TEKSTI LOOMISE ETAPPIDEST
Tundub, et kõige rohkem
postitusi kipub mul tulema kirjutamise teemal. Ju sellepärast, et selle
osaoskuse arendamise peale mõtlen vist kõige enam – nii esimese kui teise keele
õppes.
Olen kindel, et
kirjutamise puhul ei tohi piirduda vaid eksamiformaadis tekstide drillimisega.
Esiteks on see igav ja teiseks tekitab õppijates kirjutamisoskusest üsna vale
arusaama: et kõige tähtsam on sõnade arv ja grammatikavigade puudumine, et on
kaval õppida pähe tekstilõigud, mida saab enamikus tekstides ruumitäiteks
kasutada, et tekst ei pea olema eriti sisukas, sest küll õpetaja ja hindaja
seda niikuinii loevad jne. Olen juba kirjutanud ja kirjutan kindlasti ka
edaspidi eri tekstitüüpide harjutamisest. Samas ei arva ma muidugi, et eksamiks
ei pea valmistuma või et eksamist olulise osa moodustava arutleva teksti
kirjutamise oskus on teisejärguline.
Vastupidi – olen seda
meelt, et arutlev tekst on üks nõudlikumaid žanre ja selle loomine haritud inimese jaoks elus
kindlasti väga vajalik oskus, mis paraku ei teki iseenesest lihtsalt teiste
tekste lugedes või kuulates. Kuidas seda oskust siis ikkagi saaks arendada ja
kas seda on võimalik teha ka nii, et see ei oleks hirmus tüütu ega raske?
Olles ise B2-taseme eksamite
kirjutamisosa hindaja, olen aru saanud, et üks peamine puudujääk on paljudel
kirjutajatel kahjuks see, et nad ei kirjuta mitte arutlevat teksti, vaid lihtsalt
jutustavad oma kogemustest. Näiteks mäletan, et teema „Kauba valikul on hind
tähtsam kui kvaliteet“ põhjal kirjutati palju sellest, kus turul on piim odavam
jne. Teine probleem on teksti ebaselge ülesehitus, mis teeb selle raskesti jälgitavaks ning kolmas käibetõdede korrutamine, mitte oma tegelike mõtete avaldamine. Ka õpilaste tööde puhul kummitavad sageli samad mured.
Seega pidasin
vajalikuks panna oma tööraamatusse http://www.kynnimees.ee/et/eesti-keel-teise-keelena/praktiline-eesti-keel-teise-keelena-toode
sisse protsesskirjutamise õpetuse ja projekti, kus protsesskirjutamine ka samm-sammult
läbi tehakse. Ma tegelikult ei teagi, kuidas oleks kõige õigem ingliskeelset
terminit process writing eesti keeles
kasutada, kirjutamine kui protsess kõlab kohmakavõitu. Nii et las nimetus olla
praegu selline, tähtis on eelkõige sisu.
Protsesskirjutamise
peamine põhimõte on, et hea arutlev tekst ei valmi ühe korraga. Selle loomisel
tuleks läbida järgmised etapid:
- mõtete kogumine (teemale häälestumine, materjali kogumine, kaaslastega arutamine, ajurünnak, selede koostamine vm). NB! selede näiteid vaata lisatud piltidelt, neid leiab aga kergesti juurde internetist otsisõnaga graphic organizers
- mustandi kirjutamine (mõtete suhteliselt vaba kirjapanek korrektsuse jmt pärast liigselt muretsemata
- teksti sisuline toimetamine (struktuuri loomine: lõikude loogiline järjestus, lõikude ülesehitus, üleminekud jm)
- sissejuhatuse ja lõpetuse kirjutamine
- tagasiside saamine teis(t)elt inime(t)elt
- teksti uus toimetamine vastavalt tagasisidele (valikuliselt, samas võib ka tekkida hoopis uusi mõtteid)
- keeleline toimetamine
- pealkirjastamine
- korrektuur
Kui proovisime esimest
korda protsesskirjutamise elemente ühe rühmaga, siis selgus kohe, et see on
õpilastele väga harjumatu. Mis mõttes pean ma oma töö veel kord ümber tegema,
kui olen selle ju juba üks kord teinud? Eriti imelik tundus, et teksti peaks ka
kuidagi sisuliselt kohendama, ei piisa vaid keelevigade parandamisest.
Mingiks ajaks kujunes sellest lausa rühma sisenali, näiteks kui palusin lugeda kaaslase
teksti ja talle selle kohta täpsustavaid küsimusi esitada, siis oli kõige populaarsem
küsimus Mis sa arvad, kas ma pean selle teksti veel kord ümber kirjutama? :)
Hiljem harjuti ja ega
me siis alati kõiki neid etappe nii korralikult ka läbi teha ei jõudnud. Loodan
aga, et põhimõte kui selline, kujunes siiski mingil määral harjumuseks.
Lehekülg tööraamatust "Praktiline eesti keel B2, C1" |
Nüüd aga lühike
ülevaade tööraamatu projektist „Arvamusartikli kirjutamine“. Projektile
eelneb arvamusartikli näidise lugemine ja analüüsimine, sõnavara ja
keelestruktuuride õppimine ning suulise ettekande pidamine.
Keelestruktuuridest harjutatakse umbisikulise
tegumoe ning liht- ja täismineviku kasutamist. Nende teemadega ei tegeleta väga
põhjalikult – tööraamatu põhimõte on harjutamist vajavaid grammatikateemasid
käsitleda lühidalt, kuid korduvalt.
Sõnavara osas õpitakse soovituste andmiseks
vajalikke, eri tugevusastmega fraase ning sõnu, mis aitavad mõtet erisugusel
määral rõhutada (nt ääretult, tohutult,ütlemata, küllaltki, üpris, võrdlemisi
jt).
Samuti õpitakse teksti siduvaid sõnu ja fraase, nagu
ühest küljest, teisest küljest, selle tulemusel, seetõttu, seega jt.
Ja seejärel tuleb siis protsesskirjutamine kõigi etappidega.
Ja seejärel tuleb siis protsesskirjutamine kõigi etappidega.
Järgnevalt on esitatud tekste, mille kirjutasid tööraamatu katsetamise ajal 2013. aastal seda projektülesannet täites minu
hea kolleegi õpilased. Tekstide üldteemaks oli koolielus praegu arutamist vajav
probleem, aga konkreetse lähenemise leidsid õpilased ise. Valminud
tekstide hulgast oli tõesti raske blogisse valikut teha – kõik tundusid võrdselt head ja
huvitavad!
Kasutasin neid tekste
ka gümnaasiumiõpetajate koolitusel „Kirjutamisoskuse õpetamine“ 2014. aastal
Tallinna ja 2015. aastal Ida-Virumaal. Huvitav oli, kui erinevat tagasisidet õpetajad
neile tekstidele andsid. Näiteks küsiti, miks on kõik tekstid erisugused ja
mida õpilastele selle ülesandega ikka õpetati. Samas arvati aga õnneks siiski
palju rohkem, et need on väga head tekstid. Üks õpetaja ütles otsesõnu, et ta
oleks küll ülirahul, kui tema õpilased nii kirjutaksid. Mulle tegi rõõmu, kui
osati näha, mida õpilased on juurde õppinud (näiteks rõhusõnade kasutamist,
teksti struktureerimist ja sidumist. Ja muidugi on minu meelest tekstide
eriliseks tugevuseks just see, et need kõik on arutlevad tekstid,
on aga samas omanäolised, väljendavad autori enda mõtteid ja tekitavad soovi
neid lugeda!
Kas koolijuhid võivad midagi teha?
Tallinna koolidirektoritel on raskused. Nende
probleemid tekkisid siis, kui haridusminister arvas, et oleks hea haridust
reformida. Võibolla see on üsna hea, aga meie direktorid kardavad, et nende
õpetajatel ja õpilastel tekib seetõttu tohutult palju raskusi.
Kõigepealt,
koolides töötab võrdlemisi palju õpetajaid, kes ei oska eesti keelt hästi
rääkida. Eesti keelest aru saada on päris raske nende jaoks, ja seetõttu
õpetada ääretult raske.
Mõnikord
on see ka probleem õpilastele. Õppeainest, kus kasutatakse palju keerulisi sõnu
on väga raske aru saada ja õpilased kulutavad palju aega selle õppeaine
materjali tõlkimiseks. See tähendab, et nende edu õppimises väheneb ja areng
aeglustab.
Praegu
direktorid lahendavad neid probleeme. Kahjuks, nende lahendamiseks on vaja
palju raha, aga koolijuhtidel seda napib. Nad proovivad lihtsaid õppeained
eesti keeles õpetada, et õpetajatel ja õpilastel oleks tunduvalt lihtsam ainet
mõista. See on ainult esimene samm nende elu lihtsustamiseks, aga loodame, et
tulevikus lahendatakse need probleemid.
Haridusamet tahab
Tallinnas palju koole sulgeda
T
|
änapäeval paljud koolid on suletud valitsuse otsuse
tõttu. Need on eelkõige venekeelsed ja muud teisekeelsed koolid, mis ei näita
kõrget haridustaset, või ka koolid, kus on liiga vähe õpilasi. Koolid teevad
oma parima, et jääda avatuks. Hiljuti toimus hariduseameti koosolek, kus oli
arutatud, millised koolid peavad jääma avatuks ja millised on vaja sulgeda.
Koosoleku tulemusena otsustati, et ei ole praegu
võimalik ütelda, mis koole sulgeda. Põhjuseks on see, et haridusreformid on
kasutusel nii vähe aega, et koolide haridustase uutes tingimustes on teadmata.
Oli otsustatud, et tuleb oodata, kui lõpueksamid on toimunud. Siis oleks
piisavalt andmeid, et koolide tänapäevast haridustaset hinnata. Pärast madala haridustasemega koolid suletakse.
Praegu on otsustatud sulgeda kaks kooli Pärnus ja kolm
kooli Tartus seetõttu, et nende õpilaste arv on liiga madal. Aga arvatakse
siiski, et palju koole ei suleta, sellepärast et koolid tänapäeval näitavad
häid tulemusi ka uute reformidega.
Millised probleemid hariduses
on tänapäeval aktuaalsed?"
Alustan ma sellest, et rääkin teile aktuaalsetest probleemidest hariduses , milliseid ma olen ise märganud. Ma leidsin omale vähemalt kaks.
Alustan ma sellest, et rääkin teile aktuaalsetest probleemidest hariduses , milliseid ma olen ise märganud. Ma leidsin omale vähemalt kaks.
§
Päris oluline probleem on selles, et mõni vanem õpetaja on vanas nii
kinni ja ei taha uuendusi omaks võtta, järelikult õpilastel pole huvitav tundides
töötada, nad hakkavad lobisema ja
teadmisi ei ole. Minu arvates see
on väga vale samm tänases hariduses. Mõttekas on teha kursuseid, kus õpetatakse, kuidas paremini ja
huvitavamalt teha tunde.
§
Küllaltki oluline probleem õpilaste jaoks on see, et alates sellest õppeaastast
gümnaasiumites on uus programm kus 60%
materjali on eesti keeles. Aga õpikuid koolides ei ole. On väga raske
materjaali selgeks saada. Kindlasti tuleks teha meile uusi õpkuid, selleks, et
kodus me saaksime rohkem töötada.
Lõpuks ma loodan, et need probleemid
hariduses, millistest ma rääkisin,
varsti lahenevad.
Kuidas teha tunde huvitavamaks?
Kõigepealt, ma arvan, et tund on huvitav kui õpetajad ja õpilased on
tunniks valmis. Näiteks, kui õpetaja tunniks ei ole valmis – algklasside
õpilased seda ei märka, aga gümnaasiumi õpilased pigem saavad sellest aru, et
tunni käigus õpetaja kaua midagi otsib, ei tea mida teha ja raiskab aega. Sellest
ajast on meil kahju. Ja selline tund ei ole huvitav.
Selleks, et tund oleks kasulik ja produktiivne nii õpetaja kui ka
õpilase jaoks peaks olema huvi selle vastu, millest on jutt. Õpetaja, nagu iga
oma valdkonnas asjatundja, peaks olema maailmas toimuvaga kursis. Peaks valima
mitte ainult õpikuid, aga on ka huvitavam kui õpilased saavad mingeid uusi
teadmisi, mis nende õpetaja hankis internetist või ajakirjadest.
Muidugi tund ei ole huvitav, kui õpilased pidevalt midagi ei õpi, neid midagi ei huvita, nad ei mõtle oma tuleviku peale.
Muidugi tund ei ole huvitav, kui õpilased pidevalt midagi ei õpi, neid midagi ei huvita, nad ei mõtle oma tuleviku peale.
Sel juhul,ei oleks õpetaja hea, kuivõrd ta ei püüa anda häid teadmisi,
kasu sellest ei ole. Tahaks, et meie õpperuumid oleksid varustatud kaasaagne
tehnikaga, et igal õpilasel igas tunnis oleks arvuti. Kõik need tingimused
teevad tundi huvitavamaks.
Kuidas teha õppimisprotsessi
huvitavaks õpilastele?
Tere õhtust!
Soovin jagada teiega mõtteid ja kogemusi teemal "kuidas teha õpppimisprotsessi huvitavaks õpilastele?"
Mõttekas on pakuda õpilastele rohkem ekskursioone, ehk ka tuleks kaaluda gümnaasiumis praktiliste tundide arvu suurendamist.
Hädavajalik on ka see, et õpilased õpivad selliseid aineid, millest nad on võrdlemisi huvitatud. Päris hea oleks anda neile võimaluse otsustada, mida õppida. Uskumatult tore, et gümnaasiumis võib proovida uut haridussüsteemi: näiteks, selline, mis on praegu Ameerikas. Võib öelda, et see on küllaltki uudne mõte, aga me juba oleme seda katsetanud: meil on praegu koolis hoovsüsteem ja õpilastele ja õpetajale see tohutult meeldib.
Soovin jagada teiega mõtteid ja kogemusi teemal "kuidas teha õpppimisprotsessi huvitavaks õpilastele?"
Mõttekas on pakuda õpilastele rohkem ekskursioone, ehk ka tuleks kaaluda gümnaasiumis praktiliste tundide arvu suurendamist.
Hädavajalik on ka see, et õpilased õpivad selliseid aineid, millest nad on võrdlemisi huvitatud. Päris hea oleks anda neile võimaluse otsustada, mida õppida. Uskumatult tore, et gümnaasiumis võib proovida uut haridussüsteemi: näiteks, selline, mis on praegu Ameerikas. Võib öelda, et see on küllaltki uudne mõte, aga me juba oleme seda katsetanud: meil on praegu koolis hoovsüsteem ja õpilastele ja õpetajale see tohutult meeldib.
Seejärel võime kinnitada, et meil on üpris palju võimalusi suureneda
õpilaste huvi.
Mida
tuleks teha, et õppimine oleks huvitam
Viimasel ajal
on väga palju inimesi rääkinud sellest, et õpilastel on igav õppida. Võib
öelda, et see on üsna levinud probleem. Praegu kõik mõtlevad ja teevad katseid,
kuidas saaks õppimist huvitaks teha.
Minu arust on
mitu lahendust. Üks nendest on teha praktilise tunde. Näiteks küsitledes
õpilasi, nad ütlesid, et neil on igav kuulata, kui õpetaja ainult räägib
teemast, nad tahaksid, et ta esitaks neile ka näiteid. Õpetajad võiksid teha
rohkem praktilisi tunde.
Teine
lahendus on teha igasuguseid üritusi koolis, mis on seotud õpilaste
arendamisega, näiteks mälumänge.
Veel oleks
hea käia õpilastega muusiumites, teatrites ja erinevates näitustel. Minu arust
see oleks päris huvitav. Parem oleks, kui õpilastele antaks võimalus ise valida
kuhu minna, näiteks õpetajad võiksid pakkuda välja oma ideed, mida teha, kuhu
minna ja mõned õpilased aitaksid õpetajaid selles.
Kolmas
lahendus oleks vaja teha Eestis sama programm nagu mõnes teises riigis, näiteks
Inglismaal. Seal iga õpilane võib valida aineid, mis pakuvad talle huvi, ja
just neid õppeaineid, mida nad tahavad õppida. Minu arust see on uskumatult hea
lahendus.
Kõkkuvõtteks
tahan öelda, et minu arust just need asjad teevad õppimise hästi huvitavaks ja
olen kindel, et õpilased hakkavad vähem puuduma tundidest ja neil tekib huvi
kooliskäimise vastu.
© Fotolia
|
Kokkuvõttes arvan, et igasugune õppimine on protsess,
milles tuleb läbida vajalikud etapid. Hea õpetamine peaks aitama õppijatel seda
protsessi nautida ja siis ei jää ka tulemused tulemata!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar