Hirmuäratav riidekapp ja täispuhutav küünal
LOOGIKA
JA LOOVUSE ARENDAMISEST
Tunnen, et mul on oma selle aasta vene emakeelega
kümnenda klassiga õnnestunud senimaani teha päris aktiivseid ja toredaid tunde: oleme läbinud kaks suuremat teemat:
õpilasvahetus ja tänavaküsitlus (mõlemast olen ka blogis kirjutanud) ning vaadanud ka filmi “Mandariinid”. Vahva, aga nüüd tunnen, et ei
tohi latti allla lasta ja peab kogu aeg mõtlema, kuidas sama heas vaimus jätkata.
Valisin järgmiseks teemaks “21. sajandi leiutise” (http://www.kynnimees.ee/et/toovihikud/praktiline-eestikeel-11klass-vihik1-toode),
milles tuleb õppijail endil mingi õpilasleiutis välja mõelda ja selle kohta formaalses stiilis tutvustus kirjutada ning seda esitleda, samuti kirjutame
arvatavasti pressiteate ja võib-olla teeme leiutisele ka muud reklaami. Eks näis!
© Fotolia |
Alustasime teemat kahe sissejuhatava tunniga.
Esimeses mõistatasime kas-küsimuste abil ära 20. sajandi leiutisi, teises
pidasid õppijad lühikõnesid eesmärgiga äratada huvi loosiga saadud
fantaasialeiutise vastu. Kirjutan mõlemast tunnist kohe lähemalt, sest need
ülesanded on mu meelest vahvad ja tunnid õnnestusid.
Mis ma olen
Olin kunagi ammu teinud õpiku “Avatud uksed”
jaoks ülesande, milles kasutasin toredat loetelu 20. sajandi sajast olulisest
leiutisest. Nüüd valisin sealt oma õppijate arvule
vastava hulga leiutisi ja kirjutasin igaühe neist eraldi lipikule.
© Fotolia |
Tunnis lasin igal
õpilasel endale juhuslikult leiutise tõmmata, nii et ta selle nime ise ei
näinud. Seejärel kinnitas igaüks oma lipiku otsaesisele. Nüüd nägid kõik
väga hästi kõigi teiste lipikuid, enda oma oli neil aga absoluutselt võimatu
vaadata.
Leiutised olid näiteks: röster, tulekustuti, elektriauto, krediitkaart, ristsõna, kunstveri, miniseelik ...
© Fotolia |
Siis hakkasid õpilased järjekorras oma leiutisi
ära arvama. Et meil pole väga suur rühm, tegime seda kogu rühmaga koos. Üks
õppija esitas kas-küsimusi, millele teised vastasid ei või jaa. Ja küsida palusin esitada mina-vormis nagu õppija ise oleks see leiutis, näiteks Kas ma olen puust? Kas ma olen
suur? Kas oma olen pehme? Kas mind kasutatakse õhtul?
Olen selliseid kas-küsimustega äraarvamisi varemgi korduvalt tundides kasutanud, seekord oli aga kaks uuendust (lipiku otsaesisele kinnitamine ja mina-vormis küsimine). Mõlemad ideed pärinevad ühelt mu eelmise aasta toredalt õpilaselt. Aitäh talle, sest need töötasid väga hästi!
Äraarvamine oli päris paraja raskusastmega pähkliks - võttis kõigil ikka veidi aega. Nägin, kuidas see arendas ka õppijate loogilist mõtlemist, mis ongi mu meelest ka väga oluline. Siinkohal meenub mulle, et kui enne selle ülesande koolis proovimist, arutasin asja veidi ühe kolleegiga, siis ta arvas, et peaks ikka õpilastele õige te vastuste nimekirja ette andma, mille hulgast nad siis oma vastuse leiavad. Ilma sellise abita pidas ta ülesannet liiga keerukaks. Ma ei olnud sellega nõus ega ole ka praegu! Just see, et vastus pole kuidagi ette teada, teeb ülesande tõeliseks ja tõstab oluliselt nii motivatsiooni kui ka tõhusuist Kooli üks suur probleem ongi mu meelest see, et liiga tihti on õige vastus olemas ja õpilane ei saa seda mitte ise avastada, vaid peab lihtsalt etteantud laehnduskäiku kopeerima.
© Fotolia |
Selle ülesande puhul meenub mulle veel üks tore tulemus. Nimelt õpib kümnenda klassi ühes rühmas noormees, kes on tulnud
Tartust ja valdab eesti keelt umbes nagu eestlane. Et tal on ka hea pea, kipub tal vahetevahel tunnis igavavavõitu olema. Nüüd aga tundus mulle küll, et ka tema tegi
ülesannet hingega. Ta oli tulekustuti ja kui oli paarile küsimusele vastuse saanud, tegi kokkuvõtte: Ahaa, et ma olen punane ja seisan kooli koridoris. Ning arvas varsti enda muidugi ära ka, aga ma nägin, et ka talle polnud see ülesanne liiga lihtne ja oli seetõttu huvipakkuv :)
Daamid ja härrad. Soovin teile tutvustada huvitavat leiutist
Teises tunnis olin
kirjutanud lipikutele nimisõnad koolikell,
küünal, koolikott, pastakas, joogiautomaat, riidekapp, pall, nutitelefon ... ja
omadussõnad iseliikuv, tervislik,
biolagunev, hirmuäratav, painduv, täispuhutav, lukustatav, kõikvõimas ... Panin
lipikud eraldi laudadele tekstiga allapoole ning palusin igal õppijal võtta
endale kummaltki laualt ühe lipiku. Nii tekkis igaühele üks uudne leiutis,
mille kohta ta pidi teistele tegema lühikese suulise esitluse eesmärgiga veenda
kuulajaid, et just tema leiutise tootmiseks oleks vaja raha eraldada. Selle toreda idee sain muuseas väitluskoolituselt, millel paar kuud tagasi osalesin (http://www.speaksmart.ee)
Esitluse jaoks andsin
ette punktid:
-
Mis asi see on?
-
Kellele toob see leiutis kasu?
-
Mille poolest see leiutis
erineb varsematest seda tüüpi asjadest?
-
Kes seda tootma hakkab?
-
Kui palju see maksab?
Kummaski rühmas tekkisid
eri kombinatsioonid, aga kõigi esitlemisega tulid noored edukalt toime! Järgnevalt
mõned vahvad näited (lühendatult).
© Fotolia |
Biolagunev pastakas - Kui see saab tühjaks, võib selle visata lihtsalt aknast välja. Kui sa lähed pärast tunde koju, on see pastakas juba lagunenud ja sa ei näe teda enam.
Painduv nutitelefon - See Telefon ei lähe kunagi katki, kui ta maha kukub. Ta lihtsalt paindub ja võtab uue kuju. Pärast aga saab jälle oma vana kuju tagasi.
Tervislik koolikell - See kell heliseb ja samal ajal ta ka puhastab õhku.
Tervislik äratuskell (üks õppija asendas kogemata koolikella äratuskellaga, aga nii tekkis veel üks vahva leiutis) - Kui see kell hommikul heliseb, siis lendab sealt välja väike vedru ja hakkab mööda tuba ringi lendama ja seejuures vastikut häält tegema. Inimene peab üles tõusma ja vedru kinni püüdma, enne see vait ei jää. Nii peab inimene palju liikuma ja see on tervislik.
© Fotolia |
Täispuhutav küünal - Seda küünalt saab korduvalt kasutada. Ta puhutakse täis, pannakse põlema ja pärast jälle lastakse tühjaks.
Kõikvõimas küünal - See küünal saab muuta oma kuju ja värvi ning leegi suurust vastavalt kasutaja soovile.
© Fotolia |
Biolagunev riidekapp – Sobib konservatiivsetele
inimestele, kes muidu kunagi oma kappi välja ei vaheta. Nüüd aga laguneb kapp
ühel hetkel lihtsalt asjade ümbert ära.
Hirmuäratav riidekapp – See kapp sobib neile, kellele meeldivad õuduslood. Ma ei saa aga praegu rääkida, millega kapp teid hirmutab. Ostke ja te näete. Ma ise
ei tea ka, mis selle kapi sees on, sest ma kardan vaadata.
Kuulajad esitasid igale esinejale ka küsimusi ja
mitme leiutise puhul tekkis päris hoogne arutelu.
Kokkuvõttes tundsin, et tund oli igati
korda läinud: õppijad said loovalt mõelda, palju kuulata ja rääkida – kõik olid
kogu tunni innuga asja juures!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar