Millised on teie suhted presidendiga?
AKADEEMILISE KEELE ÕPETAMISEST ROLLIMÄNGU
ABIL
Gümnaasiumi eesti keele
kui teise keele tundides püüan eelkõige arendada õppijate akadeemilise keele
oskust, mis aitab liikuda B1 ehk olmesuhtluse tasandilt B2-taseme suunas.
Kuidas aga õpetada tõsisemat ja keerukamat akadeemilist keelt nii, et see ei
muutuks õpilastele tuimaks, igavaks ega raskeks?
Kümnendas klassis on
meil praegu käsil teema “Ainult üks küsimus”, mille jaoks kombineerin vihikuid “Praktiline
eesti keel 10-1” (http://www.kynnimees.ee/et/toovihikud/praktiline-eestikeel-10klass-vihik1-toode)
ja “Praktiline eesti keel teise keelena B2, C1” (http://www.kynnimees.ee/et/eesti-keel-teise-keelena/praktiline-eesti-keel-teise-keelena-toode).
Alustasime presidendi vastuvõtu pildi vaatamisega. Pilt on tehtud mõned aastad tagasi ning sellel on esiplaanil Mark Soosaar ja Signe Kivi. Arvasin, et need inimesed on õpilastele
tõenäoliselt võõrad ja hakkasingi rääkima, et ilmselt te neid pildil olijaid ei
tunne, need on ... Üks terane noormees ütles aga kiirelt mu jutu vahele: “Siin pildil
on Mark Soosaar”. Vastasin mõnevõrra üllatunult: “Jah. Kust sa teda tunned?”
Noormees vastas: “Pildi alla on kirjutatud” :).
Edasi lugesime
lühiartiklit, milles tehti kokkuvõte presidendi vastuvõtu külaliste vastustest
küsimusele “Mis on praegu Eesti jaoks oluline?” – arutasime vastajate mõtteid
ja iga õpilane esitas ühe oma mõtte samal teemal. Järgnevalt mõned näited.
Eesti rahval on vaja toetada üksteist ja teha
paremat haridust lastele.
Et Eestimaa rahvas oleks koos, et me toetaksime
üksteist.
Minu jaoks praegu kõige olulisem on töötus,
õppimine ja koostöö.
Kõik peavad elama rahus.
Et rahvas hoiaks kokku ja oleks ühtne.
Seejärel koostasid
õpilased küsimusi, mida nemad ajakirjanikuna võiks presidendi vastuvõtu
külalistelt küsiksid. Suunasin neid mitte piirduma vaid olmeteemadega, vaid
mõtlema välja ka sisukaid küsimusi olulistel teemadel. Ja tulemus oli vahva!
Jällegi paar näidet.
Kui
kaua te peoks valmistusite?
Kui
palju teie abikaasa enne seda pidu valmistus?
Kes oli
teie peastilist?
Mis
põhjusel te olete siia kutsutud?
Millised on teie suhted presidendiga?
Millised on teie suhted presidendiga?
Kuidas
te arvate, mis on kõige tähtsam probleem praegu meie riigis?
Kas te
tahate muuta midagi poliitilises olukorras?
Mis on
Eestimaa teie meelest?
Missugune
peab olema ideaalne elu?
Mida te
saate teha, et teine kord olla samas kohas, aga siis juba presidendina?
Siis mängisime rollimängu, kus pooled õpilased
olid presidendi vastuvõtu külalised ja pooled ajakirjanikud (ning pärast vastupidi). Külalised võisid
endale oma soovi järgi valida konkreetsema rolli (kellena nad olid vastuvõtule
kutsutud), võisid olla aga ka nemad ise.
Palusin kõigil püsti
tõusta ja ruumis ringi liikuda, nagu ikka vastuvõttudel tehakse. Õpilased
mängisid kenasti. Osa ajakirjanikke olid väga asjalikud, käisid ringi ja
jälgisid, kes külalistest on vaba ning
pöördusid siis kenasti tema poole. Osa külalisi olid samuti vastuvõtule
sobiliku hoiakuga, suhtlesid omavahel ja kui nende poole pöörduti, siis
vastasid asjalikult. Mõni külaline peitis end siiski ka mõneks ajaks kapi taha ja üks ajakirjanik
läks viieks minutiks klassiruumist kaduma :). Üldiselt laabus aga kõik nii nagu plaanitud.
Osalesin mängus ka ise külalise rollis. Vastasin
ajakirjanikele näiteks seda, et mind kutsuti vastuvõtule kui aasta parimate
õpetajate valimisel auhinnalisele kohale tulnut :) ja et ma ei taha saada presidendiks, sest mulle meeldib mu praegune töö,
võib-olla tulen aga järgmisele vastuvõtule juba haridusministrina :).
© Fotolia
|
Lõpus tegid ajakirjanikud saadud vastustest
suulised lühikokkuvõtted. Üks lõbus kokkuvõte oli, et keskmiselt valmistuti
vastuvõtuks umbes 10 aastat (üks vastaja 30 aastat, teine pool aastat ja kolmas
kaks tundi).
Mulle meeldis,
et kõik said rollimängus liikuda (seda oleks koolipäeva jooksul veel tunduvalt rohkem vaja),
kõik said olla loomingulised ja samas mõelda olulistel teemadel, kõik said
päris palju vabalt rääkida ja kasutada just akadeemilisemat keelt. Ülesanne
tekitas ka parajat elevust ja õpilased lahkusid tunnist hea tujuga.
Sama teema järgmise
osana seisab meil ees päris tänavaküsitluse ettevalmistamine ja läbiviimine.
Sellest peagi!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar