Võib-olla on eesti keeles mõni õhem raamat
ka
EESTIKEELSETE RAAMATUTE VALIMISEST KIRJANDUSE TUNNI JAOKS
Viimasel ajal on mu
käekott eriti raske – lisaks muudele vajalikele ja vähemvajalikele asjadele
kannan pidevalt kaasas paari juturaamatut, et neid igal vabal hetkel kordamööda
lugeda. Miks mu lugemiskirg on nii lõkkele löönud? Seletan kohe lähemalt.
Nimelt sain uues koolis endale
ka uue väljakutse – lisaks eesti keelele 10. klassis õpetan 11. ja 12. klassile
kirjandust eesti keeles. Et läbime praegu kursusi “Kirjandusteose analüüs” ja
“Uuem kirjandus”, siis pidasin vajalikuks, et iga õpilane loeb kursuse jooksul
läbi ühe tänapäevase eestikeelse ilukirjandusliku teose, mis just talle huvi
pakub. Kui seda mõtet teiste eesti keele õpetajatega jagasin, siis avaldasid
nad küll mõningat kahtlust, kas õpilased viitsivad sellist suurt tööd ette
võtta.
Õpilastega rääkides olid nad aga – vähemalt alguses – mu mõttega päri.
Rääkisime veidi ka sellest, mis raamatuid nad üldse lugeda armastavad ja
selgus, et neil on päris mitmekülgsed huvid. Näiteks oli mitme neiu
lemmikkirjanik Haruki Murakami – neile meeldis tema raamatute müstilisus ja üks
neiu ütles, et selle kirjaniku looming aitas tal depressioonist üle saada. Üks
noormees oli viimati ema soovistusel lugenud läbi Paolo Coelho “Alkeemiku”. Mõni
noormees huvitus sõjateemalisest kirjandusest, mõni õpilane oli lugenud eesti
keeles Jaan Kaplinski loomingut ...
Et teha noortele valiku
tegemist kergemaks, võtsin kooli kaasa kümmekond raamatut, mis mul endal olemas
olid (paar tükki ostsin ka spetsiaalselt). Nii panin tunni alguses lauale
Margus Karu “Nullpunkti”, Indrek Hargla “Apteeker Melchiori ja Oleviste
mõistatuse”, Viktoria Ladõnskaja “Lasnamäe valge laeva”, Timo Porvali ja Tarvi
Tiitsi “Just nii, härra seersanti!”, mõned raamatud Petrone Prindi Minu-sarjast
ja mõned Tänapäeva noorteromaanid, nagu näiteks Reeli Reinausi “Suhkrust ja
jahust”.
Palusin igal õpilasel endale ühe raamatu valida, sellega kümmekonna minuti jooksul tutvuda ning
vajaduse korral netist taustainfot leida. Seejärel tehti kaaslastele lühikesed
esitlused, räägiti 1) kes on raamatu autor, 2) millest raamat räägib, 3) kellele
raamat võiks lugemiseks sobida ja 4) loeti ette lühike katkend, et võimaldada tajuda
keelekasutust ja teksti mõju.
Margus Karu "Nullpunkt" ja Justin Petrone "Minu Eesti |
Neil paaril õpilasel,
kes on Eesti elanud ja eesti keelt õppinud vaid mõned aastad, soovitasin valida “Nullpunkti”,
sest see ei ole eriti mahukas ja mulle tundus ka seal kasutatav keel veidi
kergem, näiteks laused ei ole väga pikad. Üks noormees luges tutvustuse ajal
ette raamatu esimese lehekülje, mis avaldas talle muljet oma kergusega – tegemist
on küll ilmselt ka kõige lihtsama leheküljega kogu raamatust :).
Kuid noormehe esinemist oli väga hea kuulata ja teksti mõju kandus tõesti
kuulajaini. Üks klassikaaslane ütles pärast raamatu peategelase kohta tabavalt “On
tõesti tunda, et ta ikka väga ei taha”.
Ma ei taha seda. Ma ei taha seda. Ma ei taha seda. Ma ei taha seda.
Ma ei taha. Ma ei taha seda hetke. Ma ei taha seda nädalat. ma ei taha seda tuba ...
Margus Karu "Nullpunkti" algus
Üldiselt laabusid
tutvustused kenasti. Eriti tore, et päris mitu õpilast süvenes oma raamatusse
ja luges lausa mitu lehekülge läbi. Nii juhtus Melchiori raamatuga (seda
soovitasin ühele tugevamale eesti keele valdajale, kel ka lai silmaring ja
huvid ajaloost reaalteadusteni) ja ka härra seersandi looga (noormees, kes seda
luges, ütles korduvalt “Väga huvitav” ja “Ma ei teadnudki, et Tapal on selline
koht, kus toimub ajateenistus” jmt).
Nädala pärast oli siis
tähtaeg, milleks kõik pidid olema oma valiku teinud (see võis, aga ei pidanud
sugugi olema minu pakutute hulgast). Raamat tuli kaasa võtta ja meil oli kavas
lugemistund. Üks õpilane küsis küll minu käest: “Miks te niisuguse tunni teete,
kas te arvate, et meil on lugemisega mingeid probleeme :)?”
Timo Porval, Tarvi Tiits "Just nii, härra seersant!" ja Indrek Hargla "Apteeker Melchior ja Oleviste mõistatus" |
Kui tund kätte jõudis,
selgus, et raamatud on olemas siiski vaid umbes pooltel. Ülejäänuil olid aga
olemas väga erisugused põhjendused :).
Noormees, kes oli vaimustatud ajateenistuse raamatust, ütles nüüd, et ta ikka
seda ei vali, sest sõjast räägitakse praegu niigi liiga palju. Ma ütlesin, et
vali siis midagi muud (kuigi ise mõtlesin, et ju vist ikka tekkis noormehel
geniaalne mõttevälgatus, et äkki on eesti keeles kirjutatud ka tunduvalt
õhemaid raamatuid kui 350 lk :). Samuti selgus osa õpilaste jutust, et Apollo raamatupood, kust nad kõik oma raamatut osta tahtsid, oli kahjuks suletud. Ma pole küll mitte kunagi näinud et Apollo oleks kinni siis, kui ta peab olema avatud. Ja lisaks tean ma Tallinnas veel palju teisigi raamatukauplusi, kuid andsin siiski õppijaile teise võimaluse Apollo külastamiseks :).
Neile, kellel raamatuid
kaasas polnud, andsin selleks tunniks puhtalt tunde järgi raamatu enda omade hulgast. Ja pärast
selgus, et valik läks mitmel korral üllatavalt täppi. Pärast tunniajast lugemist
otsustas üks noormees võtta seersandi loo – talle meeldis, kuidas peategelane
ei tahtnud alguses üldse ajateenistusse minna, sest tal oli palju muid plaane
äri ja muu alal ning ka naine juba olemas. Nüüd ta on aga juba seal ja on aru
saanud, et enam pole abi seljavalu või nõdrameelsuse teesklemisest ja et nüüd
tuleb aasta aega mööd metsi joosta nagu põder, püss seljas. Teine noormees sai
lugemiseks Ladõnskaja “Lasnamäe valge laeva” ning ütles, et võtabki selle – et
ta pole kunagi mõelnud, et Lasnamäel on selline huvitav ajalugu (Jüriöö ülestõusu
lahingud, Peeter Esimese külaskäik jne) ning et on ka põnev teada saada, kuidas Lasnamäe tüdruk seal suureks kasvas.
Õpilaste endi valikud olid veel näiteks “Nullpunkt", Suhkrust
ja jahust” “Minu Dublin”, “Minu Eesti”, “Minu Alaska”. Mõned neiud valisid
siiski ka tõlkekirjanduse teoseid, aga et neil olid need tõesti eestikeelsetena
raamatukogust võetud ja et nad nii väga tahtsid just neid lugeda, siis lubasin erandina
lugeda näiteks Elizabeth Gilberti “Söö, palveta, armasta” ja Ray Bradbury “451°
Fahrenheiti ”.
Lugemine on mõnus
© Fotolia
|
Väikestest äpardustest võib veel mainida,
et paar neiut olid endale poes hoolikalt raamatut valinud ja leidnud kauni
kaanega ja arvatavasti armastusest rääkivad teosed, lugedes selgus aga, et need
ei vasta üldse nende ootustele ja nad ei saa nende mõttest midagi aru. ning olid selle peale veidi nördinud. Lohutasin neid ja lubasin uued raamatud valida ning vajaduse korral ka ise
neile veel midagi leida püüda. Ütlesin, et minu meelest ongi üldse kõige olulisem, et teile
raamat meeldiks, muidu on seda ju ikka väga raske ja isegi mõttetu lugeda.
Ilukirjanduse lugemine peaks ikka olema nauditav tegevus, mitte mingi karistus
ja piin.
Üks noormees pajatas aga humoorikal viisil loo, kuidas ta soovis laiendada oma raamatukogude alast silmaringi ning proovis
laenutada raamatut Rahvusraamatukogust. Kahjuks selgus aga, et ta on raamatute
laenutamiseks liiga noor, vaid 17-aastane :).
Kaaslased arvasid küll, et ju ta ikka mõjus kahtlase inimesena, kes raamatutele
liiga võib teha. Tegelikult see muidugi nii pole ja õnneks ei võtnud noormees
ka ise lugu väga südamesse ja soovib ikka edaspidigi raamatukogusid külastada :).
Lugemine on haarav
© Fotolia
|
Kokkuvõttes oleme siis jõudnud nii kaugele, et suuremal osal õppureist on raamatud valitud ja olemas. Kuidas lugemine sujub, sellest juba mõnes järgmises postituses. Nüüd kiirustan aga lugema - pean ju ka ise kõik need raamatud läbi saama, kuidas muidu õpilastega nende teemal arukalt vestelda :).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar