Mul
on hea meel, et ...
EKSAMITEST
JA TAGASISIDEST
Uskumatu, kui ruttu on
möödunud suvi ja kätte jõudnud uue õppeaasta algus! Et ma pole ikka jõudnud
kõiki möödunud aasta huvitavamaid ja olulisemaid sündmusi ning mõtteid kirja
panna (neid on lihtsalt niivõrd palju ja eks kirjutamine võtab omajagu aega
ka!), siis jätkan nende kirjeldamisega uute sündmuste vahel veel edaspidigi.
Praegu teen aga väikese kokkuvõtte möödunud õppeaasta lõpetamisest: eksami sooritamisest
ja õpilaste tagasisidest.
Riikliku eesti keele
eksami sooritasid minu õpilastest vaid kaheteistkümnenda klassi vene rühma
noored. Et meie rühm oli väike, käisime eksamit tegemas teises koolis. Ausalt
öeldes ei kartnud ma, kuidas mu õpilased eksami sooritavad, vaid pigem seda, kas nad ikka
õigeks ajaks õigesse kohta jõuavad ja kas neil ka isikut tõendav dokument kaasas on. Hoiatasin
noori, et vastasel juhul on neil järgmine eksami tegemise võimalus alles aasta
pärast. Siis küsis üks õpilane mult: “Kas siis peab 12. klassi ka uuesti
läbima?” Oh – mul hakkas tast kohe päris kahju :), aga õnneks sain selle hirmu kiiresti
hajutada. Ka eksamile jõudmisega laabus kõik kenasti – ainult üks noormees suundus GPSi järgi kõigepealt kõrvalkooli (ärge
küsige minult, miks, sest olin kõigile mitu korda seletanud, kuhu tulla), paari
minuti pärast aga siiski ka õigesse kohta :).
Eksami esimene osa on
teadupärast kirjutamine: poolametlik kiri (umbes 120 sõna) ja arutlus (umbes 180
sõna). Kirjutamine on üldiselt üks nõudlikumaid osaoskusi – seekord olid aga
teemad igal juhul superhead! Poolametlikus kirjas oli vaja esitada pretensioon
internetipoele kooli arvutiringile ostetud kõrvaklappide sobimatuse tõttu. See
oli väga hea teema poistele ning ka tüdrukud said sellega kenasti hakkama. Arutluse
teemaks oli “Elukutse valimisel on oluline huvitav töö, mitte suur palk”.
© Fotolia
Eksam nõuab ka oskust end kokku võtta |
Olin õppureile enne
eksamit veel viimase meeldetuletusmeili saatnud, kus olid kokkuvõtlike punktide
kaupa kirjas soovitused, mida minu meelest tasuks eksamitöös järgida.
Poolametlik
kiri
- tööjuhise
täpne täitmine
- poolametlik
stiil (mitte liiga kõnekeelne, mitte sõnu veits,
suht, sihuke, nihuke jmt)
- struktuur
(loogiline järgnevus, vajadusel mõned lõigud)
- viisakas
algus ja lõpp (alguses tavaliselt vaja öelda kes oled ja miks pöördud)
- pöördumise
järele ei panda eesti keeles koma,
- lõpus
soovi järele ka ei panda koma
Vastust ootama jäädes
Nimi
- tavaliselt
hea lisada kontaktandmed (ei pea olema sinu päris andmed, kuid parem mitte
XXXX, vaid lihtsalt mõtle midagi välja)
- õige
pikkus (+/- 10% on OK)
Arutlus
- teemale
vastavus
- arutlev
stiil (mitte liiga kõnekeelne, mitte liiga emotsionaalne, mite liiga isiklik,
mõned näited on head, aga et oleks ikka arutlust ka, mitte jutt).
- et
oleks nii poolt- kui ka vastuargumendid ja lõpus kokkuvõte (võib olla nii, et
üks lõik poolt, teine vastu)
- lõik
peaks ka olema tervik, st käsitlema üht-kaht mõtet
- tekst
peaks olema loogiline
- alguses
lühike sissejuhatus
- mitte
tühja juttu (praegu ma kirjutan, mida arvan, kõik inimesed mõtlevad erinevalt
jmt)
- mitte
korrata palju kordi sama mõtet
- mitte
liiga üldsõnaline
SOOVITATAV TEHA ENNE
KIRJUTAMIST VÄIKE KAVA, NT PANNA KIRJA PAAR POOLTARGUMENTI JA PAAR
VASTUARGUMENTI
Et õpilastel oli õigus
oma kirjalikust tööst enda jaoks koopia teha, sain nende tekste hiljem ka
vaadata. Ja mu üldmulje oli vägagi hea – kõik kirjutasid teemakohaselt, sobivas
stiilis ja sisukalt. Vigu oli erinevalt, mõnel peaaegu üldse mitte, mõnel veidi
oli, kuid selliseid, mis ei takistanud teksti mõistmist.
Mulle meeldisid ka
noorte mõtted ja tekstide head ülesehitused. Üks õppija arvas näiteks, et tegelikult
peaks olema võimalik huvitav töö ja normaalne palk kombineerida. Kui see pole
aga kuidagi võimalik, siis tasub ikka järgida huvi, sest muidu muutub inimese
elu väga rutiinseks, mis tekitab stressi ja see kandub üle ka töövälisesse
ellu. Teiselt poolt leidis teksti autor aga, et kui töö eest makstakse hästi,
siis see tähendab, et inimest hinnatakse selles ametis ja tema tegevus on
oluline. Sellest aga võib ka piisata, et inimest õnnelikuks teha, ja aja
jooksul õpib ta tõenäoliselt ka oma tööd armastama.
Teine õpilane kirjutas toredas
isikupärases stiilis, kuidas tema vanaema on alati öelnud, et hea palk on
elukutsevalikul olulisim ja et raha annab inimesele selle rõõmu tagasi, mis
ebahuvitav töö talt ära võtab. Seejärel lisas õppur, et kui vanaema seda juttu
räägib, segab ema alati vahele ja ütleb, et elukutseks peaks ikka valima
tegevuse, mida oleks ka lihtsalt tore teha. Edasi kirjutas autor, et tema
tahtis varem saada psühholoogiks (selleks ametiks on tal ka minu meelest palju
annet ja olen seda talle ka korduvalt öelnud) – ning et paljud olid seda plaani
toetanud, paljud aga ka vastu olnud ja soovitanud valida ikka midagi, mis ka
raha sisse tooks. Nüüd on ta tänulik neile, kes psühholoogi ameti maha laitsid,
ja on otsustanud õppida midagi tulusamat ning psühholoogia jätta pigem
hobiks. Järgnes arutlus huvi ja tulususe plusside-miinuste üle, mille kokkuvõttes
jõudis autor järeldusele, et huvi põhjal võivad ameti valida vaid need, kellel
on tugev iseloom, mis aitab ka väikese sissetuleku ära kannatada. Kellel aga
nii tugevat iseloomu pole, peaksid ikka tulusama ameti leidma :).
Eksami teised osad
(keele struktuur, lugemine ja kuulamine) olid mu õppijaile nende endi hinnangul
küllalt kerged. Eksami suulise osa viisin läbi mina, vastuseid hindasid aga kaks võõrast hindajat. Suuline osa oli küllalt
lihtne ning erilisi üllatusi ei pakkunud. Kui mitte arvestada seda, et kõige
parem eesti keele oskaja (kes tegelikult valdab keelt nagu eestlane) sai selle
eest 19 punkti (maks on 20). Kuidas on see võimalik? Jah on – ma ei süüdista
hindajaid, sest õppija rääkis üsna vaikselt, kiiresti ja veidi pominal. Minu
viga oli see, et seda õppurit tundes, olin absoluutselt kindel, et ta saab
maksimumhinde. Oleksin aga pidanud 1) juba varem tundides tema esinemisoskuste
arendamisele rohkem rõhku panema ja 2) eksamil talle ütlema, et räägi natuke
kõvemini ja aeglasemalt vmt. Aga eks see ole väga eluline õppetund – pead
suutma endast 15-minutiga võimalikult hea mulje jätta neile, kes sind kunagi
varem pole näinud!
Eksami kogutulemused
selguvad alati umbes kuu aja pärast. Need olid ootuspäraselt head – tegemist
oli ju ka tugeva rühmaga. Kõrgeim tulemus oli 97 punkti (õppijal, kes on osa aega
õppinud eestikeelses koolis) ja madalaim (tegelikult ka kõrge :))
oli 84 punkti.
Lisaks eksamitulemustele
on aga väga oluline või tegelikult olulisemgi see, kuidas õppijad ise oma
keeleoskuse arengut tunnetavad ja kuidas neile eesti keele õppimine meeldib. Selle teada saamiseks koostasin väikese tagasisideküsimustiku.
Palun mõtle aastale tagasi ja pane kirja vastused
järgnevatele küsimustele. Mida rohkem kirjutad, seda parem on!
1. Mis on need asjad (tegevused, mõtted, tunded, inimesed
vm), mis sulle selle õppeaasta eesti keele tundidest kõigepealt meenuvad?
2. Millised tegevused, ülesanded, tekstid vm olid sinu
meelest kõige huvitavamad? Miks?
3. Millised tegevused, ülesanded, tekstid vm olid sinu
meelest kõige igavamad? Miks?
4. Millised tegevused, ülesanded, tekstid vm olid sinu
meelest kõige kasulikumad? Miks?
5. Millised tegevused, ülesanded, tekstid vm olid sinu
meelest kõige vähem kasulikud? Miks?
6. Mida võiks järgmisel aastal eesti keele tundides veel
teha? Mida võiks järgmisel aastal eesti keele tundides teisiti teha?
7. Mida soovid veel öelda?
SUUR AITÄH SULLE! J
Mare
Sain tagasisidest palju
kasulikku mõtlemisainet nii õnnestumiste kui ka edasiarendusvõimaluste kohta.
Mind tegi aga väga õnnelikuks, kui üks õppija kirjutas: “Mul on hea meel, et te
hoolite õpilastest ja mõistate meid. Olen tänulik, et te hoolitsete Xxx eest,
ta võib olla mõnikord laisavõitu, kuid ta on tore inimene ja ainuke, mida ta
vajab, on eesmärk ja põhjus õppimiseks”. See andis mulle kinnitust, et inimeste
areng on hoopis olulisem, kui lihtsalt teadmiste edasiandmine.
Samas olin siiski
aineõpetaja ja muidugi on mulle olulised ka mu õppijate oskused eesti keeles.
Olen õnnelik, et üks õppija kirjutas nii: “Te tegite väga head tööd Yyy ja Zzz keeleoskusega. Mõnikord Räägib Yyy nii, nagu ma poleks kunagi uskunud, et ta suudab.
Tal on alati olnud eesti keelega raskusi”.
Teine õppija tuli mu juurde aga lõpuõhtul ja ütles, et ei saatnud mulle
tagasisidet, aga tahab öelda, et on väga tänulik, et eksamil nii hea tulemuse
sai, ta tunneb, et on selle aastaga suure progressi teinud ja et see on minu
saavutus :). Mul oli muidugi väga hea meel, aga
vastasin talle, et see on ikka sinu saavutus. Mille peale ta ütles väga
kenasti, et see on meie saavutus :). Ja
eks see ole tõesti nii! Veel lisas ta, et talle meeldisid meie eesti keele tunnid
ja et oli tore õppida. See oli minu jaoks kokkuvõttes kõige olulisem!
© Fotolia
Aitäh, õpilased!!! Teiega oli väga tore!!! |
Annan endale muidugi
aru, et mul oli kergem töötada, sest rühmad ei olnud nii suured kui tavaklassis
– sain seetõttu õpilastega lähema kontakti ning õpilased said palju rääkida ja
oma mõtteid välja öelda. Samas andis see mulle aga tunde, et kui oma
metoodilist pagasit edasi arendada, siis ei tohiks ka suuremas rühmas olla
võimatu selline õhkkond saavutada, kus õppimine oleks nii mõnus kui ka
tõhus!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar