Mis teatris me oleme?
VENE TEATRIST JA MEESTE MÕTLEMISEST
Üks noormees ütleb, et teda pani mõtlema koht, kus peategelane võitis kaardimängupettusega palju raha ja oli selle le väga õnnelik. Õpilane mõtles siis, et mis peategelane selle rahaga võib teha – võib-olla ostab uue maja või midagi veel, ostab head süüa-juua ja kostitab sõpru. Aga see kõik on ühekordne ega too püsivat õnne. Noormees tõi näiteks, et ta ostis neli päeva tagasi uue nutitelefoni ja oli selle üle õnnelik paar päeva. Aga edasi? Õpilane arutleb, et kõik sellised asjad on lühiajalised tõusud keskmisest nivoost kõrgemale. Tema aga arvab, et tuleb püüda sellise elu poole, et keskmine õnnenivoo oleks püsivalt kõrgemal – seda saaks ilmselt teha õige elukutse ja tegevuse valimisega. Kuulan teda ja olin tõesti mõjutatud tema arutluse arukusest ja elutarkusest – üldiselt jõuavad inimesed sellise äratundmiseni alles küpsemas eas (kui üldse). Ütlen ka talle, et sa oled alles üsna noor inimene, aga sul on nii targad mõtted!
Jätkan ikka teatrilainel ... Seekord
pajatan, kuidas käisime teatris vene emakeelega 12. klassiga – mida põnevat meil
seal juhtus ja mida arvasid noored nähtud etendusest ja elust üldse :).
12. klassiga on mul algul plaanis minna
samuti VAT-teatrisse /nagu üheteistkümnendikegagi), aga vaadata seekord Tennessee
Williamsi “Klaasist loomaaeda”. Kui klassis oma plaani teatavaks teen, ütleb umbes pool rühma kohe: “Lähme jah, teatrisse. Muidugi!” Ja minu meeldivaks
üllatuseks on nende hulgas mitu sellist noort, kellest ma poleks nii suurt
teatrihuvi julgenud oodata. Häbi mulle mu eelarvamuste pärast :).
Kui seejärel heidan pilgu piletilevi
lehele, selgub, et see etendus on kahjuks juba välja müüdud. Seepeale tekib
meie teatriaruteludes paarinädalane paus, kuni õpilased ise ühes tunnis jälle
teema tõstatavad. Hakkasime arutama, kuhu võiksime siis minna ja mida vaadata.
Ausalt öeldes pole mul endal ka erilisi ideid, sest ma ei soovi õpilastega minna
vaatama liiga pikki ja raske keelega tükke ning ei julge seega pakkuda välja etendusi,
mida ise näinud pole. Jõuame oma aruteludes lõpuks selleni, et me võime ju
vaadata etendust ka vene teatris – siis on tagatud hea arusaamine, ja pärast
saame teemat tunnis juba eesti keeles edasi lahata.
Mõeldud-tehtud. Võtame
mängukava lahti ja püüame leida sobivat etendust ja kõigile klappivat päeva.
Selgus, et tegemist on keerulise ülesandega, kuna noorte ajagraafik on väga
tihe. Lõpuks ütlevad õpilased ise, et me peame lihtsalt mingi päeva paika
panema ja otsustama, et kõik peavad teatrisse tulema. Etenduse valik langeb Gogoli
“Mänguritele”. Klassis on üks teatrihuviline neiu, kes on seda tükki juba varem
näinud. Tema ütleb, et see on selline, et enam-vähem sobib küll. Ja et ka
neljapäevane aeg sobib enamusele (st 8-le, vaid üks (!) õpilane ütleb, et ta ei saa
kahjuks osaleda), ostamegi 8 piletit ära.
Vene teater on väga kaunis |
Umbes nädala pärast jõuabki
teatrikülastus kätte. Panen õpilastele igaks juhuks ka e-kooli teate, et
etendus algab kell seitse, et piletid on
minu käes (peale ühe õpilase, kes läheb teatrisse mal käel) ja et saame teatris
kokku kolmveerand seitse. Õhtul jään ise paar minutit hiljaks ja jõuan kohale
18.47. Kui kiirustades garderoobi sisenen, vaatan algul, et kedagi mu
õpilastest küll näha pole. Õnneks näen peagi kaht noormeest ja üht neiut pingil
istumas. Annan riided ära ja lähen ruttu nende juurde. Tervitan ja pärin ülejäänute
järele (neid peaks olema veel kolm noormeest ja üks neiu). Selgub, et üks neiu
ei tule, sest tundis end juba koolis halvasti. Teistest pole aega midagi teada,
peale selle, et nad pidid kindlasti tulema. Kell on 18.52.
Neiu helistab puuduolijatest ühele
ja ütleb talle midagi umbes sellist: No kus te olete? Kell on juba 18.52 ja
õpetaja on ka juba siin. Mina ütlen kõrvalt vahele, et mitte õpetaja kohaolek
pole oluline, vaid et etendus algab kohe ja vaevalt, et nad meie pärast algust
edasi lükkavad :). Õpilane lõpetab kõne ja teatas, et puuduolevad noormehed on kõik
koos, pargivad autot ja jõuavad kohale umbes 10-15 minuti pärast.
Istume ja ootame. Neiu ütleb:
Etendusele tahaks ikka õigel ajal jõuda. Nii ebameeldiv on hilineda. Mina mõtlen,
et kas üldse hilinejaid saali lastakse ja ütlen et võib-olla peame ainult teist
osa vaatama. Kõik piletid olid minu käes ja seega ei saa ka meie saali ära
minna.
Veel paari minuti pärast on kõik
vaatajad garderoobist lahkunud, peale meie muidugi. Meie juurde tuleb üks
teatritöötaja ja küsis: Ja kes teie olete? Üks noormees vastab talle: Me oleme
tulevased vaatajad :). Siis saabub puuduolijatelt sõnum: Mis teatris te olete? Üks noormees kommenteerib, et
oleme baaris “Teater”. Neiu ütleb: Ma löön nad maha. Eks see sõnum ja ka kommentaarid olid muidugi nali :)
Kell 18.59 avanevad uksed ja meie
kolm kangelast astuvad kiirel sammul sisse. Riided kähku ära antud, jookseme rõdule, kus meie kohad on. Koos
tulede kustumisega jõuame kohale. Õnneks on teater ainult pooltäis ja
rõdu peaaegu täiesti tühi, nii et eriti meil kedagi häirida ei õnnestu.
Kaarditrikkidega saab palju korda saata
© Fotolia
|
Ja etendus algab. Ausalt öeldes ei
teadnud ma selle tüki sisust eriti palju. Olin küll kiirelt kodulehelt
vaadanud, et tegemist on looga, kus seltskond mehi mängivad kaarte ja tegelevad
trikkide ning pettustega. Kartsin, et see võib äkki olla igavavõitu, kuna
tundus, et mingit aktiivset tegevust eriti ei toimu. Tegelikult on õpilased aga
kogu aeg laval toimuvast haaratud – jälgin neid vahetevahel kõrvalpilguga.
Endal kulub alguses veidi energiat vene keele täpseks mõistmiseks –
ilukirjanduskeel on ikka nõudlikum, kui see, mida tavaliselt kasutan. Varsti
aga unustan keelele mõtlemise ja jälgin samuti süvenenult etendust. Ma ei hakka
sisu ümber jutustama – muidu pole teil endil huvitav vaadata!
Soovitan tõesti kõigil vene teatrit
külastada! Lisaks etendusele on omaette väärtuseks tõeliselt kuninglik
teatrihoone, mida vaheajal veidi imetleda saan.
Pärast etenduse lõppu küsin
noortelt: Kuidas teile meeldis? Üks neiu vastab: Mulle meeldis. Üks noormees
ütleb: Väga meeldis. Peaks sagedamini hakkama teatris käima. Teine noormees lisab: Ma
käin umbes kolm-neli korda aastas teatris, aga see oli kõige parem etendus!
Järgmises tunnis palun kõigil
rääkida, mis muljed neile etendusest jäid. Kõik kinnitavad veel kord, et neile
tõesti meeldis. Noored räägivad, et etenduse sisu oli kaasahaarav, et oli põnev
jälgida. Samuti meeldis neile näitlejate mäng ning ka see, et teatris ei olnud
liiga palju inimesi ja sai ennast mõnusalt tunda :). Üks noormees tuleb veel välja huvitava mõttega, et see etendus
sobibki rohkem meestele, sest käsitletavad teemad on mehelikud ja etenduses
räägitavad jutud on mehelikud. Ta ütleb, et meestel on seda lugu kerge jälgida,
sest mehed mõtlevadki nii. Naised aga peavad sellest tekstist arusaamiseks
pingutama.
Edasi küsin, millele see etendus
neid mõtlema pani. Ja vastused on jällegi huvitavad. Näiteks ütleb üks
noormees, et tema mõtleb sellele, et miks peategelane endast nii palju rääkis
oma uutele “sõpradele”. Et ei ole vaja olla nii avameelne inimeste suhtes, keda
sa nii vähe tunned.
Ei ole vaja ennast kohe kõigile avada
© Fotolia
|
Teine õpilane räägib, et tema mõtles selle peale, et kui
peategelasel oli suhteliselt lihtne plaan, kuidas kaardimängupettusega raha
võita, siis ülejäänud seltskonnal oli hoopis keerulisem ja palju rohkem vaeva
nõudev plaan, mis tõi aga neile ka edu.
Keeruline plaan tasub ennast ära |
© Fotolia
Üks noormees ütleb, et teda pani mõtlema koht, kus peategelane võitis kaardimängupettusega palju raha ja oli selle le väga õnnelik. Õpilane mõtles siis, et mis peategelane selle rahaga võib teha – võib-olla ostab uue maja või midagi veel, ostab head süüa-juua ja kostitab sõpru. Aga see kõik on ühekordne ega too püsivat õnne. Noormees tõi näiteks, et ta ostis neli päeva tagasi uue nutitelefoni ja oli selle üle õnnelik paar päeva. Aga edasi? Õpilane arutleb, et kõik sellised asjad on lühiajalised tõusud keskmisest nivoost kõrgemale. Tema aga arvab, et tuleb püüda sellise elu poole, et keskmine õnnenivoo oleks püsivalt kõrgemal – seda saaks ilmselt teha õige elukutse ja tegevuse valimisega. Kuulan teda ja olin tõesti mõjutatud tema arutluse arukusest ja elutarkusest – üldiselt jõuavad inimesed sellise äratundmiseni alles küpsemas eas (kui üldse). Ütlen ka talle, et sa oled alles üsna noor inimene, aga sul on nii targad mõtted!
Mis toob elus õnne?
© Fotolia
|
Lõpetuseks veel üks väike, aga mulle
oluline fakt :). Nimelt oli meil järgmisel päeval koolis õpetajate nõupidamine,
kus direktor avaldab mulle ekstra tänu selle eest, et viisin 12. klassi peaaegu
täies koosseisu teatrisse ja et see neile meeldis!
Saatus jagab kaardid, aga mängida tuleb ise
© Fotolia
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar