Kas
ma olen Märt Avandi?
FILMI
“VEHKLEJA” VAATAMISEST JA SELLE ÜLE ARUTLEMISEST
Peale vaheaega oli tõeliselt raske
jälle tunde andma hakata. Kaalusin erisuguseid teemasid, mida võiksin 11.
klassi õpperühma (kus on pooled eesti ja pooled mitte-eesti emakeelega)
õpilastega teha. Lõpliku otsuse tegin aga siiski alles esmaspäeva hommikul, tunnike
enne kooli poole teele asumist. Jah, vaatame filmi “Vehkleja”! Ajastus oli igati
sobilik, sest film kandideeris just sela ajal Kuldgloobusele parima võõrkeelse
filmi kategoorias.
Täna vaatame Eesti filmi |
Minu puuduliku ettevalmistuse tõttu
läks meil küll paarkümmend minutit, enne kui suutsime filmi klassis mängima
saada. Lõpuks ilmusid esimesed kaadrid ekraanile ... Õppijad hakkasid üsna süvenenult Märt Avandi
tegutsemist jälgima. Selles rühmas on ka õpilane, kes õpib eesti keelt vaid aasta, aga ka tema vaatas filmi koos teistega (sõber tõlkis-seletas talle olulisemaid kohti).Ka mul endal oli huvitav vahelduseks "Mandariinidele" (mida olen ju juba kaheksa korda näinud :)) millelegi muule kaasa elada.
Järgmine kord oli meil kaks eesti
keele tundi järjest ja seega jõudsime filmi lõpuni ära näha ning ka esimesi
muljeid jagada. Palusin igaühel öelda ühe sõna, mis selle filmiga seoses kõige
esimesena pähe tuleb. Öeldi vehklemine,
nõukogude aeg, lapsed... Siis palusin filmi kümne-pallisüsteemis hinnata.
Enamus pani hindeks 5-6 palli, tuues põhjenduseks, et see oli päris hea film,
aga ikkagi tüüpiline eesti film. Ainult üks noormees ütles, et ta hindaks filmi
1 palliga. Olin veidi üllatunud – ütlesin, et loomulikult sa võid panna ühe
palli, aga põhjenda, miks nii. Noormees vastas, et filmis ei olnud tema arvates
kasutatud ära kogu potentsiaali; et filmi tegijad on andekad inimesed, aga nad
tegid liiga lihtsa loo; et teda huvitab nõukogude aeg ja tema meelest oleks
saanud selles teha palju parema filmi; et tal oli kogu aeg tahtmine aidata seda
filmi paremaks teha :).
Paari sõnaga jõudsime puudutada ka filmi
ajaloolist tausta. Kui küsisin, mitu aastat oli Eesti filmi sündmuste
toimumisajaks juba Nõukogude Liidus olnud, ütlesid õpilased, et nad pole Eesti
ajalugu veel õppinud ja seetõttu ei tea seda. Segaseks jäi neile alguses ka, mis
probleem oli peategelasel sõjaväega – neile tundus, et teda taheti sõjaväkke
võtta, aga ta hoidis sellest kõrvale.
Järgmises tunnis arutasime filmi
teemal edasi. Mõtlesin, kuidas teha seda veidi huvitavamas vormis. Otsustasin
alustada tundi äraarvamismänguga. Tegin lipikud, millele kirjutasin filmi
olulisemate tegelaste nimed koos väikese selgitusega (nt Endel – peategelane,
Marta – väike tüdruk, Aleksei – Endli sõber). Iga õppija võttis ühe lipiku
ja pani selle tahvlinätsuga kaaslasele otsa ette. Edasi käisid kõik klassis
ringi ja esitasid üksteisele kas-küsimusi
ning pidid ära arvama, kes nad on. Igaühelt võis korraga küsida vaid ühe
küsimuse. Sai ka nalja nagu selle mänguga
ikka. Näiteks ei kuulanud üks õppija täpselt, millest üldse jutt käib ja küsis
kõigepealt Kas ma olen pärit mingist tuntud filmist?. Teine õppija oli just
saanud teada, et on meessoost ja küsis siis Kas ma olen üks nende paljude väikeste
tüdrukute seast?. Harjutus oli vahva – kõik soojenesid tõesti üles ja samas
tuletasid ka meelde filmi olulisemad tegelased ja nende nimed.
Jätkasime aktiivse
rääkimisega. Olin ette valmistanud hulga küsimusi, millest igaüks oli
kirjutatud paberiribale. Panin need tagurpidi lauale ja iga õpilane võttis
endale kaks küsimust. Edasi käidi mööda klassi ringi, leiti paariline ja esitati
talle oma küsimused ning kuulati vastuseid. Seejärel vahetati rollid – kes enne
vastas, esitas nüüd oma küsimused. Kui mõlemad olid saanud rääkida, vahetati
küsimustelipikud omavahel ja leiti uus paariline.
Küsimused inspireerisid arutlema |
Küsimused olid erisugused. Näiteks: Nimeta viis tegusõna, mis seostuvad selle filmiga; Nimeta viis nimisõna, mis seostuvad selle filmiga; Too välja kolm huvitavat kohta selles filmis; Too välja kolm igavat kohta selles filmis; Nimeta viis omadussõna, mis seostuvad selle filmiga; Võrdle kaht tegelast. Mille poolest nad sarnanevad? Mille poolest erinevad? (üks õpilane võrdles koolidirektorit ja väikest tüdrukut Martat - koolidirektor oli juba vanem, teadis palju nõukogude ajast ja kartis kõike, Marta oli noor, ei teadnud palju ja ei kartnud midagi); Mida oleksid teinud peategelase asemel samamoodi?; Mida oleksid teinud peategelase asemel teistmoodi?; Mida õppisid sellest filmist?
Oli näha, et sellisel kujul ülesanne
käivitas õppijad hästi ja neile meeldis üksteisega nelja silma all suhelda.
Eriti vahva, et ka algaja õppur sai võimaluse kaasa lüüa ja et teised aitasid
tal vajaduse korral küsimust mõista ja vastust sõnastada. Mina käisin mööda
klassi ringi, kuualasin vestlusi kõrvalt ja aitasin vajaduse korral või andsin
vestlusele mõne vahemärkusega hoogu juurde. Vahetevahel pöördusid õpilased omal
alagatusel küsimustega ka minu poole, näiteks õpilane, kes oli filmi ühe palliga
hinnanud, tuli mu juurde ja küsis, mis mina sellest fimist arvan ja millised
filmid mulle üldse meeldivad.
Veel jõudsime õppida, kuidas
kirjutada filmiarvustust. Et mul polnud aega õppijaile ise soovitusi ette
valmistada, pidin asja loovalt lahendama. Seega kasutasin ingliskeelseid
soovitusi suurepäraselt wikiHow-lehelt http://www.wikihow.com/Write-a-Movie-Review ja õpilased tõid väikestes rühmades ise
soovituste eri osadest välja olulisemad punktid, kirjutasid need tahvlile
ja tutvustasid lühidalt kaaslastele.
Järgmises tunnis kirjutasimegi
filmiarvustusi. Et vahepeal oli jälle aega mööda läinud, alustasin veelkordse
väikese kokkuvõttega: olin pannud valmis viis lehte: Aeg ja koht; Peategelased; Süžee; Teema; Konflikt. Lehed käisid ringi ja kõik
kirjutasid paarides või väikestes rühmades igale lehele midagi. Viimasena
kirjutanud tegi oma lehest teistele kiire ülevaate.
Teema-lehele kirjutati näiteks: tahtis näidata Nõukogude liitu, kuidas
inimesed elasid seal; kindlasti tahtis näidata, kui sihikindlad on sportlased;
eestlased on kõvad inimesed; tahtis näidata aega; kuidas keegi väike astub astu
millelegi suurele; eneseületamine; vehklemine; koolielu nõukogude ajal.
Konflikti-lehel seisis: konflikt kooli direktori, lapsevanemate ja
Endli vahel; konflikt Endli ja NSVL vahel; sportlase konflikt oma vstasega;
konflikt ajastu ja tegevuste vahel.
Peale sellist eeltööd hakkasid kõik
üsna rahulikult arvustusi kirjutama, ilma liigsete kommentaarideta teemal, miks
me kogu aeg kirjutame :).
Märt Avandi meeldis kõigile |
Vehkleja oli minu hinnangul päris
hea film. Minu arvates on kõigil Eesti filmidel mingi sarnasus, selline sünge,
pisut tume meeleolu. Nii ka sellel. Ilmselt on see tingitud sellest, et enamus
Eesti filme on tehtud ühe ja sama režissööri poolt. Võrreldes teise Eesti filmi
“Mandariinidega” oli “Vehkleja” pisut rõõmsameelsem, kuid väljendas ssmamoodi
eestlaste kannatusi.
Film räägib endisest tippvehklejast
Endel Nelisest, kes tuleb Leningradist Haapsalusse, et end venelaste eest
varjata. Ta alustab tööd kehalise kasvatuse õpetajana ning peagi saab temast
vehklemisringi treener.
Film on täis nõukogude hõngu ning
pisut ka armastust ja hoolivust. Meeleolu oli ka heliefektidega päris hästi
edasi antud. Visuaalselt oli film pisut hall ja väljendas inimeste tuima ja
vaoshoitud olekut.
Näitlejad tegid minu arvates väga
head tööd. Kokku olid kogutud nii mõnedki Eesti tipptegijad eesotsas Märt
Avandi ja Lembit Ulfsakiga.
Film põhineb tõsielul ning selle
reaalsus on hästi vaatajatele edasi antud. Kõigil, kes naudivad Eesti filme,
soovitaksin “Vehkleja” ära vaadata.
Eesti emakeelega õpilase töö, esitatud autentsel kujul
Eelmisel nädalal vaatasin ühe Eesti
filmi. Kohe tahaks öelda, et võrreldes teistega Eesti filmidega film Vehkleja
oli päris hästi tehtud. Kui me võrdleme teistega maailma filmidega, siis ma
annaks 4 balli 10st.
Kindlasti ma pean märkima, et ma
vaatasin ainult algust ja lõppu. Niipalju, kui ma nägin, film tundus mulle väga
hall ja ühtlane. Alati sa teadsid ette, mis juhtub järgmiste 10 minuti jooksul.
Isegi kui sa vaatad ainult esimesed 20 minutid siis sa võid juba ära arvata,
mis juhtub lõppus.
Tehniliselt poolt film oli väga
hästi tehtud. Kõik inimesed olid sobivad ja heli oli päris hea.
Filmi lugu rääkib sellest, et tuntud
vehkleja, kes oli olnud saksa sõjaväes, kolib Haapsalusse, et NKVD teda ei
leiaks. Haapsalus ta on kehalise kasvatuse õpetaja. Ise ta oli hea vehkleja ja
samuti õpetas ta oma lapsi vehklema. Terve film ta teeb nendega trenni ja filmi
lõpus läheb oma lastega Leningradi, kus nendel on võistlused. Ta õpilane võidab
ja siis NKVD võtab ta kinni ja saadab Siberisse.
Režissöör tahtis näidata, kuidas
elasid inimesed NSVL-is. Millised raskused nendel olid. Peaks ütlema, et see
Stalini aeg oli kõige õudsem.
Kokkuvõtteks ütleksin, et filmi
tasub vaadata, vähemalt selle pärast, et see oli tehtud Eestis.
Vene emakeelega õpilase töö, esitatud autentsel kujul
Antud film “Vehkleja” ilmus välja
aastal 2015. Minu arvates on see film üpris hea ning annab ülevaate NSVL
ajastust. Kuid see on ka selline sünge süžeega, mis ei pruugi just kõikidele
meeldida. Samuti on see film ka minu arvates väga pingetu, mis võib olla mõnele
miinuseks ja mõnele plussiks.
Selle filmi peategelane Endel Nelis
oli kuulus vehkleja Venemaal (NSVL ajal) ning oli olnud saksa sõjaväes ja
seetõttu läks elama väiksesse Haapsallu, et võimud teda ei leiaks. Seal asutas
ta vehklemisklubi koolis. Sinna läksid paljud lapsed. Direktor hakkas Endli
kohta uurima ning leidis, et teda otsitakse ning andis teda ülesse kui too läks
oma võistkonnaga Leningradi võistlema. Endel võeti kinni ning aasta pärast
lasti lahti, kuna Stalin suri. Endel suundus tagasi Haapsallu.
Mulle meeldis kõige rohkem see koht
filmis, kus väike vehkleja Marta võidab endast kordades pikema poisi.
Seda filmi ei saa pidada ainult
ajaloofilmiks, vaid see on ka puhtalt spordifilm, mis võib tekitada tahtmise
hakata tegelema vehklemisega.
Ma arvan, et iga inimene võiks seda
filmi vaadata vähemalt 1 korra elus, kui meeldib, siis võib ka rohkem.
Kakskeelse õpilase töö, esitatud autentsel kujul
Esitasin praegu kiiremate õpilaste
arvustuste näiteid. Mitmed ei jõudnud oma tekste tunnis vamis ja peavad need
esitama järgmisel nädalal. Võib-olla lisan siis veel mõne huvitava arvamuse.
Kokkuvõttes
olen rahul, et noored hindavad eesti filme ja soovisid neid veel vaadata. Film
võimaldab hästi arutada mitmesuguste teemade üle, paneb laiemalt mõtlema nii
ajale kui ka inimestele. Üks neiu tegi
ettepaneku et järgmisena võiks vaadata mõnd Eesti komöödiat ja pakkus ise välja
“Vallatud kurvid”, mida ta oli näinud ja mis talle oli väga meeldinud. Vahva
mõte – ise poleks ma selle peale tulnudki, et ka nii vanu filme võiks vaatamiseks
valida!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar