Nüüd ma ei saa enam niisama mandariine süüa ...
MÕJUVAST FILMIST (VEEL KORD)
Ilmselt juba aimate, et
see postitus on seotud filmi “Mandariinid” vaatamisega. Eelmisel aastal filmi
vaatamisest saadud sügavatest elamustest olen blogis juba kirjutanud
(postituses “Mandariinid – film, mis kõigile meeldib”). Sellel aastal vaatasime
filmi neljas vene emakeelega õpperühmas ja jällegi nägin filmi tugevat mõju
noortele ja kuulsin neilt nähtu kohta palju ilusaid ja tarku kommentaare. “Nüüd
ma ei saa enam niisama mandariine süüa, hakkan kohe sellele filmile mõtlema” –
nii huvitava mõtte ütles välja üks kümnenda klassi noormees.
Kui söön mandariine ... |
Järgnevalt kirjeldan filmi vaatamist 11. ja 12. klassi tundides ning jagan õpilaste kirjalikke mõtteid.
Kõigepealt vaatasime "Mandariine" 11. klassiga. Selles klassis õpivad peaaegu ainult tüdrukud ning nad olid
juba kursuse algusest peale küsinud, millal me filme hakkame vaatama. Arvasin
ka, et head eesti filmid sobiksid hästi meie programmi. Millist filmi aga
valida? Õpilastega rääkides selgus, et nad on eelmisel õppeaastal vaadanud “1944” ja “Vehklejat”, mis mõlemad neile meeldisid. Mõningase üllatusena
selgus, et “Mandariine” oli kodus vaadanud vaid üks neiu – see tegi valiku
lihtsaks.
Teisipäeval on meil kaks
tundi järjest ja see sobis hästi. Väike probleem oli küll klassi pimendamisega
ja päris hästi me sellega hakkama ei saanudki, mis tegelikult rikkus veidi
filmi mõju. Mulle tundus ka, et ainult osa klassist elas filmile tõeliselt
kaasa, osa aga mõtles pigem oma mõtteid või tegeles tagareas oma telefoniga.
Järgmises tunnis arutlesime filmi teemal ja
tegime samu ülesandeid, mida eelmises postituses kirjeldasin. Tunnistasin
õpilastele ka oma kartust, et film neile ei meeldinud. Olin rõõmus, et seepeale
ütles üks neiu: “No, me oleme ju suured inimesed, me saame aru, meile ei pea
kõik olema värviline ja lilleline”. Teine tüdruk lisas: “Olen sellel aastal
näinud kolme eesti filmi (“1944”, “Vehkleja”
ja nüüd “Mandariinid”) ja olen täitsa šokis, need on nii head!
Siin neiude mõtteid filmi “Mandariinid”
teemal.
Film “Mandariinid”
jättis mulle sügava mulje. See film jutustab inimlikkusest, inimeste suhetest
ja tavalisest inimheadusest, mis ei sõltu rahvusest, vanusest või sõjalisest
olukorrast.
Filmis
on neli peategelast:
Ivo –
heasüdamlik ja lahke mees, kes tuletas meelde, et kõikidel inimestel on
ühesugused õigused, kõikidel on ühesugune õigus elada ja mitte kellelgi ei ole
õigust võtta teise elu.
Ahmed
on väga uhke tšetšeeni sõjaväelane, kes tahtis tappa grusiini sõjaväelast, aga
Ivo õpetas teda, et kõige tähtsam on jääda inimeseks igas olukorras. Ta muutis
oma arvamust ja hakkas suhtlema grusiiniga (tema nimi oli Nika) nagu inimesega,
mitte poliitilise vaenlasega.
Nika
polnud nii agressiivne kui Ahmed, aga ta ka oli väga uhke. Lõpuks nad olid
valmis ohverdama oma elu selleks, et päästa teise elu.
Ma
mõtlen, et seda filmi peaks vaatama igas koolis, sest tänapäeval ühiskonnas
veel tekib rahvuslik vahe. Arvan, et see peab jääma minevikku ja filmid nagu
see aitavad suunata mõtteid õiges suunas.
Mulle väga meeldis film “Mandariinid”, sest see ei ole
tüüpiline sõjafilm, aga rohkem suhetest ja maailma probleemidest. Näiteks:
kättemaksust ja julmusest.
Me peame austama üksteist ja mitte elama stereotüüpidega
üksteisest. Täna üks inimene on meie vaenlane, aga homme me vajaksime tema abi.
Igal inimesel on õigus elada ja mitte keegi ei tohi seda võtta.
Inimesed nagu Ivo alati sälitavad meie maailma ja aitavad
meid aru saada, mis on hea ja mis on halb ja kuidas sellega elada. Isegi
suuremad vanelased Ahmed ja Nika said sõpradeks Ivo abiga, aga Ivo selles
juhtumis on selline headus ja kõik head asjad maailmas ja meie ühiskonnas.
Su vaenlasest võib saada su elupäästja |
© Fotolia
Eelmisel
nädalal vaatasime klassis filmi “Mandariinid”. Mulle see film meeldis ja pani
mõtlema, miks üldse filmil on nimi “Mandariinid” ja mida see tähendab.
Kõigepealt
selles filmis ainult mandariinidel oli värv. Neid oli seal nii palju puudel.
Tegelikult see oli esimene kord, kui ma nägin, kuidas üldse mandariinid
kasvavad. Film oli sünge, seal oli sõda, üksteist tapeti.
Selles
filmis mandariinid olid nagu vabadus. Mandariinid on nagu valguskiir. Nad on
eredad ja silmapaistvad. Maailmas on tohutult seda, mis segab vaba olemist. Kui
vabadust millegagi võrrelda saab, siis ehk loodusega, kus ju ka on oma seadused
ja kord olemas. Ma mõtlen, et “Mandariinid” on tehtud, uskudes inimese
muutumist paremaks maailma kurjuse ees.
Film on
minu meelest selline vana ja konservatiivne ja mõjus. Ma üldse ei teadnud, et
on sellised filmid eesti keeles ja mis tegid eestlased. Ma arvan, et see film
peaks näitama koolis 16-17aastastele õpilastele. Mind see film puudutas üsna
valusalt ja ma olen kindel, et see film meeldib kõikidele.
Mandariinid on nagu vabadus |
© Fotolia
Vaatasime
eelmisel nädalal filmi “Mandariinid”. Filmi algus mulle ei meeldinud ning
sellepärast terve film ei pakkunud mulle huvi. Vaatasin ainult algust ja lõppu.
Filmi
lõppu vaadates mul tuli pähe kolm mõtet.
Esimene
mõte oli see, et mis on ehtne sõprus. Ivo mattis grusiini oma poja kõrvale. See
tähendab, et ta armastas teda nagu oma poega.
Ja veel
ma mõtlesin Abhaasia maastikest. Tahan sõita sinna ja teha pilte mägedest.
Filmi
lõpus tundsin keeleotsal mandariinide maitset, kuidas nad lõhnavad.
Ma
tahan veel kord seda filmi vaadata proovida, võib-olla siis ta mulle meeldib.
Tahan näha Abhaasia maastikke |
© Fotolia
Järgmisena vaatasime filmi
kaheteistkümnendas klassis. Seal on rohkem noormehi ja nemad vaatasid filmi
huviga nagu tegelikult selle klassi neiudki. Väike probleem oli küll, et vaatasime
filmi kahes eraldi tunnis ja seega osa õpilasi (kes puudusid) ei näinud seda algusest lõpuni.
Pärast
filmi lõppu oli meil aega paariminutiseks esmamuljete jagamiseks. Kõik ütlesid,
et neile film meeldis. Üks noormees ütles südamest: “Väga meeldis”. Teine
noormees ütles, et vaataks seda filmi küll veel kord. Paar õpilast avaldasid
aga arvamust, et näitlejate mäng oli kohati nende jaoks veidi kunstlik. Veel
kaldus arutelu teemale, kes oli ikkagi filmis peategelane. Noormehed pidasid
kõige tugevamaks meheks ehk alfameheks selles filmis Ahmedi. Üks noormees
ütles: “Margus mulle üldse ei meeldinud. Vot Ivo oli ikka tõeline mees, aga
Margus ...” Pärast väikest mõttehetke lisas ta veel: “Aga tõeline alfa selles
filmis oli muidugi tšetšeen.” Ütlesin neile, et olen nõus, aga et Marguse
osatäitja on Elmo Nüganen, kes on Linnateatri pealavastaja ja filmi “1944” režissöör.
Ja ka väga hea näitleja. Arutasime veel ka, kuidas eestlaste külad Abhaasiasse
tekkisid ja kas eestlaste külasid on kuskil veel.
Siin noormeeste kirjutisi teemal "Millele see film pani mind mõtlema?
See
film oli väga huvitav ja ainult filmi lõpul ma sain aru, millised mõtted
olid minu meeles. Ta pani mind mõtlema sõjale ja ebaaususele, sellepärast sõjas
tapetakse kõik, ükskõik, mis rahvusest on inimesed. Ka mind pani mõtlema, et
mõned inimesed võivad elada sellel maal, neil võib olla oma äri või kodu, aga
siis nende rahulikku elu enam ei ole. Aga sõjas on ükskõik. Nagu Ivo ütles, ta
armastas ja vihkas seda maad. Kokkuvõttes see film “Mandariinid” ütleb
vaatajatele, et sõda on sõda ja rahvuste vahel ei ole erinevust.
Sõjal on ükskõik, kes sa oled |
© Fotolia
Eesti
kirjanduse tunnis vaatasime filmi “Mandariinid”. See film pani mind mõtlema
sellest, et sõda ei ole väärt inimeste elusid.
See,
mis toimus Gruusias 1992. aastal, viis ära paljude inimeste elu ja meile seda
näidatakse selles filmis. Meile näidati, kuidas vana mees Ivo pani jalule kaks
nooremat meest ja hakkas armastama grusiini Nikat. Kuid pärast, sõja pärast
Nika tapeti ja Ivo sõber Margus ka. Mitte Margus ja Nika polnud süüdi, aga
sellepärast, et oli sõda, nad said surma. See film pani mind mõtlema sellest,
kui lihtsalt ja kiiresti saab võtta inimeselt elu ja pärast seda mitte saada
tagasi.
Inimelu on väga habras |
© Fotolia
Ma kahjuks
filmi lõpuni vaadata ei jõudnud, aga mida ma nägin alguses mulle meeldis.
Alguses
oli selline stseen, kus Ivo töötas oma töökohas, tegi oma kastid ja samal ajal
tema juurde tulid sõjaväelased. Nendel olid relvad ja vana mees Ivo hakkas kohe
neid aitama. Ja kui ma seda nägin, ma kohe sain aru, et meie ajal, kui sul on
relv, siis sa saad lihtsalt inimest manipuleerida. Meie ajal võib väga lihtsalt
inimest tappa, on vaja ainult ühte nuppu vajutada ja inimene on surnud. Seepärast
on meil nii palju naispolitseinikke, sest et kedagi peatada, pole enam vaja
lihaste jõudu, nagu oli vaja 100 aastat tagasi, võib ainult üht nuppu vajutada.
Filmi jätkuks loeme praegu nii 11. kui ka 12. klassiga intervjuud Lembit Ulfsakiga http://arvamus.postimees.ee/2647362/lembit-ulfsak-poliitika-vigastab-geneetilist-koodi
Kokkuvõttes on tore tõdeda, kui hea Eesti - Gruusia film ikkagi on valminud ja kui hea on seda koolis õppetöös
kasutada! Ise pean küll midagi välja mõtlema, et suuta järgmisel aastal
vajaduse korral uue värskusega filmile läheneda - olen seda ju nüüdseks kokku
näinud juba kaheksa (!) korda :)
Mandariinid ... |
© Fotolia
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar