Viimsi, öö ja 45 minutit
LIHTSATEST MÄNGULAADSETEST
KIRJUTAMISHARJUTUSTEST
Kirjutamine ei kuulu
tavaliselt õpilaste lemmiktegevuste hulka. Nagu nad ise seletavad, nõuab see
palju jõupingutust ja tundub seetõttu raske. Eks õpilastel ole suures osas
õigus – korraliku arutleva artikli või kaasahaarava jutu valmimiseks on seda
vaja palju parandada ja täiendada, enne kui tulemusega võib enam-vähem rahule
jääda. Et vastumeelsust kirjutamise suhtes vähendada, tasub vahetevahel (ja mitte väga harva)
teha ka kergemaid, lõbusamaid ja mängulaadsemaid kirjutamisharjutusi.
Selles postituses kirjeldangi kolme sellist kirjutamisharjutust, mida olen kasutanud oma õpilastega ja mida tutvustasin ka gümnaasiumiõpetajatele kolmepäevasel koolitusel „Kirjutamisoskuse õpetamine“, mille viisin läbi 2014. aasta sügisel Tallinnas ja 2015. aasta kevadel Ida-Virumaal.
Selles postituses kirjeldangi kolme sellist kirjutamisharjutust, mida olen kasutanud oma õpilastega ja mida tutvustasin ka gümnaasiumiõpetajatele kolmepäevasel koolitusel „Kirjutamisoskuse õpetamine“, mille viisin läbi 2014. aasta sügisel Tallinnas ja 2015. aasta kevadel Ida-Virumaal.
1. Minu tähestik
See harjutus on jõukohane juba üsna madala keeleoskuse korral. Samas saab seda kindlasti ka tugevamate õppijatega kasutada, sel juhul tuleks kirjutada pikemaid ja keerukamaid lauseid.
Harjutuse käik: Kõigepealt paneb õppija kirja eesti tähestiku (seda võiks teha kogu õpperühmaga ühiselt). Seejärel kirjutab õppija iga tähe juurde ühe sõna, mis
algab selle tähega ja väljendab midagi olulist tema enda jaoks. Järgmisena lisab ta sõna juurde lause, mis avab selle sõna tähenduse kirjutaja jaoks.
Tegin harjutust koolis õpilastega, kelle keeletase
oli A2-B1. Kirjutasime tähestiku ning alustasime sõnade ja lausete kirjutamist
tunnis ning ülesande lõpetamine jäi kodutööks. Järgmises tunnis korrigeerisime sõnu ja lauseid keeleliselt ning arutasime kirjapandut veidi ka suuliselt.
Järgnevalt mõned näited ühe õpilase tööst.
A – arvuti Mulle
meeldib arvutis mängida.
B – bassein Ma käisin
basseinis kolm aastat.
D – diivan Ma
saan hästi magada ainult diivanil.
E – Eesti Eesti on minu kodumaa.
J – järeltööd Järeltööd on suur osa minu elust.
M – mai Mu sünnipäev on mais.
N – Nevada Ma tahaksin reisida Nevadasse.
P – pastakas Tavaliselt mul ei ole pastakat.
R – rebane Mu lemmikloom on rebane.
U – ulakas Ma olen ulakas poiss.
Ö – öö Mulle meeldib linn öösel.
Katkend teise keele õppija tööst. Ümber töötatud variant
Mina sain tänu tähestikuharjutusele õpilaste kohta küll üht-teist huvitavat teada. Suulise arutelu käigus sai uurida ka lisainfot. Ülaltoodud tähestiku autorilt sai küsitud näiteks järgmisi küsimusi (need on toodud koos vastustega).
Miks sa tahad sõita Nevadasse? – Sest seal toimub ühe minu lemmikarvutimängu tegevus.
Miks sulle meeldib rebane? – Sest ta on väga ilusa välimusega ja kavala iseloomuga.
Kes aitas sul leida sõna ulakas? – Eestlasest klassikaaslane, sest mul endal lihtsalt ei tulnud midagi U-tähega algavat pähe.
Miks sulle meeldib just öine linn? – Sest mulle ei meeldi väga ere päikesevalgus, vaid mahedad toonid.
Kommentaariks võib veel öelda, et see õpilane on
tõesti veidi ulakas ja sarnaneb minu meelest nii iseloomult kui välimuselt
rebasega ka :)
Ülesandega jäin ma kokkuvõttes väga rahule, sest see
pani nõrgema keeleoskusega õpilased kenasti kirjutama - üksikute sõnade ja
lausete kirjapanek ei mõjunud neile peletavalt, kuid kokkuvõttes valmisid ju
üsnagi pikad tekstid.
2. Kümme küsimust
Ka see harjutus sobib juba madalamal tasemel
keeleõppijatele. Seda võib vahelduseks teha aga ka kõrgema taseme rühmades ning
miks mitte ka esimest keelt õppides.
Harjutuse käik:
Harjutusele eelnes õpikust http://www.kynnimees.ee/et/eesti-keel-teise-keelena/eesti-keele-opik-b1b2-toode ankeedi "Kümme küsimust. Vastab Julia Boman" lugemine ja selle juurde kuuluvate ülesannete täitmine.
Kümme küsimust. Vastab lauljatar Julia Boman
1.
Lemmikraamat
Virginia Woolfi „Orlando“
2.
Lemmikfilm
„Inglise patsient“
3.
Lemmiklinn
maailmas
Pariis või New York – ei suuda valida.
4.
Eesti staar, kellega tahad tutvuda Vanilla Ninja – nali!
5.
Sinu kõige halvem
komme
Hmm, mu kõige halvem komme võib olla ka kõige .
parem - enesekriitika.
6.
Koht Eestis, millele mõeldes
Tartu linn
naeratad
7.
Lemmikkoht, kus mõnus
Pühajärve ääres
8.
Asi, mis sul on alati kaasas Huulepulk
9.
Tegevus igavuse korral
Mul ei ole igavuse
jaoks aega.
10.
Inimene, kellele helistad, Minu
pangahaldur
kui
võidad miljon eurot.
Tekst õpikust "Eesti keele õpik B1, B2"
Seejärel jagunesid
õppijad paarideks ning iga õppija koostas kümneküsimuselise meelelahutusliku
küsimustiku oma paarilist silmas pidades. Küsimustik kirjutati eraldi
paberilehele.
Ka mina olin paaris ühe
õppijaga ning hakkasimegi siis küsimusi kirja panema. Mul see päev erilist
mõttelendu polnud ja küsimuste väljamõtlemine nõudis veidi vaeva. Jah oh seda
jahmatust, kui õpilane, kes ei kuulunud just tugevamate hulka, ütles, et tal on
kümme küsimust valmis siis, kui mul oli paberil vaid kaheksa küsimust :)
Edasi vahetasid
paarilised lehed ning täitsid saadud küsimustiku. Seejärel lugesime oma
vastused ette ning vestlesime veidi nende teemal. Ja ma olin väga rõõmsalt
üllatunud, et mu paariline polnud mitte ainult kiire, vaid et tal olid ka head
(mitmed koguni ülihead) küsimused. Samuti vastas ta minu küsimustele sisukalt.
Järgnevalt mõned näited
meie küsimustest-vastustest.
Minu küsimusi
Mis on sinu
lemmikaastaaeg?
Suve
algus.
Miks sulle
meeldib õppida meie koolis?
Sest siin on head õpetajad –
aktiivsed ja
küsivad
ka õpilaste arvamust.
Miks sulle ei
meeldi meie koolis õppida
Matemaatika pärast.
Missugused
inimesed sulle
meeldivad? Huvitavad inimesed, kellel on oma lugu.
Missugused
inimesed sulle ei
meeldi? Agressiivsed inimesed.
Mida sa
sooviksid saada
kingituseks?
Internetti, sest meie majas on sellega probleemid
Katkend õpetaja küsimustikust koos teise keele õppija vastustega. Esitatud toimetatud kujul
![]() |
Mulle meeldib kõige rohkem suve algus.
© Fotolia
|
Õpilase küsimusi
Milline toit teile meeldib? Itaalia toit on hea.
Kuhu te tahaksite reisida? Rooma, Kreekasse, veel kord Portugali.
Mis on teie lemmikspordiala? Orienteerumine.
Mis on teie jaoks igavus? Kui ma pean tegema midagi, mida ma ei taha.
Missugused kolm asja te Arvuti, kui see muidugi seal töötab; mingi
võtaksite kaasa asustamata saarele? vahendi, millega saab tuld teha; mõne inimese
Kas igavene raha või igavene elu? Igavene elu.
Katkend teise keele õppija küsimustikust koos õpetaja vastustega. Esitatud toimetatud kujul
![]() |
Kas igavene raha või igavene elu?
© Fotolia
|
Ülesanne õnnestus väga
hästi. Õpilaste küsimused olid põnevad ja kohati lausa filosoofilised. Vastuste
kaudu saadi üksteisest teada mitmeid uusi asju ja see lähendas inimesi
omavahel. Ka keeleoskus arenes, mis on ilmselt iseenesestmõistetav :).
3. Huvitav sündmus (äraarvamine ja blogipostitus)
Seda harjutust proovisin õpetajate koolitusel.
Harjutuse käik:
Kõigepealt ütlesin kolm sõna või sõnaühendit, mis olid seotud ühe huvitava
sündmusega, milles kursuse kahe etapi vahelisel ajal osalesin. Need sõnad olid: Viimsi, öö ja 45 minutit. Seejärel pidid
kuulajad ära arvama, mis sündmusega on tegemist. Selleks võisid nad mulle
esitada ka täpsustavaid küsimusi ja teha pakkumisi. Pakuti näiteks, et ma olin
ilmselt spaas ja üks hooldus kestis 45 minutit või et olin Viimsis kellegi
juures külas ja sõitsin sinna 45 minutit. Ja mida teie arvate?
Ükski pakutud
variantidest ei olnud vaatamata oma loogilisusele ja nutikusele siiski õige.
Eks ma seda tegelikult aimasingi, sest mu tegevus ei olnud väga tavapärane. Kui
inimesed olid juba küllalt saanud rääkida ja oma loovust kasutada, ütlesin õige
vastuse ära. Tegemist oli öise linnaorienteerumise võistlusega, mis toimus
Viimsis ja kus osalesin ning viibisin rajal 45 minutit. Vastus tekitas
mõningat elevust ja eks see oli ka harjutuse üks kõrvaleesmärk, et ka minu
kohta midagi uudset teada saadaks :) Kui sündmus pole väga tavapärane, saavad arvajad ka rohkem rääkida, mis ongi ju harjutuse peaeesmärk.
Harjutuse teises etapis
pidi iga õpetaja ise mõtlema kolm sõna või lauset oma huvitava sündmuse kohta.
Seejärel töötati paarides ja arvati vastastikku sündmusi ära. Lõpuks lasime
paari põnevamat sündmust mõistatada ka kogu rühmal.
Ja viimase, aga mitte
väheolulise tegevusena kujutas igaüks ette, et ta peab blogi ja kirjutas oma sündmusest blogipostituse.
Koolituse tagasisides
mainiti ülesannet huvitava ja kasulikuna ning õpetajail tekkis soov seda
ka oma õpilastega proovida.
![]() |
Öine orienteerumine
© Fotolia
|
KUIDAS
TEHA VÄIKSEID MÄNGULAADSEID KIRJUTAMISHARJUTUSI
- Lühikesed mängulaadsed kirjutamisharjutused sobivad eriti hästi madalama keeleoskustasemega õppijatele – nad saavad kirjutada üksikuid sõnu ja lauseid.
- Vahelduseks võib selliseid harjutusi kasutada ka kõrgemate keeleoskustasemega õppijate puhul – kirjutatav tekst võiks sel juhul olla veidi loovam ja keerukam.
- Harjutust võib (eriti nõrgemate õpilaste puhul) alguses ette näidata ja alles seejärel lasta õppijail täita.
- Õppijaile mõjub motiveerivalt, kui nad saavad kirjutada isiklikult olulistest asjadest.
- Tekste võiks lasta ka illustreerida, see muudab need huvitavamaks ja ülesande täitmise lõbusamaks.
- Võimalik on arendada kirjutamisharjutus edasi rääkimisharjutuseks.
- Harjutused muudab aktiivsemaks paaristöö – paare võiks ka mitu korda vahetada, nii saab sama harjutust korrata ilma, et see igavaks muutub.
- Õpetaja võiks ka ise harjutustes aktiivselt osaleda, see lähendab teda õppijatega ja annab ka rohkem tagasisidet harjutuse õnnestumise kohta.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar