teisipäev, 28. juuli 2015


Kas me võiks seda harjutust veel kord teha?


UUE AASTA ALUSTAMISE VÕIMALUSTEST


©  Fotolia

Et kirjutan tagantjärele möödunud kooliaasta meeldejäävamatest sündmustest, siis tuleb nüüd, keset suurt suve, võib-olla mõnevõrra ootamatult postitus uue aasta alustamisest. Mõtlesin õpilastele selleks puhuks aga lausa kaks ülesannet välja, mis mõlemad minu meelest ka igati õnnestusid - seega tahan neid kindlasti ka blogis jagada. 




Esimene ülesanne

Netis levib üsna palju ankeete, milles tuleb kirja panna  kolm kohta, kus oled elanud, oma kolm veidrat harjumust ja palju muud taolist. Inimesed täidavad selliseid ankeete üsna hea meelega ja vastuseid on tavaliselt ka päris põnev lugeda. Uue aasta alustamisekski on palju erisuguseid küsimustikke välja mõeldud. Neist inspireerituna koostasin analoogse ankeedi ka oma õpilastele. 

©  Fotolia


AASTA KOKKUVÕTE  


2014
kolm  olulist kohta, kus viibisin ..........................................................
kolm  meeldejäävat sõitu .....................................................................
kolm olulist inimest ...............................................................................
kolm uut tuttavat ..................................................................................
kolm asja, mida õppisin ........................................................................
kolm üllatust .........................................................................................
kolm rõõmu.............................................................................................
kolm kurbust ..........................................................................................
kolm  lahedat üritust ...........................................................................
kolm olulist eset .....................................................................................
kolm muudatust ....................................................................................
kolm head asja, mis säilisid .................................................................

2015
kolm  ootust ..........................................................................................
kolm kartust ..........................................................................................
kolm lootust ...........................................................................................


Nii eesti kui vene rühmad täitsid küsimustikku meeleldi. Pärast täitmist lasin õppijail oma vastuseid ka veidi suuliselt kommenteerida ja mõnest vastusest arenes välja ka väike vestlus. Õppijate vastused olid huvitavad ja andekad ‒ oli tunda, et see on neile harjumuspärane mõtete avaldamise viis. Praegu ma enam paljut ei mäleta, kuid paar omapärasemat meenub. Nimelt õppis üks õpilane eelmisel aastal kaks asja: Puškini luuletuse ja selle, et X (üks koolikaaslasest sõber) armastab meid. Teise õpilase jaoks olid eelmisel aastal üllatavad kaks asja: Et X (üks õpetaja) on mõnikord kuri  ja Et X (üks klassivend) kukub palju. Et ma ka tunnen neid X-dega tähistatud inimesi, siis tundusid need vastused eriti vahvad.

Teine ülesanne
Teine ülesanne oli kokkuvõte eelmisel aastal maailmas toimunu kohta. Selleks kasutasin Google΄i kokkuvõtet populaarsematest otsingusõnadest. Vt aadressilt http://www.google.com/trends/topcharts?hl=et#date=2014&geo (maailm) ja aadressilt http://www.google.com/trends/topcharts?hl=et#date=2014&geo=EE (Eesti). 

Google i 2014. aasta populaarsemad otsingud
maailmas

Eestis
1. Robin Williams
2. World Cup
3. ebola
4. Malaysia Airlines
5. ALS Ice Bucket Challenge
6. Flappy Bird
7. Conchita Wurst
8. ISIS
9. Frozen
10. Sochi Olympics
1. Elron
2. laulupidu
3. iPhone 6
4. Sochi 2014
5. Eurovision 2014
6. Aliexpress
7. 2048
8. ebola
9. Robin Williams
10. Ukraina

World Cup

©  Fotolia

Otsisin kõigi esikümne päringute kohta ka taustainfot ja koostasin väikesed infotekstikesed (mida ma siia ei lisa).

Tunnis tutvustasin õppijatele ülesannet ja palusin seejärel neil esikümned ära arvata. Ülesanne osutus ülipopulaarseks, eriti noormeeste seas. Üks noormees hüppas peale minu sissejuhatust lausa pingist püsti ja hüüdis: „Ärge öelge meile vastuseid ette, laske meil endil arvata!“ Seda olingi kavatsenud teha :).

Noored olid nutikad ja mõistatasid päris mitmed märksõnad ilma igasuguste abistavate vihjeteta ära. Päris kõiki aga siiski mitte. Siis andsin neil järk-järgult vihjeid ja peagi olid kõik vastused käes. 
Lõpuks sain aga selle ülesande kohta õpilastelt veel kaks suurt komplimenti. Üks noormees ütles: Ma lihtsalt pean seda X-le (ajaloo, ühiskonnaõpetuse ja geograafia õpetajale, kes on ühtlasi ka tema lemmikõpetaja) näitama, ta vist arvab küll kõik asjad ära.  

ALS Ice Bucket Challenge

©  Fotolia



Teiseks palus üks noormees peale söögivahetundi, kas me võiksime seda harjutust veel kord teha, aga seekord ülemöödunud aasta sõnadega. Ta oli nimelt need vahepeal ise netist välja otsinud. Lubasin seda ja noormees viis harjutuse läbi, lastes jällegi kõigepealt kaaslastel ise vastuseid pakkuda ja vajaduse korral neid oskuslike vihjetega abistades.

Kokkuvõttes võib öelda, et ülesanne õnnestus tõesti ülihästi - palju paremini, kui oskasin ette kujutada. Arvan, et sellele aitasid kaasa mitmed asjaolud: 1) et õppijaile meeldivad igasugused mõistatamisülesanded, 2) et siin tuli ära arvata päris elulisi ja olulisi asju, 3) et ülesanne ei olnud liiga kerge, mis olnuks igav ega ka liiga raske, millega poleks hakkama saadud, 4) et ülesande lahendamiseks oli vaja nii teadmisi kui ka nutikust, 5) et mitteõiged pakkumised tekitasid samuti mõtteid ja kohati ka nalja.

Mõistatamisülesanne oli ka heaks soojenduseks edasisele tunnitegevusele - tööle otsingute kohta koostatud infotekstidega.


Mõlemat siin postituses kirjeldatud ülesannet proovin kindlasti järgmisel aastal ka uute gruppidega (ja võib-olla ka teist korda vanade gruppidega). Julgen neid ka kõigile teistele soovitada - nii esimese kui teise keele tunnis!


Frozen

©  Fotolia


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar