Kõik on uus septembrikuus
ÕPPEAASTA ALUSTAMISEST UUTES JA VANADES RÜHMADES
Need Olivia Saare tuntud
värsiread käivad sellel aastal tõesti ka minu kohta – nimelt töötan alates
septembrist uues koolis! Põhjuseks mu esimeses koolis kujunenud olukord, mille
tulemusena jäi mulle õpetada vaid nüüdne 11. klassi eesti rühm. Jah on õige
küsida, kuhu siis teised kadusid? Ja lühike vastus on, et 12. klass suleti ja
10. ei avatudki :(
Täpsustuseks pean ütlema, et meil ikka on
mõned 12. ja 10. klassid, kuid mitte enam neid, kus oleks vaja eesti keelt
teise keelena õpetada.
Eelmise aasta 11. klass
oli väga õnnetu saatusega – sealt kukkus järk-järgult õpilasi välja (mitte
eesti keele, vaid teiste ainete tõttu) ja lõpuks otsustati klass sulgeda ning
viimased mitte-eestlased lahkusid meie koolist. Mul on sellest siiani kahju –
olin nende (mitte kõige lihtsama iseloomuga, aga huvitavate ja lahtise peaga) õpilastega hea kontakti saanud ja
mul oli nüüd kerge ja tore neid õpetada. See, et tegelesime suures osas nende
tegelikele huvidele vastavate teemadega ja õppisime võimalikult praktiliselt,
oli ka nende eesti keele õppe motivatsiooni oluliselt tõstnud. Kahjuks olid
neil aga kuhjunud tõsised probleemid mõne teise ainega ja nad ei osanud ega
suutnud neid iseseisvalt lahendada. Olen kindel, et õige toetuse korral oleksid
need noored suutnud ka meie gümnaasiumi edukalt lõpetada, Samas tahan aga
uskuda, et ühest koolist väljakukkumine ei ole saatuslik – on ju elust teada
palju näiteid edukatest inimestest, kes on gümnaasiumist väljalangemise järel
lõpetanud õhtukooli vm ja oma tee leidnud!
Lisaks 12. klassi
puudumisele selgus sügisel ootamatult, et ka uutesse kümnendatesse klassidesse ei
astunud õpilasi, kellele oleks olnud vaja õpetada eesti keelt teise keelena.
Seejärel otsustasin, et kui tahan ikka vene õpilasi ka õpetada, pean minema mõnda teise kooli. Nii tegingi ja sain
seal neli rühma – kaks kümnendat klassi, kellele õpetan eesti keelt teise
keelena ning üheteistkümnenda klassi ja kaheteistkümnenda klassi, kellele
õpetan kirjandust eesti keeles.
Uute rühmadega oli vaja
kõigepealt tuttavaks saada. Tutvustasin ennast: rääkisin, kes ma olen, kuidas
eesti keele õpetamise juurde olen sattunud ja miks sellesse valdkonda jäänud
jne. Seejärel palusin igal õpilasel öelda kolm asja: oma nime, mis on talle
elus oluline ning ühe huvita fakti enda
kohta. Esimesena lasin vastata esimesel soovijal, edasi andis iga vastaja omal
valikul sõna edasi. Saingi kohe noorte kohta palju huvitavat teada: et suur osa
neist on koos õppinud juba algklassidest saadik, et tegemist on väga aktiivsete
noortega, kes õpivad lisaks koolile veel erinevaid keeli, käivad muusika- või
kunstiringis, tegelevad spordiga (tennisega, peotantsuga, ujumisega,
võitluskunstidega, jäähokiga, jalgpalliga jm), kusjuures paljud kõrgel tasemel.
Huvitavate faktidena nimetati näiteks, et mu
juuksed ei ole loomulikult sellised (pruunid ja sirged) nagu nad praegu välja
paistavad, et ma oskan teha ise limonaadi söögisoodast ja veel mingitest
põnevatest komponentidest, mida ma kahjuks enam ei mäleta.
© Fotolia |
Järgmiseks palusin
õppijail hinnata oma eesti keele oskust. Selleks joonistasin tahvlile ringi ja
ütlesin, et see on keeleoskus tervikuna. Seejärel jagasin ringi kuueks osaks ja
palusin õppijail nimetada, mis osadest keeleoskus koosneb ning kirjutasin need
ringi osade juurde.
Siis ütlesin, et iga
oskuse hindamiseks on meil skaala 1-st 10-ni ja ringi keskpunkt on null, ning
ringi välisjoon kümme, ning palusin igaühel iga osaoskust hinnata ja hinnang
ristikesega joonele märkida. Lõpuks tuli ristikesed ühendada, nii et tekkis
kujund. Mida suurem on kujund, seda parem on keeleoskus inimese enda hinnangul.
Mida ühtlasem on kujund, seda võrdsemad on osaoskuste tasemed. Üldiselt on aga
ikkagi tavaline, et mõni oskus domineerib ja mõni on madalam.
Õpilase enesehinnag oma eesti keele oskuse kohta |
Lõpuks pidid
õpilased paarides vestlema ja oma kujundeid võrdlema ning kommenteerima. Ise
käisin ka samal ajal klassis ringi, vaatasin kujundeid ja kuulasin arvamusi.
Üldiselt jäi silma, et paljud hindasid enda puhul tugevamaks kuulamist ja ka
lugemist. Valdavalt kõige nõrgema hinnangu sai aga sõnavara. Jäi mulje, et
õpilased suudavad hästi enda oskusi hinnata ja analüüsida. Näiteks ütles üks
õpilane: “Mul on üsna väike sõnavara ja see takistab mul tekste mõista ning
loomulikult ka rääkida ja kirjutada”. Veel kuulsin, kuidas teine õppur analüüsis, miks on talle rääkimine kergem kui kirjutamine. Ta tõi
põhjuseks, et kui ta räägib ja midagi valesti ütleb, saab kaaslane kohe üle
täpsustada, ja kui ta räägib emakeelekõnelejaga, siis ta kuuleb pidevalt
vastuseks õiget keelt ja hakkab ise ka nii rääkima. Kirjutades aga on sellised
võimalused väiksemad”. Tõesti väga nutikad tähelepanekud!
Oma vana kooli eesti
rühmas tegin soojenduseks harjutuse jutukuubikutega. Need on nagu täringud, aga
igal küljel on mingi pilt. Iga õpilane võttis ühe täringu ja valis seejärel
sealt ühe pildi, mis teda millegipoolest kõnetas: millega seoses talle mingi
mälestus või mõte pähe tuli. Seejärel jutustas ta oma loo rühmale, teised
kuulasid ja esitasid küsimusi.
Jutukuubikud |
Õpilastel olid tõesti
kuulamapanevad lood. Näiteks rääkis üks noormees vee pildiga seoses, kuidas ta
oli terve suve töötanud vetelpäästajana Tallinna ühes rannas. Lisaks kirjeldas
ta oma vetelpäästehooaja lõpuüritust, mis toimus Tallinnast väljas mere ääres
ja mille üheks osaks oli iseehitatud alusega merelt “uppunu” leidmine ja kaldale
toomine. Lugu läks kogu aeg põnevamaks: nad ei leidnud kohe uppunut ja pidid
seega kauaks merele jääma, läks juba pimedaks ja hakkas külm ning nad ei
teadnud, kus nad täpselt asuvad ... Ja nii edasi, aga kõik lõppes õnnelikult!
Teine õppija rääkis, kuidas ta luges suvel filosoofide Schopenhaueri ja
Nietzsche teoseid ja mis ta neist arvab – tõsi ta tunnistas ka ise, et lugeda
oli huvitav, aga edasi rääkida siiski raskevõitu.
Jutukuubikuid on mitut tüüpi |
Teiseks palusin selle
rühma õppijatel välja pakkuda tegevusi mida võiksime nende meelest selle aasta eesti keele tundides teha. Jagasin õppijad paarideks nii, et igaüks sai ühe
kommi, mille kotist võttis ilma seda nägemata ja kellel olid samad kommid, siis
need moodustasid paari. Kommid võis seejärel ära süüa :).
Ja õpilaste ideed on
sellised (esitatud juhuslikus järjestuses)
- - Rohkem esitlusi
-
Väitluse õppimine
- Lugeda muinasjutte
- Õpetada ise üksteist
- Lahendada ristsõnu
- Käia teatris
- Õppida kiirlugemise tehnikat
- Vaadata Eesti filme
- Harjutada kõnepidamist (nagu eelmisel aastal tegime)
- Teha plakateid
- Teha erisuguseid rühmatöid
- Teha aasta alguses läbi 12. klassi proovieksam ja siis aasta lõpus jälle, et näha progressi
- Teha huvitavaid lugemisülesandeid (Suur-Eesti jne)
- Suhelda Xxx-ga, laiendada tema eestikeelset sõnavara, õpetada teda rääkima
- Laiendada sõnavara äri valdkonnas
- Rohkem praktilisi ülesandeid
- Harjutada eesti keele rääkimist pannes õpilased igapäevaelu situatsioonidesse /nagu paar korda oleme teinud)
- Lugeda eestikeelseid uudiseid
- Tutvuda Eesti kultuuri ning traditsioonidega
- Lugeda muinasjutte
- Õpetada ise üksteist
- Lahendada ristsõnu
- Käia teatris
- Õppida kiirlugemise tehnikat
- Vaadata Eesti filme
- Harjutada kõnepidamist (nagu eelmisel aastal tegime)
- Teha plakateid
- Teha erisuguseid rühmatöid
- Teha aasta alguses läbi 12. klassi proovieksam ja siis aasta lõpus jälle, et näha progressi
- Teha huvitavaid lugemisülesandeid (Suur-Eesti jne)
- Suhelda Xxx-ga, laiendada tema eestikeelset sõnavara, õpetada teda rääkima
- Laiendada sõnavara äri valdkonnas
- Rohkem praktilisi ülesandeid
- Harjutada eesti keele rääkimist pannes õpilased igapäevaelu situatsioonidesse /nagu paar korda oleme teinud)
- Lugeda eestikeelseid uudiseid
- Tutvuda Eesti kultuuri ning traditsioonidega
Väga
head ideed ja kavatsen neid kindlasti kasutada tunnitegevuste kavandamisel!
Kommentaariks lisan, et Xxx on selles rühmas eelmise aasta jaanuarist õppiv
noor, kes on pärit Venemaalt, aga on viimased aastad enne Eestit õppinud
Londonis. Seega hakkas ta eesti keelt õppima nullist. Tal on lisaks koolile ka
eraõpetaja ja areng on olemas, kuid võiks olla kiirem. Peab ta ju gümnaasiumi
lõpus tegema koos teistega eesti keele B2-taseme eksami. Ja muidugi oleks tal
Eestis kergem ja mõnusam, kui ta rohkem keelt valdaks. Probleem on selles, et
see klass õpib kõiki teisi aineid inglise keeles ja klassikaaslased vestlevad
temaga samuti inglise keeles. Eesti keele tunnis on mul ka liiga vähe aega
temaga rääkimiseks, kuna mul on samal ajal vaja ka eesti keelt vabalt
valdajatega tegeleda. Seetõttu tuli mul idee, et sellel õppeaastal panen igas
tunnis ühe õpilase Xxx õpetama ja noored olid selle ideega igati nõus. Eks
näis, kuidas see plaan meil edeneb.
Teine
kommentaar on teksti “Suur-Eesti” kohta. See on Martin Ehala artikkel http://arvamus.postimees.ee/2727866/martin-ehala-vaike-eesti-ja-suur-eesti,
mille olin andnud õppijaile analüüsimiseks kümnenda klassi üleminekueksamil
(meie koolis on selline eksam). Kavatsen seda teemat õpilastega veel suuliselt arutada,
sest eksamitöös kirjutatud arvamused olid ikka seinast seina, aga kõik väga
huvitavad. Nii et see oli kindlasti tekst, mis noori kõnetas!
Maailm on tervik© Fotolia |
Ilusat
kooliaasta algust kõigile!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar