olla neile sobiv elukutsevalik.
- Kool peaks olema palju tänapäevasem. Maailm on
muutunud ja kool peaks maailmaga kaasas käima.
Kool ei pea suunama kõiki sirgjooneliselt ühes suunas liikuma
© Fotolia
|
Pärast iga esinemist esitasime esinejale
kõigepealt teemakohaseid küsimusi ning seejärel andsid kõigepealt õpilased ja
seejärel ka mina tagasisidet nii esinemise sisu kui ka vormi kohta. Ja ega mul
tihti polnudki midagi olulist lisada, õpilased tõid juba ise kõik olulise
välja. Seejuures oli palju just positiivset – nii said kaaslased üksteiselt
õppida. Näiteks olid ühel õppijal väga head juttu rõhutavad žestid; teisel väga
hoogne ja innustav kõne algus, kolmandal läksid esinemise ajal sõnad ja mõtted
sassi, ta jäi aga rahulikuks, mõtles veidi ja suutis jutujärje üles leida. Päris
mitu õppijat, kes närveerisid enne esinemist, suutsid oma hirmust üle saada
(meil oli klassis muidugi ka väga toetav ja sõbralik õhkkond) – üks neiu ütles
mulle pärast oma kõnet, et ta tundis, et see oli esimene esinemine tema elus, mis tal
enda arvates tõesti hästi välja tuli :).
Seejärel tegime sama ülesannet ka vene
emakeelega rühmas. Ülesande käik oli täpselt sama, mis eesti rühmaski ja tulemusedki
sarnased.
Meelde on mul jäänud, et üks neiu puudus
ülesande tutvustamise ajal ja ei saanud seetõttu päris täpselt aru, mida ta
tegema peab. Seega oli ta kirjutanud hoopis kõne oma rühmakaaslastele kooli
lõpetamise puhul. Kui see juba nii oli, siis ei hakanud ma talt nõudma uut
kõnet, vaid lasin esitada sellesama. Ja see oli tegelikult ka kuulamist väärt –
hingeminev, igat kaaslast isiklikult puudutav ja kolmest kooliaastast
kokkuvõttet tegev. Igal juhul kuulasid kaaslased süvenenult ja olid pärast veidi
kohmetud (sest nende kohta oli kõnes öeldud nii ilusaid asju).
Kooliteemalised kõned olid ka siin rühmas head,
kuigi ka siin tuli mõni kõne esialgne variant ümber teha. Põhiprobleem oli, et
esialgu püüti mõnikord kirjutada liiga keeruliselt ja seetõttu oli kõnet raske
jälgid ja mõtted ei jõudnud kuulajaini.
Eriti on mulle meelde jäänud noormees, kes oli
varem veidi hädas esinemistega – ütles, et tal ei õnnestu avalikud esinemised
kunagi. Nüüdseks oli ta aga meie tundides saanud juba mitmekordseid positiivseid
esinemiskogemusi. Ja kui ta lõpuks oma kõne esitas oli see lihtsalt
suurepärane! Mäletan siiani, kuidas klassikaaslased, kes kõne algul olid üsna
elevil ja lobisesid omavahel, hakkasid järk-järgult esinejat
kuulama. Ja kui ta lõpetas, oli klassis täielik vaikus. Kui ma küsisin
tagasisidet, siis ütlsid kaaslased, et see oli nii hea kõne, et siin pole mitte
midagi parandada. Ja tegelikult olin nõus. Esineja esines väga vabalt ja sarmikalt,
rääkis kogu jutu peast ja vaatas kõigile kuulajaile otsa.
Ja kõne oli sisukas,
ladus ja värvikas – ta tõi esile:
- - vajaduse anda õppijaile palju
suurem võimalus valida endale sobivaid õppeaineid,
- - vajaduse muuta õppetöö
huvitavamaks (tuues näiteks ühe õpetaja, kes esitab oma teemat nii värvikalt,
et kõik saavad sellest aru ja on kohe kontrolltööks valmis),
- - vajaduse muuta kool selliseks,
et oluline oleks mõistmine, mitte meeldejätmine,
- - vajaduse muuta kool
inimlikumaks, et õpetajad hooliksid rohkem õpilastest kui inimestest.
Kool peaks võimaldama õppijail teha nende oma valikuid
© Fotolia
|
Kokkuvõttes arvan, et haridusel on vabade
inimeste kasvatamisel tõepoolest ülioluline roll. Vabad inimesed kasvavad
koolis, kus nad julgevad ja tahavad oma mõtteid välja öelda, kus neid
kuulatakse ja mõistetakse, kus nende mõtteid arvestatakse, kus nad saavad arendada oma tugevaid külgi ja saada toetust
nõrgematele, kus nad ei õpi mitte hirmu, vaid huvi pärast ... Ja vabu õpilasi saavad kasvatada õpetajad, kes
on ise vabad...
Soovin kõigile liikumist vabama ja rõõmsama
kooli suunas :)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar