Otsitakse ideaalseid
õpilasi
MOTIVATSIOONIKIRJA JA
SOOVITUSIRJA KIRJUTAMISEST
Jätkan eelmises postituses alustatud teemat argikeelest ja ametlikust keelest ehk kuidas liikuda B1-keeleoskustasemelt B2-taseme suunas. Selles postituses räägin esimesest katsest kirjutada poolametlikku kirja rühmas, milles õppijate keeletase oli B1 või madalam.
Motivatsioonikiri
Motivatsioonikiri
Niisiis katsetasime poolametliku kirja loomist. Et tegemist oli sama motivatsiooniprobleemidega rühmaga, kellest juba
eelmises postituses kirjutasin, siis tundus mulle, et neile võiks sobida ülesanne,
mille idee sain jällegi Jill Hadfieldi raamatust „Rühmadünaamika
võõrkeeletunnis“ (Argo 2010), vt ka postitusest „Mina ja sina“.
Tegin sealse idee põhjal oma õppijaile kuulutuse.
Tegin sealse idee põhjal oma õppijaile kuulutuse.
Toredasse eesti keele õpperühma otsitakse ideaalseid
õpilasi. Töö ei ole kerge,kuid on mitmekesine ja põnev ning pakub häid
võimalusi enesearenguks.
Edukas kandidaat on seiklushimuline, tundlik, lahke,
jutukas, erksa vaimuga, täpne, salliv, südamlik, vaimukas, töökas, lõbus ja
sõbralik ja nõus kolmapäeviti lõuna paiku kõigile välja tegema.
Tööaeg: kaks päeva nädalas, kokku kolm tundi,
täpsed ajad selguvad pärast töö
algamist.
Tasu: ei maksta.
Kandideerida soovitajatel
palun esitada motivatsioonikiri, milles on kirjas
isikuandmed, lühike enesetutvustus ja põhjendus, miks just teie õpperühma
sobite. Lisaks palun esitada kaks
soovituskirja (üks endiselt
õpetajalt ja teine endiselt õpingukaaslaselt). Soovituskirjas peaks olema
kirjas nii kandidaadi tugevused kui ka arenguvajadused.
Palusin õppijail
kuulutuse läbi lugeda ja küsisin siis, kas nad tahaksid sellisesse õpperühma
kandideerida. Noormehed vastasid, et neil sellist soovi pole. Minu küsimuse peale, miks nii, selgitasid nad, et kui neile selle eest makstaks, siis nad võiksid
asja kaaluda, aga niisama pole küll mingit huvi. Olen juba selliste vastustega
harjunud – nende esimene kriteerium mingi tegevuse üle otsustamiseks on alati
tasu saamine või mittesaamine :). Eks see ole tegelikult ka arusaadav, et
17-aastasele on oma raha eluküsimus.
No hea küll, aga mis siis edasi teha, kui õppijad nii selgesõnaliselt on oma mittekandideerimise välja öelnud? Mul ei tulnud mingit väga geniaalset mõtet pähe ja ma ütlesin, et ega teil tegelikult mingit valikuvõimalust ei ole, te lihtsalt peate kandideerima. Selle peale ütlesid poisid, et Eesti on ikkagi demokraatlik riik ja siin ei saa inimesi sundida midagi tegema :). Mina vastasin, et eesti keele tunnis ei ole küll mingit demokraatiat, ärge lootkegi :). Tundsin neid õpilasi selleks ajaks juba piisavalt hästi, et julgesin sellist nalja teha ja teadsin, et nad seda mõistavad.
Siis küsisin aga tõsiselt, et kas nad siis ei taha kandideerida. Selle peale vastasid noormehed, et muidugi nad tahavad ja kirjutasid oma motivatsioonikirjad kohe valmis. Küsimuse peale, kelle nimele tuleks kiri kirjutada, ütlesin et minu nimele. Kui mõned õpilased soovisid alguses kirjutada kirja autoriks panna väljamõeldud naljaka nime, siis ütlesin, et nad peavad kirjutama kirja enda nimel. Samuti ütlesin, et te peate ennast positiivses valguses näitama, et teid ikka õppima võetaks.
No hea küll, aga mis siis edasi teha, kui õppijad nii selgesõnaliselt on oma mittekandideerimise välja öelnud? Mul ei tulnud mingit väga geniaalset mõtet pähe ja ma ütlesin, et ega teil tegelikult mingit valikuvõimalust ei ole, te lihtsalt peate kandideerima. Selle peale ütlesid poisid, et Eesti on ikkagi demokraatlik riik ja siin ei saa inimesi sundida midagi tegema :). Mina vastasin, et eesti keele tunnis ei ole küll mingit demokraatiat, ärge lootkegi :). Tundsin neid õpilasi selleks ajaks juba piisavalt hästi, et julgesin sellist nalja teha ja teadsin, et nad seda mõistavad.
Siis küsisin aga tõsiselt, et kas nad siis ei taha kandideerida. Selle peale vastasid noormehed, et muidugi nad tahavad ja kirjutasid oma motivatsioonikirjad kohe valmis. Küsimuse peale, kelle nimele tuleks kiri kirjutada, ütlesin et minu nimele. Kui mõned õpilased soovisid alguses kirjutada kirja autoriks panna väljamõeldud naljaka nime, siis ütlesin, et nad peavad kirjutama kirja enda nimel. Samuti ütlesin, et te peate ennast positiivses valguses näitama, et teid ikka õppima võetaks.
Et see oli meil esimene
poolametlikus stiilis kirja kirjutamine selles õpperühmas, tahtsin näha õppijate olemasolevat taset ja ei andnud
seetõttu ette mingit näidist ega juhendanud kirjutamist mingil viisil. Vastasin
vaid paarile küsimusele, mis kirjutamise ajal tekkisid mõne sõna või väljendi
mitteteadmise tõttu.
Järgnevalt on esitatud
ühe õpilase motivatsioonikiri.
Lugupeetud Mare! 5. november 2014
Mina, Xxx Xxx, tahan osaleda eesti keele õppimise projektis.
Ma olen tark ja ilus, mul on eesti keele oskus, aga ma tahan veel grammatikat
õppida. Minu tase on B1, aga ma tahan saada C1 tase. Aga ma ei tea, millal need
tunnid toimuvad, palun kirjutage mulle millal ja kus sest ma elan Xxx ja see on
väga kaugelt. Mul on palju eestlasi sõpru ja ma tahan perfektselt nendega
rääkida. Mulle meeldib koos sõbradega Alliase mängida, arvutimänge mängida ja koos
jalutada. Ma olen päris täpne ja ettevõtlik. Mulle meeldib õppida. Ma olen
jutukas, mulle meeldib võõras keeles rääkida. Ma olen vaimukas ja lõbus, olen
ka sõbralik. Ma väga tahan eesti keele õppida ja ma loodan, et te võtate mind
oma rühma.
Kõike head teile
Xxx Xxx
tel 5555555
epost eiole@lol.ee
Teise keele õppija tekst. Esitatud autentsel kujul
Nii, mida siis selle kirja kohta öelda? Esiteks – kui mulle tegelikult selline motivatsioonikiri saadetaks, siis ma muidugi võtaksin selle õppija oma rühma! Mulle meeldis tema kirja siirus ja hoogsus ning samuti tema tore meiliaadress :) Vahemärkusena ütlen, et kõik selle rühma õpilased armastavad väga nalja ja oskavad seda ka ise hästi teha. Näiteks teine sama rühma õpilane küsis kirja kirjutamise ajal, mis kuupäev täna on. Kui ma vastasin, et 5. november, siis ta mõtles omaette veidi ja ütles, et ei, täna on 97. august. Sain aru, kuidas ta suve igatses ja ütlesin talle ka, et mõistan sind, mulle ka meeldiks väga, kui praegu tõesti oleks 97. august :).
Kui eespool esitatud kirja
põhjal aga mõelda, mida teha et olemasolevalt B1-tasemelt (nagu autor ise
täiesti õigesti enda taset hindab) jõuda B2-tasemele, mida siis teha?
Esiteks nägin et on vaja õpetada kirja ülesehitust – teksti jagunemist lõikudeks ja lõikude järjekorda.
Teiseks - võiks kasutada mõnes kohas veidi ametlikumat sõnavara (näiteks minu tase on B1, aga ma tahan saada C1-taset asemel praegu on minu keeleoskus C1-tasemel, aga ma sooviksin jõuda C1-tasemele. mulle meeldib koos sõpradega ... – minu lemmiktegevused on koos sõpradega ...
Ja kolmandaks – oleks hea kasutada veidi mitmekesisemat lausestust.
Esiteks nägin et on vaja õpetada kirja ülesehitust – teksti jagunemist lõikudeks ja lõikude järjekorda.
Teiseks - võiks kasutada mõnes kohas veidi ametlikumat sõnavara (näiteks minu tase on B1, aga ma tahan saada C1-taset asemel praegu on minu keeleoskus C1-tasemel, aga ma sooviksin jõuda C1-tasemele. mulle meeldib koos sõpradega ... – minu lemmiktegevused on koos sõpradega ...
Ja kolmandaks – oleks hea kasutada veidi mitmekesisemat lausestust.
Meie tundides ma ei lasnudki õpilastel seekord motivatsioonikirju ümber töötada. Tegin seda teadlikult - otsustasin kasutada saadud mõtteid edaspidi. Samuti nägin, et sellele rühmale oleks kasulik esitada poolametlike kirjade näidiseid koos vastavate ülesannetega, mida on
päris suur valik näiteks mu enda õpikus „Eesti keele õpik B1, B2“
(http://www.kynnimees.ee/et/eesti-keel-teise-keelena/eesti-keele-opik-b1b2-toode).
Soovituskiri
(http://www.kynnimees.ee/et/eesti-keel-teise-keelena/eesti-keele-opik-b1b2-toode).
Soovituskiri
Edasi jätkasime aga
üksteisele soovituskirjade kirjutamisega. See tähendab siis, et mina kirjutasin
igale õppijale soovituskirja ja iga õppija kirjutas ühele rühmakaaslasele
soovituskirja.
Õppijatele andsin seekord ette ka kirja
struktureerivad fraasid. Akadeemilisema kirjaoskuse arendamiseks on see minu meelest üheks tõhusaks viisiks. Need on nii sisuliseks toeks kui ka muudavad keelekasutuse kerge vaevaga tunduvalt formaalsemaks.
Soovitan keda? kuhu?
Arvan, et ta on
sobiv kandidaat, sest ...
Samuti ta ...
Tema eriliseks
tugevuseks on see ...
Arenguvajadusena
näen seda, et ...
Kokkuvõttes
arvan ...
Ka soovituskirjade
kirjutamisele eelnes väike diskussioon. Kui ütlesin, et nüüd peab igaüks üht
kaaslast sellesse õppegruppi soovitama, teatas üks noormees, et siis ta peab ju
valetama. Ta pidi kirjutama soovituskirja teise noormehe kohta, kes oli
tegelikult ta sõber, aga ta ei saanud ju teda niisama heast peast kiitma hakata
:). Ma ütlesin, et sa ei pea valetama, sellel õpilasel on ju küll positiivseid omadusi, näiteks on tal
väga huvitavad mõtted ja ta on vaimukas. Noormees vastas selle peale küll, et
ta sõbral ei ole mitte huvitavad, vaid hullud mõtted, aga kirjutas seejärel täiesti
korraliku positiivse soovituskirja valmis. Huvitav oli soovituskirjade juures veel
see, et peaaegu kõik arvasid, et arenguvajadusena on vaja kirja panna soovitus õppida
rohkem grammatikat :). Eks see näita üldlevinud stamparvamusi keeleõppest. Suunasin
kirjutajaid siiski asja laiemalt vaatama – ja nii suudeti leida muidki
arenguvõimalusi.
Soovitan
Xxx Xxxx sellese projecti, sest X on väga tark ja südamlik ja töökas.
Arvan,
et Xxx on sobiv kandidaat, sest talle väga meeldib õpitada võrkeel. Samuti ta tahab
õppida eesti keel, sest teil on väga palju eesti sõbrad koolis ja Haapsalus.
Talle ei meeldib, kui eestlased rääkivad eesti keeles ja ta ei saa aru.
Tema
eriliseks tugevuseks on see, et ta on väga südamlik ja lõbus. Samuti ta võib
väga kiiresti õppitud ja talle väga meeldib eesti kultuur.
Arenguvajadusena näen seda, et mõnikord on ta
laisk ja tahab magada, sest tal on palju pärast kooli kursused.
Kokkuvõttes
arvan, et ta on väga hea kandidaat sellese projecti ja ta tahab õppida eesti
keel.
Xxx
Xxx
Teise keele õppija tekst. Esitatud autentsel kujul
Olen selle kirjaga rahul, sest autori keeletaset arvestades on see tubli tulemus! Kasutades etteantud fraase kirjutas ta asjaliku teksti, mis täidab oma funktsiooni. Kirjas on küll vigu, peeaegu ükski neist ei sega aga tekstist arusaamist.
Ja minu kirjutatud soovituskiri samale kandidaadile. Eks see pisut skisofreeniline olukord küll ole, et ma ise olen nii see, kellele motivatsioonikirjad adresseeriti, kui ka see, kes õpilasi soovitab, aga mis teha :).
Olen selle kirjaga rahul, sest autori keeletaset arvestades on see tubli tulemus! Kasutades etteantud fraase kirjutas ta asjaliku teksti, mis täidab oma funktsiooni. Kirjas on küll vigu, peeaegu ükski neist ei sega aga tekstist arusaamist.
Ja minu kirjutatud soovituskiri samale kandidaadile. Eks see pisut skisofreeniline olukord küll ole, et ma ise olen nii see, kellele motivatsioonikirjad adresseeriti, kui ka see, kes õpilasi soovitab, aga mis teha :).
Soovituskiri
Soovitan Xxx Xxx eesti keele õpperühma.
Xxx on sobiv kandidaat, sest ta on väga aktiivne ja
energiline ning talle meeldib tegutseda ja uusi asju proovida. Kui tal on
hea tuju, siis on ta väga sarmikas, sõbralik ja koostöövalmis inimene, kellega on mõnus suhelda.
Tema eriliseks tugevuseks on väga lahtine pea ja kiirus. Kui ülesanded on huvitavad, võib ta lühikese ajaga palju omandada.
Xxx-l on palju mõtteid, mida ta ka julgelt välja ütleb. Ta armastab tähelepanu, talle meeldib palju rääkida ja esineda.
Tema eriliseks tugevuseks on väga lahtine pea ja kiirus. Kui ülesanded on huvitavad, võib ta lühikese ajaga palju omandada.
Xxx-l on palju mõtteid, mida ta ka julgelt välja ütleb. Ta armastab tähelepanu, talle meeldib palju rääkida ja esineda.
Arenguvajadusena näen seda, et Xxx tüdineb ja väsib üsna ruttu. Siis ei taha ta õppida ja võib hakata ka veidi
teisi segama. Samuti on ta mõnikord oma ütlustes natuke järsuvõitu.
Kokkuvõttes arvan, et kui tunnid on põnevad ja mängulised,
siis on Xxx sellesse õpperühma ideaalne kandidaat, kellega on tore koos töötada
nii õpetajal kui ka kaasõppijail.
Mare Kitsnik 5.
november 2014
endine õpetaja
Õpetaja tekst
Minu kiri oli ühelt poolt eeskujuks soovituskirja kirjutamisel. Teiselt poolt oli nende kirjade eesmärgiks öelda oma õpilastele, kui palju tugevaid külgi ma neis näen ja kui toredateks noorteks ma neid pean.
Kui oma kirjad
õpilastele kätte andsin, siis küsisin, kas nad tahavad neid tunnis või kodus
lugeda. Nad tahtsid kohe tunnis lugeda ja lugesid siis tõesti suure süvenemisega
ja täielikus vaikuses – ning ma tundsin, et mu mõtted jõudsid nendeni.
Olen kindel, et tegelikult on kõik õpilased ideaalsed - kui vaid neile sobiv õppimisviis leida ja nende usaldus ära teenida!
Olen kindel, et tegelikult on kõik õpilased ideaalsed - kui vaid neile sobiv õppimisviis leida ja nende usaldus ära teenida!
KUIDAS ARENDADA AKADEEMILIST KEELEKASUTUST
- Keele kaks olulist registrit on argikeel ja ametlik keel (ehk akadeemiline keel).
- Kumbki register pole parem ega halvem kui teine. Kõik sõltub suhtlusolukorrast.
- Et saavutada edukalt oma suhtluseesmärk, peab inimene mõlemast keeleregistrist aru saama ja neid ka ise kasutada oskama.
- Akadeemilise keelekasutuse omandamiseks kulub aega ja jõudu nii esimeses kui teises keeles.
- Teise keele õppes on B1-tasemelt (argikeel) B2-tasemele (argikeel ja akadeemiline keel) liikumine üks olulisemaid etappe.
- Akadeemilise keele omandamiseks on vaja 1) eristada argikeelt ja ametlikku keelt, 2) õppida akadeemilisse keelekasutusse kuuluvaid sõnu, 3) õppida akadeemilise keele struktuure.
- Sõnavara omandamiseks tuleks lugeda-kuulata sobivaid tekste, mis seejuures vastaksid õppijate tasemele (veidi olemasolevas tasemest eespool) ja oleksid sisult huvitavad.
- Tekstide juurde peaksid kuuluma tekstimõistmis-, sõnavara- ja rääkimis- ning kirjutamisülesanded.
- Rääkimis- ja kirjutamisülesannete jaoks on alguses kasulik kuulata-lugeda ja analüüsida näidiseid.
- Samuti on kasulik mõnikord anda ette teksti struktureerivad fraasid, need toetavad teksti loojat nii sisuliselt kui ka muudavad teksti kerge vaevaga tunduvalt ametlikumaks.
- B1-tasemelt B2-tasemele liikumine on aeganõudev protsess, seda ei saa teha järsu hüppega. Õppijate arengusse tuleks suhtuda rahulikult ja toetavalt.
- Õppijate suuliste ja kirjalike tekstide põhjal peaks õpetaja kavandama järgnevaid õpitegevusi vastavalt õppijate vajadustele.
- Õppijaile peaks pidevalt andma toetavat ja motiveerivat tagasisidet.
- Iga ülesande puhul peaks mõtlema ka sellele, mis lisaväärtust need õppijaile annavad peale keeleoskuse arendamise (kas nad saavad midagi kasulikku teada, kas see puudutab neid emotsionaalselt, kas see arendab neid inimesena jmt).
Väga hea metoodiline võte - kirjutada motivatsioonikirja vormis sellest, mida juba osatakse ning mida soovitakse kursusel juurde õppida.
VastaKustutaTõesti hea idee! Peab proovima!
Kustuta