Kes käitus kõige halvemini?
ÕPETAJA ÕPPIMISEST JA KAASAHAARAVAST
VÄITLUSTEEMAST
Noori ei huvita mitte miski.
Õpilased on elust väsinud.
Ilma hinnet saamata nad küll midagi tegema ei hakka.
Selliseid väiteid kuulen õpetajate käest päris tihti, aga ei saa nendega kohe kuidagi nõustuda.
Vastupidi – mulle tundub, et noori on just sellepärast nii tore õpetada, et
nende jaoks on nii paljud asjad huvitavad ja nad nad lähevad uutest tegevustest
nii kergesti hoogu.
Muidugi on võimalik
valida tunnis käsitlemiseks ka äraleierdatud teema, esitada teema
trafaretsel viisil ja nõuda õpilastelt selle kohta “õigeid arvamusi”. Siis võib muidugi kindel olla, et arvamus
noorte huvipuuduse kohta saab kinnitust.
Selleks, et õppijaile
tõeliselt kaasahaaravaid tunde pakkuda, on õpetajal vaja ka endal pidevalt
õppida. Ja praegusel ajal on õnneks koolitusturul piisavat palju väga põnevaid
ja kasulikke kursusi – jätkuks vaid ajalisi ja rahalisi ressursse :)
Õpetajal tasub omandada erisuguseid õpetamismeetodeid
Eelmisel kevadel
lõpetasin aastase koolitajate väljaõppe (http://developdesign.eu), mis pani mind tõesti tunde
palju aktiivsemalt ja targemalt läbi viima. Tunnen aga, et arenguruumi on veel
palju ja koolitustel on ka lihtsalt vahva käia – seega hakkasin sel sügisel
jälle õppimisvõimaluste järele vaatama. Hetkel olen keskendunud lühikursustele:
olen juba lõpetanud väitluskoolituse esimese etapi (http://speaksmart.ee/teenused/koolitusteemad/kursus-argument) ja
kiirlugemiskoolituse (http://www.kiirlugemine.ee). Kirja olen end pannud ka
kahepäevasele õppemängude koolitusele (http://www.kultuur.ut.ee/et/taiendusope/hariduslikud-mangud-koostoos-oppekava-uldpadevustega) ja ühepäevasele graafilise
visualiseerimise koolitusele (http://creativitycatcher.com/graafiline-visualiseerimine-ja-protsessi-lihtsustamine).
|
Selles postituses kirjutan
väitluskoolitusel omandatud haaravast väitlusteemast, mida ka oma õpilastega
katsetasin. Väitluskoolitus kandis nime “Argument kui suhtlusvahend” ja me
õppisime seal struktuurselt mõtteid esitama, koostama argumenti kui selget ja
põhjendatud väidet, vestluspartneri argumente analüüsima ja neile adekvaatselt
reageerima, demagoogiat ära tundma ja enesekindlalt esinema. Mina panin lisaks
hoolega tähele ka kõiki huvitavaid metoodilisi võtteid, mida koolitaja kasutas.
Oma eesti keele kui
esimese keele rühmaga tegin kõigepealt läbi väitlusülesande teemal
“Alligaatorite jõgi”. Alguses rääkisin neile loo, mille meie koolitaja meile
rääkis, mis aga on pärit internetist
Meie
koolitusel ja ka minu tunnis olid lool paar muudatust: oli öeldud, et neiu oli
18-aastane, neiu ei küsinud paadimehe ettepaneku kohta nõu mitte sõbralt, vaid
emalt ja lõpus neiu ei naernud.
Kõigepealt pidi iga õppija reastama loo viis tegelast nii, et number üks
on see, kes käitus selles loos kõige halvemini, number kaks see, kes oli
käitumise halbuse poolest järgmine jne. Kui kõik olid read koostanud, loosisime
õpilastest kaks rühma ja nad tegid sama ülesande rühmatööna. Nad pidid argumenteerimise
teel jõudma rühma ühise arvamuseni. Loosimise tulemusena tekkisid väga head
rühmad: kummaski oli nii noormehi kui neide ja nii eestlasi kui mitte-eestlasi.
Hea ülesanne käivitab õppijad© Fotolia |
Võin tõesti öelda, et ülesanne käivitus kohe ja õppijad arutasid
paarkümmend minutit midagi muud ümberringi märkamata. Minul polnud vaja muud
teha, kui vaid rühmi kõrvalt jälgida. Mul oli ka hea meel, et tõesti kõik
avaldasid oma arvamust ja arvamused olid erinevad. Noormehed kaldusid üldiselt
arvama, et kõige halvemini käitus neiu. Põhjenduseks toodi, et temast algas
kogu lugu ja kui ta poleks nii käitunud, poleks midagi juhtunudki. Neiud aga
vaidlesid vastu ja ütlesid, et süüdi on hoopis neiu armastatu, sest ta oleks ju
võinud midagi ette võtta, mitte niimoodi passiivselt oodata. Kuulsin aga ka,
kuidas üks noormees (armeenlane) väitis, et kõige halvemini käitus hoopis ema,
kes oleks pidanud igal juhul tütrele nõu andma, olgugi see täiskasvanu.
Arutelu lõpus tutvustas kumbki rühm oma pingerida teistele ja põhjendas
oma valikut. Kummalgi rühmal olid erinevad read, mis ongi selle ülesande puhul
loomulik. Siin pole ainuõiget lahendust, mis oli algul õpilastele isegi veidi
ootamatu, sest ollakse ju koolis pahatihti harjunud ootama alati õpetajalt
“õiget” vastust.
Tore oli ka see, et õpilased küsisid ülesande täitmise ajal paar korda,
mille alusel tuleks määrata “halb käitumine”. See on väga õige küsimus, sest
halb võib olla vägagi erinev, lähtuvalt valitud kriteeriumidest. Selles
ülesandes pole aga kriteeriume ette antud, vaid need tuleb ise leida.
Ülesande hea mõju avaldus veel selles, et õpilased hakkasid pärast
pingeridade tutvustamist ise edasi arutama. Ja ka eestlased avanesid ning
hakkasid oma elust sarnaseid näiteid tooma. Selle üle oli mul väga hea meel:
oli näha et lugu puudutas õppijaid.
Kokkuvõtteks ütles üks nutikas noormees, et siin ei saagi ju olla ühist
seisukohta, sest igaüks vaatab asju oma vaatenurgast. Et selles loos on palju
teadmata asju ja igaüks täidab selle tühja ruumi vastavalt oma kogemustele ja
arvamustele. Ütlesin, et see on väga tark mõte, aga et elus on ju ka samamoodi.
Alati me anname olukordadele ja sündmustele hinnanguid vastavalt oma
kogemustele, alati täidame tühja ruumi oma arvamustega.
Hea ja halb on suhtelised mõisted
© Fotolia
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar