See saab valmis reedeks - 90% tõenäosusega
KODUTÖÖDE TEGEMISEST
Erinevalt kümnendast klassist (kus
õpetan eesti keelt), annan üheteistkümnendas ja kaheteistkümnendas klassis
hoopis kirjandust eesti keeles. Selle aine tundide kavandamises pole ma ise ka
nii kogenud ja seega pole seal õppetöö alati päris nii sujunud, nagu ma oleks
ideaalis soovinud. Kuigi õpilased ütlevad, et tunnid on huvitavad ja meeldivad,
siis tunnen vahepeal, et need võiks olla veidi intensiivsemad ja efektiivsemad.
Aga eks ma õpi ise ka ja ilmselt oskan järgmisel aastal teatud muutusi teha.
Lõpuks suutsime 11. klassiga paika panna ühise tähtaja, mila kõigil peab olema raamat loetud. Tähtaeg saabub paari nädala pärast, eks siis näe, mis saama hakkab.
Kas õpilastele on vaja kodutöid
anda? See on tõsine küsimus – veendun järjest enam, et üldjuhul on palju
kasulikum kodutöödest hoiduda või vähemalt anda neid võimalikult vähe. Miks ma nii
arvan?
Proovige ennast korraks kujutada
gümnaasiumiõpilase rolli, kellel on iga päev umbes kaheksa õppetundi, neist
enamus eri ainetes. Juba koolipäev ise on pingeline ja väsitav, sellele
järgneks aga veel vähemalt kolm tundi tihedat tööd kodus, kui tahta kõigi
õpetajate antud “väikesed” ülesanded ära teha. Nägin juba eelmisel aastal,
kuidas püüdlikud õpilased saatsid mulle kodus kirjutada jäänud esseesid kesköö
paiku. Samuti seda, et kodutööde tegemata jätmine rikkus ära nii mõnegi hea keeleoskaja
perioodihinde. Seepeale hakkasingi kodutöid järjest vähem andma ja nagu näha
eksamitulemustest ei olnud sellel mingit halba mõju.
Sellel aastal ütlesid kümnenda
klassi õpilased mulle kohe alguses, et nende kooli õpetajad proovisid eelmisel
aastal süsteemi, kus kodutöid ei antaks ja selle asemel töötataks tundides
intensiivselt. Ütlesin, et see pole sugugi halb variant ja mulle meeldiks
samamoodi teha. Edaspidi nägin küll üsna sageli, kuidas kümnendikud vahetunnis
(ja mõnikord veidi ka eesti keele tunni ajal) teiste ainete kodutöid teha
vehkisid. Kui küsisin, et miks siis nii, kui teile ju kodutöid ei anta,
vastasid nad, et need on uued õpetajad, kes veel süsteemi ei tunne :)
Õpilase päev on kohustusi täis
© Fotolia
|
See kümnes klass on tugev ja töötab
tunnis hästi kaasa. Seega keskendusin pigem sellele, kuidas teha tunnid
võimalikult sisukaks, motiveerivaks ja tõhusaks. Ja tõesti – ma polegi neile
kuni siiamaani peaaegu üldse koduülesandeid andnud. Vaid mõned õpilased on
mõnel korral kodus lõpetanud töö, mis neil klassis pooleli jäi või mille ajal
nad puudusid. Kodutööde mitteandmine tähendab seda, et meil ei kulu tunniaega
tööde kontrollimisele. Samuti ei teki ebvajalikke pingeid selle tõttu, et pean
osale õppijaist võlgu olevaid töid pidevalt meelde tuletama.
Kirjanduses olen õppijaile ka
kodutöid andnud. Esiteks said nii 11. kui ka 12. klass ülesande lugeda läbi üks
eestikeelne tänapäevane teos, mille nad pidid ise valima. Olen sellest juba ka
kirjutanud postituses “Võib-olla on eesti keeles mõni õhem raamat ka”. See
ülesanne oli õppijaile uudne – enamus väitis, et pole kunagi eesti keeles
raamatut üritanud lugeda. Lõpuks suutsid kõik ikka endale raamatu välja valida
ja lugemist alustada.
Püüdsin seda tegevust küll mitmel
viisil hõlbustada ja vaheldusrikkamaks teha – tegime lugemistunde, kus kõik
võtsid raamatu kaasa ja lugesid seda tunnis, vestlesin igaühega idividuaalselt
juba loetud osast ja lasin õppijail loetud osasid omavahel arutada. Kõik need
ülesanded õnnestusid kenasti, välja arvatud tunnis lugemine.
Takistuseks sai õpilaste elavus ja edevus. On väga raske lugemisele keskenduda, kui on vaja end ringi keerutada, kaaslaste najade üle naerda vmt. Ükskord panin isegi ühe 12. klassi noormehe eraldi klassi tahaseina äärde istuma, et ta saaks seal rahulikult lugeda. Ta ei solvunud mu peale, sest tegin seda naljaga pooleks. Teised olid küll alguses isegi natuke ehmunud moega, aga siis tundus see neile ka pigem lõbus ja nad ütlesid, et see on nüüd meie klassi lugemisringi juht ja tegid tast fotosid.
Edasi kulges meie töö nii, et osa õpilasi sai raamatud läbi, suurem osa aga mitte. Proovisime
paar korda panna koos paika tähtaegu, millal nad ise tunnevad, et oleks reaalne
raamat lõpetada. Eks muidugi mõni õpilane suhtus asjasse ka veidi liiga kergelt, sest nägi, et
kohe midagi hirmsat ei juhtu ja õpetaja on paindlik. Mõne lugemisindu
vähendas ka asjaolu, et tema raamat oli sõbra omast poole paksem. Üks noormees näitas mulle, kui ebaõiglane see on, et tal on tihedas kirjas sajaleheküljeline
ilma piltideta raamat, pinginaabril aga poole õhem ja lisaks hõredama kirjas
ning suurte fotodega teos. Ta ütles, et see on ju koomiks. Ma küll näitasin noormehele, et ka tema raamatus on siiski mõned fotod ja et seal on mõned
lehed, kus on ainult paar rida teksti (peatüki lõpus näiteks :)). Ta arvas aga siiski, et ilmselt saab ta oma (sõjaväeteenistusest rääkiva) raamatu läbi alles siis, kui ise juba sõjaväes on :)
Takistuseks sai õpilaste elavus ja edevus. On väga raske lugemisele keskenduda, kui on vaja end ringi keerutada, kaaslaste najade üle naerda vmt. Ükskord panin isegi ühe 12. klassi noormehe eraldi klassi tahaseina äärde istuma, et ta saaks seal rahulikult lugeda. Ta ei solvunud mu peale, sest tegin seda naljaga pooleks. Teised olid küll alguses isegi natuke ehmunud moega, aga siis tundus see neile ka pigem lõbus ja nad ütlesid, et see on nüüd meie klassi lugemisringi juht ja tegid tast fotosid.
Väsinud õppija
© Fotolia
|
Lõpuks suutsime 11. klassiga paika panna ühise tähtaja, mila kõigil peab olema raamat loetud. Tähtaeg saabub paari nädala pärast, eks siis näe, mis saama hakkab.
12. klassiga oli aga kiirem, sest
nad lõpetavad õppetöö varem, samuti on neil nädalas vähem kirjanduse tunde.
Seega lõin veidi käega sellele, kui palju keegi just lugeda jõudnud on ning
andsin kõigile kaks raamatut kokkuvõtvat ülesannet.
Esiteks oli vaja teha “oma raamatu
tähestik”, st kirjutada tähtedega A, E, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T , U,
V, Õ, Ä, Ö, Ü algavad 20 võtmesõna ja iga võtmesõna juurde seda lahti mõtetav lause,
nii et kokkuvõttes tekiks raamatu ülevaade. Mulle tundus see päris loominguline
ülesanne, mis samas nõuab raamatust head ülevaadet.
Tähestiku-ülesanne© Fotolia |
Teiseks ülesandeks oli teha
oma raamatut reklaamiv lühivideo (umbes poolteist kuni kaks minutit pikk ja lihtsate vahenditega (telefoniga) tehtud). Seda ülesannet pidasin ise veidi raskemaks ja
seetõttu tegime päris mitmes tunnis eeltööd: ajurünnakut ja arutelusid
kaaslastega. Üks loominguline noormees ütles, et ta peab siis võtma ette reisi
Lasnamäele (ta luges Viktoria Ladõnskaja raamatut “Lasnamäe valge laev”).
Ütlesin, et see oleks muidugi väga tore, kui ta seda jõuaks teha. Tema
pinginaaber, kes luges aga Eesti sõjaväeteenistusest rääkivat teost, arvas, et
ta peab ju siis sõitma Tapale. Ütlesin, et seda pole muidugi vaja, et kindlasti
saab treileri ka teistmoodi lahendada. Siis sõber pakkuski, et nad võivad
mängida ajateenijat ja tema ülemust sõjaväes vmt. Nii et võimalusi on tegelikult lõputult - tuleb lihtsalt pea tööle panna.
Varsti olid kolmel õpilasel videod
valmis, kõik vahvad, igaüks omamoodi. Üks noormees tutvustas Indrek Hargla apteeker
Melchiori tegemisi käsitlevat romaani – õpilane oli filminud Toompead ja
all-linna ning töödelnud filmitut spetsiaalselt, et jätta rohkem keskaja
muljet. Filmile luges ta ise ka teksti peale. Üks neiu tutvustas raamatut “Minu
Berliin” – tema oli lavastanud lookese, kus peategelast mängis ta ise. Video
kujutas alguses tema väsimust oma vanast elust ja siis näidati tema uut elu
Berliinis. Vahepeal tulid ekraanile mõned olulised kokkuvõtvad fraasid. Lõpuks
näitas ta ka filmimise ajal juhtunud lõbusaid äpardusi.
Videot on lahe teha!© Fotolia |
Teiste tööd pole aga veel ikka
valmis – päris palju on viimasel ajal ka puudutud, eks õpilased ole tõesti väsinud ja
haigused hakkavad ka seeetõttu kergemini külge. Peamine vastus, mida õpilastelt ikka ja jälle kuulen, kõlab umbes selliselt: "Reedeks saab mu video küll valmis". Järgneb väike paus ja siis täpsustus: "90% tõenäosusega". :)
Mõni õpilane kurtiis ka, et on oma
videoga päris hädas. Arutasime nende probleeme tunnis. Soovitasin ka kaaslastelt abi paluda (olin tegelikult kohe ülesannet andes soovitanud seda täita paarides ja üksteist aidates). Samuti lubasin vajaduse korral asendada video fotoseeriaga ja selle juurde kuuluva tekstiga. Igal juhul on nüüd veel mitu õpilast
öelnud, et nende videod on kas lõpufaasis või vähemalt stsenaarium on valmis.
Ootan huviga, millal saame neid tunnis vaadata.
Edaspidi aga mõtlen ise, kuidas
saaks ka selliseid projektilaadseid töid nii kavandada, et rohkem tööst
saaks teha ära tunnis ja koju ei jääks nii suurt mahtu iseseisvat tööd.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar