Aga
teie? Teie ikka ka!
ENESEAVAMISEST
JA SÕBRAPÄEVAST
Kui palju peaks õpetaja end
õpilastele avama: rääkima oma taustast, muust elust peale kooli, jagama oma
mõtteid ja tundeid? Eks see on kahe otsaga asi – tundides peaksid domineerima
ikka õpilased, nende jutud ja neile olulised teemad. Samas mõjub see, kui
õpetaja parajal määral ka ennast avab üldjuhul hästi õppetunni atmosfäärile ja
õpetaja-õpilaste omavahelistele suhetele.
Ma olen küll üldiselt üsna jutukas
inimene ja võin nii mõnigi kord kaaslased oma jutuga isegi ära väsitada.
Tundides keskendun aga täielikult õpilastele ja pean seda mõnikord endale lausa teadlikult meelde tuletama,
et ka minu lood on õpilastele huvitavad ja näitavad mind teisest küljest, kui
tavaline tunniõhkkond seda võimaldab.
Õpetaja peaks vahel ka enda elust rääkima |
Sellel aastal on mul aga üks selline
klass, kes ei lase mul peaaegu kunagi enda avamisest kõrvale hoida. Peaaegu
alati, kui neilt mingi asja kohta arvamust küsin või mingeid lugusid jutustada
palun, teevad nad seda heameelega, lõpuks aga küsivad kindlasti: Aga teie? Mida
teie sellest arvate? Mis lugu teil sellega seoses meelde tuleb? Teie ikka ka! Ja eks ma siis muidugi räägin. Ja
see on tegelikult tore! Ja muidugi lähendab mind selle klassiga veelgi.
Näiteks tegin kunagi aasta alguses neile soojendusharjutust, kus igaüks
pidi ütlema enda nädalavahetuse kohta ühe seda iseloomustava sõna (mitte kõige
olulisema) ja teised pidid seejärel kas-küsimuste abil ära arvama, mis tegevuse
või sündmuse kohta see sõna käis. Siis ei pääsenud ka mina sõna ütlemisest.
Ütlesin siis mets. Õpilased pakkusid, et ju ma käisin seal jalutamas, seeni
korjamas, käbisid korjamas jne. Kui lõpuks selgus, et käisin orienteerumisvõistlustel,
oli see neile väike üllatus ja andis neile mu kohta veidi laiema pildi.
Käisin metsas orienteerumas |
Teine kord panin lauale laiali
Navitrolla joonistatud piltidega kaardid ning igaüks pidi valima neist kolm –
ühe, mis iseloomustaks tema möödunud nädalat, teise, mis väljendaks tema
enesetunnet praegusel hetkel ja kolmanda, mis räägiks ta plaanidest
nädalavahetuseks. Õpilased tegid ülesannet suure vaimustusega. Mõtlesin, et
saan seekord kõrvale hoida, ul polnud erilist rääkimise tuju, aga loomulikult
ei pääsenud ma nii kergelt. Võtsin siis ka kolm kaarti ja rääkisin, et esimene
kaart kirjeldab mu nädalat: see oli huvitav, aga veidi liiga tihe; teine kaart (see oli sebraga) väljendab mu praegust meeleolu, et mulle tuletati just meelde, et elu on ikka triibuline: heale järgneb mitte nii hea jne. Kolmas kaart oli mul kassiga, kes vaatab unistavalt taevasse - ütlesin, et sõidan nädalavahetuseks sõpradega Stokholmi.
Navitrolla pildid on lahedad ja tekitavad mõtteid |
Kolmas kord mängisime veerandi lõpus
tuntud äraarvamismängu, kus üks inimene läheb toast välja ja teised mõtlevad
välja, kes või mis ta on. Siis kutsutakse väljaläinud inimene sisse ja ta peab
jällegi kas-küsimuste abil ära arvama, kes ta on. Ka seekord sooviti, et mina
ka korra ukse taga käiksin. Mis mul siis üle jäi. Läksin uksest välja ja väga
ruttu oli õpilastel mulle roll valmis ja mind kutsuti arvama. Hakkasin esitama
küsimusi: Kas olen inimene? Kas olen elus? Kas olen naine? Kas olen eestlane? –
Sain kõigile jaatavad vastused. Edasi üsisin: Kas olen tuntud? Mulle vastati,
et omas ringkonnas jah, kindlasti. Ma ei mäleta, mis ma veel edasi küsisin, aga
millegipärast juhtis intuitsioon mind ruttu tundeni, et võiksin küsida: Kas ma olen
mina ise? Nii oligi :) Tegelikult andekalt väljamõeldud :). Kuna aga arvasin selle liiga kergesti
ära, palusid õpilase mul veel kord ukse taha minna. Seekord läks neil kauem
aega ja vahepeal möödus minust kooli turvamees, kes küsis, kas midagi on
juhtunud ja kas ma vajan abi :) Seekord läks mul mõistatamiseks
palju rohkem aega. Lõpuks sain paari vihje abil siiski selgeks, et olen
tikutoos :).
Kas ma olen Mare? |
Nüüd aga kirjutan veel veidi ka
valentinipäevast ehk sõbrapäevast, nagu teda Eestis rohkem nimetatakse. Koolis
tähistati seda päeva päris aktiivselt. Suur osa õpilasi ja ka paljud õpetajad
kandsid oma riietuses midagi punast, tehti üksteisele kingitusi, jagati
maiustusi, töötas valentinipäeva post, aulas mängiti lauamänge ... Mõtlesin, et
midagi huvitavat peaks ka eesti keele ja kirjanduse tundides tegema. Siis meenus
mulle, et olin ju eelmisel aastal katsetanud sõbralt saadud ideed lasta kõigil
kirjutada oma kaaslaste kohta paar huvitavat mälestust, mis neil eelmisest
aastast meenuvad. See õnnestus siis ju väga hästi, nii et miks mitte seda jälle
proovida.
Valentinipäeva riietus :) |
© Fotolia
Lasingi igal õpilasel võtta talle
meeldivat värvi märkmepabereid ja igale ühe kaaslase kohta mälestused kirja panna ning
seejärel laiali jagada. Õpilased küsisid, kas me pärast loeme need ka ette. Ma
vastasin, et arvatavasti mitte. Aga vaatame, kui keegi soovib, siis võib lugeda
ka. Ise plaanisin pigem kõrvale jääda. Aga loomulikult see ei õnnestunud –
õpilased soovisid kindlasti ka minu kohta kirjutada. Olgu – kirjutasin siis ka
ise muidugi nende kohta.
Ja tegelikult oli see ülitore, et ma osalesin. Sain
nii palju positiivseid emotsioone. Õpilased kirjutasid, et neile on meelde
jäänud, kui ma nende klassi sügisel tulin, et mul on alati huvitavad ja
ebastandardsed tunnid, et tunnid on väga arusaadavad ja arendavad hästi
keeleoskust. Lisaks mäletati, kuidas ma nende blogipostitusi kommeneerisin ja
tunti heameelt, et tunnen nende vastu päriselt huvi, et on tore, et tean, kes
on vene räppar Basta ja et mulle meeldivad tema laulud (sain sellest lauljast
teada sellesama õpilase blogist :) jpm. Mulle väikese üllatusena mainisid väga paljud minu
positiivsust ja rõõmsameelsust – olen muidugi alati püüdnud olla hästi toetav
ja sõbralik. Mõnikord tunnen aga küll, et pole nii rõõmust pakatav, kui ise
sooviks. Aga loomulikult on mul ülihea meel, et ma õpilastele siiski selline
tundun :). See annab palju jõudu ka edaspidiseks.
Õpilaste kirjakesed tegid õnnelikuks |
Ka õpilased olid silmanähtavalt
õnnelikud, kui üksteise sedeleid lugesid. Üks õpilane ütles: Mulle nii meeldib,
et siin on ka mõned vead, see teeb selle kirjutise kohe veel armsamaks ja
isiklikumaks. Ni saigi tund läbi ja kõik läksid klassist välja rõõmate ja
positiivsetena, nii ka mina :). Nii et tasub ikka sagedamini kaaslastele välja öelda, mida head
neist arvame :).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar