Vaata, milline sa ise oled!
DEMAGOOGIAST
JA ARGUMENTEERITUD VÄITLUSEST
Selle inimesega ma ei räägi, ta on nii loll! Seda on kogu
aeg nii tehtud, järelikult on see õige. Kui me nii teeme, siis tuleb
katastroof. Vaata milline
sa ise oled, siis alles hakka midagi arvama!
Ole vait, kui sa minuga räägid!
© Fotolia
|
Selliseid jmt arvamusi
võib vaidlustes tihti kuulda. Noorte puhul on teatud kategoorilisus ja
must-valge maailmanägemine arusaadav – eks nad alles omanda kogemusi ja õpi end
väljendama. Kurb on aga, paljud keskealised inimesed ei suuda
kaaslasi kuulata ega loogiliselt argumenteerida, vaid jutt muutub ruttu
demagoogiliseks ja vestluskaaslast hakatakse vihaselt ründama. Seega peaks asjaliku argumenteerimise ja lugupidava väitlemise oskuse
harjutamine olema minu meelest koolis üks põhitegevusi - ja seda loomulikult ka eesti keele tundides.
On tore, et firma Speak Smart (vana nimega Väitluskoolitus) pakub palju toredaid ja kasulikke viise väitluskultuuri arendamiseksi: koolitusi, töötubasid, mänge,
arutelu juhtimise teenuseid ja muud põnevat (http://www.speaksmart.ee/avalikud-koolitused). Sealhulgas koolitavad nad ka
õpetajaid ja koostavad õppematerjale (http://www.debate.ee/materjalid/opik). Pärast ühel nende pakutaval
kursusel “Argument kui suhtlusvahend” osalemist hakkasin omandatud oskusi ja saadud ideid kohe
proovima ka oma tundides ja need õnnestusid kenasti. Oleme juba veidi harjutanud struktuurse teksti loomist ning teinud esmatutvust argumendi koostamisega. Kavatsen oma oskusi edasi lihvida väitlusklubis (http://kultuur.ee/kursus/argumenteeritud-aruteluring) ja õpitut kohe ka oma tundides kasutada. Soovin, et mu õppijad mõistaksid ja kannaksid edasi arusaama, et inimesega,
kelle jutt on struktureeritud ja väited argumenteeritud, on hea diskuteerida ka
siis, kui sa temaga üldse nõus ei ole.
Selles postituses kirjutan, kuidas tegime esimest tutvust demagoogia mõistega ja milleni see teema meid tunnis viis.
Lugesime ja arutasime oma rühmas artiklit “Väitlusseltsi kolumn: 15 demagoogiavõtet prügi väljaviimise näitel" (http://arvamus.postimees.ee/3362325/vaitlusseltsi-kolumn-15-demagoogiavotet-prugi-valjaviimise-naitel). Olin selle valinud, sest see tundus asjalik ja samas olid esitatud näited meelega üle võlli keeratud ja seega rohkem meeldejäävad. Näiteks demagoogiavõtte “rõhumine autoriteetidele” näide kõlab nii “Kim Kardashiangi on öelnud, et prügi väljaviimine tuleb jätta teiste inimeste kaela”.
Selles postituses kirjutan, kuidas tegime esimest tutvust demagoogia mõistega ja milleni see teema meid tunnis viis.
Lugesime ja arutasime oma rühmas artiklit “Väitlusseltsi kolumn: 15 demagoogiavõtet prügi väljaviimise näitel" (http://arvamus.postimees.ee/3362325/vaitlusseltsi-kolumn-15-demagoogiavotet-prugi-valjaviimise-naitel). Olin selle valinud, sest see tundus asjalik ja samas olid esitatud näited meelega üle võlli keeratud ja seega rohkem meeldejäävad. Näiteks demagoogiavõtte “rõhumine autoriteetidele” näide kõlab nii “Kim Kardashiangi on öelnud, et prügi väljaviimine tuleb jätta teiste inimeste kaela”.
Kas viia prügi välja või hakata demagoogitsema?© Fotolia |
Tundsin küll, et teemakäsitlus
oli tunnis noortele kohati veidi keerulisevõitu. Samuti võtsid nad aeg-ajalt näiteid ikka liiga sõna-sõnalt. Sellest sain aru, kui üks noormees ütles: “Ma
ju ikka vaatan ka, kellega ma üldse väitlema hakkan. Kui on ikka inimene,
kellel mõistusega kõik korras ei ole, siis ma ei pea ju temaga üldse tegemist
tegema”. Mõtlesin seepeale, et tuleb kindlasti demagoogia teema juurde teinegi kord tagasi tulla ja püüan selleks ajaks välja töötada veel lihtsama ja praktilisema teemakäsitluse.
Praegu
aga jätkasime demagoogiavõtetega tutvumist. Võtte “hernehirmutis ehk vastase
seisukoha äärmuslikuks tõlgendamine” juures oli esitatud näide «Väitsid, et pean oma prügi välja viima. Ka Nõukogude Liidus sunniti
inimesi igasuguseid asju tegema. Kas soovite, et kõik hakkaksid teie orjadeks?» Lisasin
sellele näitele veel juurde, et sõna nõukogude on küllalt sageli demagoogias
kasutatav, aga et ainult see, et midagi oli nõukogude ajal, ei tee seda veel
iseenesest halvaks. Selle peale ütles üks vene emakeelega (selles rühmas on
mitmeid hea eesti keele oskusega mitte-eestlasi) õpilane, et “Nõukogude aeg oli ju tegelikult ikka hea aeg.
Näiteks mu juuksur rääkis, et siis oli hea elada, tema palk oli näiteks 350
rubla”.
Kuigi see läks teemast veidi kõrvale, pidasin
küsimust kindlasti vastust väärivaks ja ütlesin, et ma ei mäleta enam, millised
olid juuksurite palgad, aga et minu palk oli peale ülikooli lõpetamist 120
rubla, aga minu kõrgharidusega onu töötas bussijuhina, sest sai seal palka 500
rubla. Õpilane hakkas seepeale edasi arutama ja esitas mitmeid väiteid,
miks ikkagi oli nõukogude ajal hea elada. Kuulasin ta väiteid ja kommenteerisin
neid oma arvamuse järgi ning tegin siis kokkuvõtte, et kõige suurem probleem
oli ikka see, et ei olnud vabadust. Selle peale küsis õpilane, mis ikkagi on
vabadus ja kas praegu on olemas täielik vabadus.
Vabadus!!!© Fotolia |
Jutt läks kohati juba päris
filosoofiliseks ning sundis mind ka mälusoppidest välja tooma näiteid tolle aja elu kohta. Õpilane küsis ka, kas ma mäletan seda hetke, kui Eesti iseseisvus välja
kuulutati. Ma ütlesin, et ma mäletan kogu seda aega – et see oli väga tore aeg.
Siis tundus, et kõik on võimalik ja inimesed olid õnnelikud ning ootusärevuses.
Hiljem muidugi selgus, et kõik pole võimalik ja et kõik inimesed pole võrdsed
jne. Selgitasin ka, et mina olen selline inimene, kellele meeldib uusi asju
teha, ise midagi välja mõelda ja ise oma tegevuse eest vastutada. Kui aga
inimene tahab, et tema elu oleks võimaikult turvaliselt teiste poolt ära
korraldatud, siis võis talle isegi nõukogude aeg rohkem sobida.
Ühel hetkel tundsin, et
jutt läheb liiga pikale ja me oleme demagoogia teemast juba päris kaugele läinud.
Ja et peamiselt vestlesime vaid mina ja see õpilane kahekesi. Teised kuulasid,
küll päris suure tähelepanuga, aga keegi sõna sekka ei öelnud. Pöördusin siis ka
teiste poole ja küsisin, mida nemad kuuldust ja üldse sellest teemast arvavad.
Siis ütles üks neiu, et osa tema sugulastest oleks minuga nõus, aga teine osa
mitte. Üks noormees ütles aga ootamatu üllatusena hoopis, et tema arvab, et
see, mida nad praegu just kuulda said, oli tõeline argumenteeritud väitlus ilma
demagoogiata. :) See oli küll parim kompliment. Ma polnud
seda arutelu pidades üldse mõelnud, et peaksin argumenteeritult väitlema – ju aga
on õpitu minusse siiski juba nii palju kinnistunud, et suudan seda ka
alateadlikult kasutada.
Ütlesin seda ka
õpilastele ja sellega saigi meie seekordne tund läbi. Väitlemisega kavatsen
kindlasti tundides jätkata – hakkan selleks varsti uusi ülesandeid välja
mõtlema.
Soovin kõigile argumenteeritud
ja kaaslasi arvestavat väitlemist!
Enne kuula ja mõtle, siis räägi!© Fotolia |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar