Kas mina olen küberkiusaja?
VÕÕRSÕNADE ÕPPIMISEST JA INFOVOLDIKU KOOSTAMISEST
Tänapäeva noorte jaoks
on internet lahutamatu elu osa, ilma milleta pole võimalik päevagi veeta.
Selles vallas on nad ka asjatundjad ja seega sobivad netikasutusega seotud
teemad üldjuhul hästi nii suuliseks kui ka kirjalikuks arutlemiseks. Praktilise
eesti keele töövihikus (http://www.kynnimees.ee/et/toovihikud/praktiline-eestikeel-10klass-vihik2-toode)
ongi teema „Minu ID-entiteet“ põhilugemistekst jällegi netikasutuse teemal, käsitledes seekord selle negatiivsemat külge: küberkiusamist.
Teema sissejuhatuseks lugesime töövihikust noore neiu murekirja Infoliinile.
ongi teema „Minu ID-entiteet“ põhilugemistekst jällegi netikasutuse teemal, käsitledes seekord selle negatiivsemat külge: küberkiusamist.
Teema sissejuhatuseks lugesime töövihikust noore neiu murekirja Infoliinile.
Tere Infoliin!
Pöördun Teie
poole suure murega ja loodan tõesti väga, et oskate mulle nõu anda.
Keegi on loonud
minu fotosid kasutades libakonto ühte kahtlasse tutvumisportaali. Kõige hullem,
et seal on ka minu mobiilinumber juures. Eile õhtul hakkasin saama metsikult
kõnesid mingitelt meestelt. Küsisin ühelt, kust ta mu numbrit teab, ja siis ta
ütles, et see on mul profiili juures kirjas selles portaalis. Leidsingi konto
üles ja seal oli minu pilte ja telefoninumber ja et ma olen ülivallatu jne,
samuti oli minu nimel vastatud kommentaaridele.
Ma ei tea, kes
on seda teinud ja miks ta minu suhtes nii käitub. Samuti ei tea ma, mida
peaksin ette võtma. Tahan selle konto kohe sulgeda, aga ei tea, kuidas.
telefoni ei ole täna üldse julgenud sisse lülitada.
Aidake palun!!!
Sirly Kuusk
Tekst praktilise eesti keele töövihiku harjutusest
Seejärel arutasime, mis laadi tegevusega on sellise libakonto loomise puhul tegemist, otsisime internetist infot, mis karistus on sellise teo eest ette nähtud ja mida peaks kannatanu antud olukorras tegema ning kirjutasime Sirlyle Infoliini töötaja nimel vastus.
Enne põhiteksti lugemist
pakkusid õpilased, millest selles võiks juttu olla, kui loo pealkirjaks on „Küberkiusamine:
kiusamiskäitumise peidus pool“. Seejärel loeti teksti, mis on pärit ajakirjast „Haridus“
ja mille autor tutvustab selles oma bakalaureusetöö raames läbi viidud uuringu
tulemusi. Uuringus vaadeldi Tartu õpilaste arvamusi ja käitumist seoses
küberkiusamisega.
Eraldi on toodud välja
kiusajate ja kiusamise ohvrite vastuste kokkuvõtted kiusamisliikide, kiusamise
vahendite, kiusamise ohvriks sattumise, ohvrite reageeringute jm kohta.
© Fotolia
|
Teksti
lugedes tuleb leida vastused küsimustele: kuidas defineeritakse küberkiusamist,
mis on ühist küberkiusamise ohvritel ja kiusajatel, millised on kolm levinumat
küberkiusamise liiki Eestis, mis on kolm suuremat erinevust tavalise
koolikiusamise ja küberkiusamise vahel ja mida soovitab autor küberkiusamise
tõkestamiseks ette võtta.
Et tegemist on teadustekstiga, harjutakse seda
lugedes ka vastava stiiliga ning õpitakse graafikute lugemist ja tekstisiseste
viidete jälgimist.
Eraldi tegelesime ka sõnade õppimisega, nimelt oli teadustekstile omaselt selles palju
võõrsõnu, nagu identiteet, anonüümne,
sertifikaat, adekvaatne, psüühiline, emotsionaalne, definitsioon, kontingent,
statistiliselt, alternatiiv, kategooria, ignoreerima, reageerima, tendents,
võhik. Nende paremaks omandamiseks on töövihikus pakutud kaks harjutust.
Esiteks otsisid õpilased etteantud võõrsõnade juurde netist kasutusnäiteid ja leidsid nende abil sõna tähenduse. Teiseks tuli õpitud võõrsõnad
sobivalt järgnevasse lünkteksti paigutada.
Eile tuli minu
postkasti internetis leviv ...................................... kettkiri. Selles
kirjutati, et .............................. on tõestatud käesoleva aasta
erilisus. Nimelt olevat selle aasta ühes kuus koguni viis pühapäeva. Kiri oli
väga .......................................... ja selles õnnitleti kõiki selle
suurepärase sündmuse puhul. Kirja lõpus kästi see kindlasti vähemalt seitsmele
isikule edasi saata, soovitavalt nii, et kirja saajad oleksid eri
.................................... kuuluvad inimesed. Kui nii käitun, siis
lubati mulle saata vastav ..................................., mis garanteerib
mulle edu ja õnne aasta lõpuni. Kui ma aga peaksin kirja
.................................., siis hoiatati mind saabuvate õnnetuste
eest. Õnneks ei kuulu ma sellesse ................................., keda oleks
nii kerge petta ja ähvardada. Ma ei pea end matemaatikas
....................................... ning oskan seega välja arvutada, et
viie pühapäeva ühes kuus esinemine ei ole mingi üliharuldane sündmus. Loomulikult
ei usu ma ka kettkirjade edasisaatmise mõttekusse. Seega reageerisin
................................. ja saatsin kirja otse prügikasti.
Praktilise eesti keele töövihiku harjutus
Lisasin neile kahele
harjutusele veel ühe: palusin õppijail kirjutada kokkuvõtva tekstikese
küberkiusamisest, nii et selles oleks kasutatud vähemalt 12 õpitud võõrsõna.
Need sõnad tuli tekstis ka alla joonida, et mul oleks kergem neid märgata.
Järgnevalt on esitatud kolme õpilase tööd. Minu meelest on need igati
õnnestunud: terviklikud ja sisukad ning võõrsõnad üldiselt väga sobivalt
kasutatud. Usun, et just see, kui õppija peab sõna päris tekstis kasutama,
annab kõige täpsemat infot, kui hästi ta selle tähendust mõistab. Mõne sõna
puhul on ka näha väikest segadust sellest arusaamisel – nende sõnadega
tegelesime pärast kirjutamist veel veidi.
Küberkiusamist võime tänapäeval defineerida kui ühte kiusamise kategooriat, mis toimub internetis.Küberkiusamine
on tänapäeval väga suur probleem. Statistiliselt tegelevad
küberkiusamisega alates 10-16 kontingenti kuuluvad teismelised, kes
varjavad oma identiteeti ja kirjutavad anonüümselt roppusi,
sõimavad teisi omaealisi, levitavad halbu kuulujutte jne.
Ohver, keda
kiusatakse, võib saada suure emotsionaalse või psüühilise häire.
Paljud ohvrid reageerivad sellisele kiusamisele erinevalt, näiteks kustutavad
oma interneti kasutajad või hakkavad ignoreerima oma kiusajaid.
Abi saamiseks
peaksid noored pöörduma oma vanemate poole. Kahjuks seda tehakse vähe, sest
kardetakse, et vanemad on võhikud ja ei oskaks neid aidata.
Samuti peaksid
vanemad olema adekvaatsed oma lapsi sellistes valdkondades harima ja
õpetama neile, mis on õige ja mis on vale. Kahjuks on paljudel vanematel tendents
sellised tähtsad asjad rääkimata jätta.
Õpilase tekst. Esitatud autentsel kujul
Tänapäeva
maailmas kasutavad väga paljud inimesed internetti. Statistiliselt on
kindlaks tehtud, et lausa 70% Eesti inimestest on kas kodus või tööl
internetiühendus. Internetti on nii lihtne kasutada, et isegi võhik saab
sellega hakkama.
Kuid nii nagu ka
päris maailmas esineb ka internetis kiusamist. Internetis kiusamist nimetatakse
küberkiusamiseks. Internetis on väga lihtne anonüümseks jääda ja oma identiteeti
varjata. Just see teebki internetis kiusamise nii kergeks. Kiusajatel on väga
kerge öelda oma ohvritele asju, mida ükski adekvaatne ja psüühiliselt
terve inimene teisele ei ütleks. Kiusaja isegi ei näe oma ohvrit.
Kuid teisest
küljest on ka ohvril kergem kiusamist vältida ja kõiki neid kirju ja tekste
lihtsalt ignoreerida. Paraku reageeritakse teisiti ja lastakse kõigil
neil kirjadel end emotsionaalselt haavata.
Küberkiusamine
jaguneb mitmesse kategooriasse. Levinumad neist on sõimamine ja
jälitamine. Küberkiusajad on sageli arengutendentsiga. Küberkiusamise
puhul tuleks kindlasti politseid teavitada.
Kindlasti on
midagi, mida saaks teha, et küberkiusamist vältida või vähendada. Tuleks ära
kaotada internetis anonüümseks jäämise võimalus ning sellele tuleks
leida alternatiiv.
Kokkuvõtteks
ütleksin, et internetikiusamine on tänapäeval suur probleem ning sellega tuleks
võidelda.
Õpilase tekst. Esitatud autentsel kujul
Küberkiusamist defineeritakse
kui emotsionaalse kahju tekitamist läbi interneti, kuid psüühilist
kahju sellega otseselt tekitada ei saa. Küberkiusamine on alternatiiviks
tavalisele kiusamisele, ainuke vahe on selles, et kiusaja identiteet võib jääda
anonüümseks. Erinevalt päriskiusamisest on küberkiusamist lihtsam ignoreerida,
kuid statistiliselt üleüldine reageerimisaeg küberkiusamise juures
pikem, kuna seda ei võeta nii tõsiselt.
Küberkiusamine
ning päriskiusamine võivad olla kaks erinevat kategooriat, kuid põhiline
kontingent, keda kiusatakse jääb mõlemal samaks ehk siis võhikud
ja üleüldiselt nõrgemad inimesed või arengutendentsiga inimesed.
Kiusamine ega
küberkiusamine pole mingil juhul adekvaatsed käitumised ning tuleks anda
sertifikaat neid tegusid karmimalt karistada.
Õpilase tekst. Esitatud autentsel kujul
Teema lõpetuseks on töövihikus
harjutus, milles tuleb veebist infot otsida ja selle põhjal koostada infoleht
nõuannetega, kuidas saaks vältida küberkiusamist. Kui tegime selle ülesandega
algust, avaldasid õppijad ise soovi teha see rühmatööna. Moodustasimegi rühmad
ja noored asusid üsna aktiivselt arutama, mida võiks sellises infolehes
kirjutada. Mina põhiliselt kuulasin ja mõnel korral kommenteerisin natuke
lisaks või esitasin mõne veidi intrigeeriva küsimuse, et arutelule hoogu juurde
anda. Mäletan, et kohe alguses tekkis diskussioon küberkiusamise mõiste üle:
osa õppijaid soovis seda defineerida kui koolikiusamist, siis aga jõuti ikka
ühiselt arusaamisele, et küberkiusamine võib toimuda ka igal pool mujal ja et
selle peamine tunnus on siiski erinevate tehniliste vahendite kasutamine.
Edasi arutati, mida
siis peaks soovitama inimesele, kes on sattunud küberkiusamise ohvriks. Noored
esitasid arukaid ettepanekuid, näiteks et ta peaks kiusamist ignoreerima, seda
mitte hinge võtma, kiusaja võimaluse korral blokeerima jmt. Arvati ka, et
kiusatav ei tohiks jääda oma murega üksi, vaid peaks sellest kindlasti kellelegi
rääkima: sõbrale, vanematele või vajaduse korral pöörduma ka politseisse.
Infolehe lõpetamine jäi kodutööks. Tulemus on
siin.
Õpilaste koostatud infoleht, esimene lehekülg, esitatud toimetamata kujul
Õpilaste koostatud infoleht, teine lehekülg, esitatud toimetamata kujul
Õpilaste koostatud infoleht, kolmas lehekülg, esitatud toimetamata kujul
Õpilaste koostatud infoleht, neljas lehekülg, esitatud toimetamata kujul
Väga vahva! Isegi
huvitavam, kui ma ootasin. Siin toodud variant on veel keeleliselt toimetamata,
kuid sisu on minu meelest asjalik, samuti mitmekesine, haarav ja noortega nende endi keeles kõnelev. Tore mõte on viimasel lehel olev test. See on küll
veel veidi toores, sest tunnis hakkasid õpilased seda ise alles esimest korda
proovima täita – selgus et suurem osa neist on ka ise küberpatustajad või
küberkiusajad. See andis aga hea võimaluse veel teemat arutada: mis on nende
arvates tavalised ja lubatud teod internetis üksteisega suhtlemisel ja mis
mitte.
Kokkuvõttes tunnen, et
kui teema on noortele oluline ja puudutab nende elu, on neil ka mõtteid ja
soovi seda arutada. Õpilased jäid rahule ka võõrsõnade õppimisega – mõnigi
neist oli varem märkinud, et just võõrsõnad on talle eesti keele õppimise
juures raskuspunktiks. Mulle meeldisid ka õpilaste kirjutatud tekstid, milles
õpitavaid võõrsõnu kasutati. Need sõnad olid kirjutajaile inspiratsiooniks ja
samas kirjutamise ajal toeks. Samuti jäid sõnade tähendused neid kontekstis
kasutades paremini meelde ning selgus ka mõningate sõnade veidi arusaamatuks
jäämine. Kõige toredam oli aga lõpptulemus – infovoldik, mida tehes avaldus
õpilaste loovus ja teadmised seda laadi materjalide ülesehitusest ning mõjust.
Samuti õppisid õpilased rühmatööd tehes palju ka üksteiselt. Pärast toimetamist
sobiks õpilaste loodud infovoldik lausa väljaspool kooli levitamiseks!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar