Kõik
leiutised on sündinud laiskuse tõttu
RASKE
TEEMA VAHELDUSRIKKAMAKS MUUTMISEST
Kas õpilased on laisad? Kas laiskus on kahjulik või kasulik?
Need
huvitavad arutlusküsimused haakuvad mu tänase postitusega mitmel moel. Postitus
on viimane osa leiutiste teemast (mis jäi viimati pooleli sissekandes “Võtan
siit kastist välja füüsikaõpetaja”). Esiteks ütles üks õpilane tabavalt, et
kõik leiutised on sündinud laiskuse tõttu. Teiseks arvan, et tundide
vaheldusrikkus on üheks lahenduseks õpilaste “laiskusest” ülesaamiseks ja ka
raskemate teemade edukaks lõpuleviimiseks.
Laiskus on vahetevahel kasulik |
© Fotolia
Leiutiste
teema jäi meil pooleli enne jõuluvaheaega, mis oli see aasta õige pikk. Seega
tundus mulle, et jälle kooli saabununa, vajavad õpilased teema
meeldetuletamiseks väikest soojendust. Selleks tegin esimeses uue aasta tunnis
järgmise mängu. Jagasime rühma pooleks (et haiguste tõttu oli ka puudujaid, oli
selline jagamine paras). Rühmad said loosiga erinevad esemed: esimene rühma
teibirulli ja teine rühm pliiatsi. Seejärel pidid nad hakkama kordamööda
pakkuma erinevaid ideid, mida nende rühma käes olev ese võiks endast kujutada.
Näiteks teibirull – käevõru, hokilitter, luup ja pastapliiats – jaapanlannade
soenguseadmise vahend, joogikõrs, järjehoidja. Õppijad pidid ka demonstreerima
asja kasutust ja nimetama selle nimetuse eesti keeles (vajaduse korral minu
abiga). Äraarvamine muutus päris võistluslikuks, samas said rühmad üksteiselt inspiratsiooni.
Mis see võiks olla? |
Järgnes töö
paarides, igal paaril oma leiutise kallal. Kui leiutise esialgne kavand oli
valmis, palusin seda vastastikku mõnele teisele paarile tutvustada. Paar, kes
oli kuulaja rollis, esitas küsimusi ning tegi kommentaare ja ettepanekuid. See
oli kasulik, sest nii tulid välja leiutise mõned nõrgemad kohad ning tekkis ideas leiutise edasiarendamiseks.
Leiutis "Matemaatikaäpp" |
Edasi pidid
õppijad oma leiutise kirjelduse ametlikus stiilis vormistama. Selleks andsin
neile ette alapealkirjad: Leiutise olemus, Leiutise uudsus ja Leiutise
teostamine ning selgitasin, mida igas osas peaks kirjutama. Töö käigus sain
aru, et nii on õppijail ikka veidi liiga raske õiget stiili tabada – kiputi
kirjutama liiga lihtsalt ja kõnekeelselt ehk lihtsalt oma keiutisest jutustama.
Seega
mõtlesin enne järgmist tundi, mida teha, et õpilased õpiksid kasutama
formaalsemat keelt. Kõigepealt panin kirja umbes kümme väljendit, mida soovisin
neile õpetada. Seejärel kirjutasin need väljendid paberilipikutele. Tunnis
panin lipikud tagurpidi lauale ja iga õpilane võttis endale ühe. Edasi liiguti
mööda klassiruumi ringi ja leiti üks vestluskaaslane: kumbki paariline esitas
teisele küsimuse (mille ta ise lipikul olevast fraasist moodustas) ja kaaslane
vastas küsimusele oma leiutise põhjal. Seejärel korrati tegevust vastupidi. Kui
kumbki paariline oli küsimuse esitanud, siis vahetasid nad oma käes olevad
lipikud ja suundusid edasi järgmist vestluskaaslast otsima. Tegevust kordasime,
kuni kõik olid kõigiga rääkinud. Lõpuks kirjutasin tahvlile eelpool nimetatud
kolm pealkirja ja palusin õpilastel, kelle käes olid vastava pealkirja alla
sobivad väljendid, tulla ja need tahvlile kirjutada, kust teised need siis
vihikusse kirjutasid.Nüüd ütlesin, et õppijad peavad neid väljendeid
valikuliselt kasutama oma leiutiste kirjeldustes.
Formaalsete väljendite õppimine |
Leiutiste
kirjelduste koostamine ei olnud väga kerge töö ja võttis mõnevõrra aega. Et
seda veidi vaheldusrikkamaks muuta, tegin ühes tunnis veel ühe mängulise
harjutuse, mis võimaldas ka päris palju rääkida. Õpilased moodustasid rühmad, nii et igas rühmas oli kaks eri leiutist koostavat paari. Seejärel hakkasid nad kordamööda teisele paarile nende leiutist puudutavaid kas-küsimusi
esitama. Teine paar pidi vastama. Seejuures oli aga piirang – nimelt ei
tohtinud vastuses esineda “jaa”, “ei”, küsimuses esinenud võtmesõnad, samuti ei
tohtinud vastata mhmh, mm-mm või peanoogutuse või pearaputusega. Nii et see tegevus nõudis päris palju peamurdmist ja tähelepanelikkust. Ülesannne meeldis
paljudele päris hästi ja kestis seetõttu koguni kauem, kui olin kavatsenud.
Indu tõstis ka võistlusmoment –panin tahvlile kirja miinuse iga korra eest, kui
kasutati mängu reeglitega keelatud vastuseid, samuti ütlesin, et mäng lõpeb
siis, kui üks rühm enam midagi küsida ei oska.
Leiutis "Soojendi" (saate selle lisada oma riietusele ja ei pea enam koolis külmetama |
Edasise jätkasime ikka leiutiste kirjelduste koostamisega - aega see võttis, aga asja sellest sai. Lõpuks said kõigi leiutiste kirjeldused valmis ja
ka ette kantud. Andsin küll soovitusi, et esitluse võiks teha värvikamaks mõne
detailiga, näiteks demonstreerida oma leiutist (nt palli) või jagada kuulajaile
mingit pisinänni. Seda võimalust siisi keegi ei kasutanud – eks teinekord
mõtlen selle osa paremini läbi.
Leiutis "Tagasipöörduv pall" |
Kokkuvõttes on mul hea meel, et leiutiste teema arendas õpilasi mitmekülgselt: arenes nii nende loovus, koostööoskus, esinemisoskus kui ka formaalse keelekasutuse oskus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar