Pärast seda päeva pole maailm enam endine
TEHNILISE KIRJELDUSE JA PRESSITEATE KIRJUTAMISEST
Nagu üle-eelmises
postituses arutlesin, on ka esimese keele õppijaile üheks komistuskiviks
formaalse ja mitteformaalse registri eristamine ehk erisugustes
suhtlussituatsioonides sobivalt argikeele või ametliku keele kasutamine. Sageli kiputakse ametlikumat laadi olukordades kasutama liiga argikeelset
teksti.
Seega vajab ametliku
registri keelekasutus harjutamist. Praktilise eesti keele vihikutes ongi üsna
palju ülesandeid, mis nõuavad erisuguste formaalsete tekstide loomist. Eesti
õpperühmaga hakkasime õppima teemat „21. sajandi leiutis“, milles õppijail tuli
koostada leiutise kirjeldus õpilasleiutajate konkursil osalemiseks ning oma
leiutist tutvustav pressiteade.
Kõigepealt tutvusime projekti kavaga.
Lehekülg vihikust "Praktiline eesti keel 11-2" |
Seejärel lugesid
õpilased läbi varasemale konkursile esitatud nelja töö lühikirjeldused, ning hindasid
neist igat lahenduse originaalsuse, praktilise kasutatavuse ja tehnilise
teostatavuse poolest. Hinnang tuli nii kirja panna kui seejärel ka suuliselt
õpperühmale esitada. Seejuures tuli kasutada etteantud formaalses stiilis
lausealgusi nagu: Olles tutvunud
konkursile esitatud töödega ...; Tahan esile tõsta ...; Leiutis paistab silma
oma ... poolest; Hoolimata leiutise ..., on see siiski ... ; Kõike eelöeldut
arvesse võttes, on minu hinnangul ...
Sipupa
Printimistehnika,
millega prinditakse kaks lehekülge ühele leheküljele, kasutades ühe lehekülje
jaoks punast, teise jaoks sinist värvi. Selliselt prinditud teksti tuleb
lugeda vaheldumisi punate ja siniste prillidega, mis muudavad ühe värvi
nähtamatuks ja teise mustaks. Sipupa printimiskomplekti kuuluvad ka vastavad
prillid. Leiutis võimaldab printimisel vähendada paberikulu poole võrra.
Autorid:
Kristjan Erik Kaseniit ja Erik Paemurru
|
Digitaalne
noodipult
Seade
on väliselt samasugune nagu tavaline noodipult, kuid noodialuse asemel on puutetundliku
ekraaniga tahvelarvuti, millesse saab laadida noote ja laulusõnu ning neid
kontserdi jaoks õigesse järjekorda seada. Puldi jala juures on väike pedaal,
millele vajutades on võimalik keerata lehekülge. Noodipuldil on wifi võimalus
ja USB-pesa nootide laadimiseks.
Autor:
Kaia Kuusmann
|
Unemati
Anduritega
peavõru, mis võtab vastu elektromagnetsignaale ja tuvastab nende põhjal, kui
inimene hakkab magama jääma. Seejärel annab peavõrusse ehitatud valjuhääldaja
helisignaali, mis hoiab kasutajat uinumast. Seade on kasulik autojuhtidele ja
kõigile teistele, kes ei tohi mingi pika ja rutiinse tegevuse juures magama
jääda.
Autor:
Michael Florea
|
Post tuli
Andurisüsteem
majast eraldi asetsevas kirjakastis, mis annab majas rohelise tulukesega
märku, kui kirjakasti on lastud kiri või trükiseid.
Autorid:
Liis Tiirma ja Maris Paarmets
|
Tekstid töövihikust "Praktiline eesti keel 11-2"
Kaaslaste ees esinemine
ei olnud just ülearu lihtne. Päris mitmed olid esialgu veidi krambis ja mõni õppija
küsis, kas ikka peab klassi ette tulema, ehk saaks ka kuidagi teisiti. Õpilaste
antud hinnangud olid aga kõik asjalikud ja hästi põhjendatud. Kasulik oli noortel ka kogeda, kui erinevad võivad olla eri hindajate arvamused.
Järgnevalt on esitatud
ühe õpilase hinnang, milles on väga kenasti kasutatud ka eelnevalt õpitud teksti struktureerivaid ametlikke fraasialgusi.
Olles tutvunud konkursi töödega, olen teinud oma valiku. Kolmanda
koha annaksin leiutisele nimega „Digitaalne noodipult“, autor Kaia Kuusmann.
See leiutis paistab silma oma idee poolest. See teeks tõesti dirigentide elu
palju hõlpsamaks. Teise koha annaksin teosele nimega „Unemati“. Minu hinnangul
oleks see leiutis tõesti väga praktiline ja tulu toov. Ning viimaks, esimese
koha annaksin leiutisele nimega „Post tuli“, mille autoriks on Liis Tiirma ja
Maris Paarmets. Selle leiutise idee on väga originaalne ning paljud inimesed,
kaasa arvatud ka mina ise, vajaksid seda. Minu jaoks jäi kahjuks viimasele
kohale leiutis nimega „Sipupa“. Hoolimata leiutise heast ideest, on see siiski
pisut ebapraktiline ning tänapäeval on võimalik ka tavaliste printeritega
kahepoolseid tekste printida ja neid lugeda ilma vastava lisavarustuseta.
Õpilase hinnang eelmise konkursi töödele. Esitatud autentsel kujul.
Seejärel hakkasid
õppijad välja mõtlema oma ideid leiutiste konkursile esitamiseks. Kasutasime
selleks ajurünnaku meetodit, mille kohta vihikus on ka väike juhis. Ajurünnak
õnnestus hästi ja igaüks sai endale idee, mida edasi arendama hakata. Osa
ideedest olid realistlikumad (turvavöö meremeestele, digitaalne film
analoogkaameratele, nätsumasin jm) ning osa rohkem fantastika valda kuuluvaid
(teleporteerumine, rõivaid soovitav riidekapp, lõpmatult asju mahutav kuup jm).
Et meie õpperühm on väike, ei teinud me projekti rühmades, vaid iga õppija
täitis ülesande individuaalselt.
Edasi lugesime vihikust
üht veidi pikemat teksti – patendiametile esitatud kasuliku mudeli kirjeldust.
Arutasime nii teksti sisu kui ka keelt ja tutvusime nominaalstiiliga, mis on
üks ametliku keele põhitunnuseid.
Siis koostas igaüks õpitut kasutades oma leiutise kirjelduse. Kui esimene mustand valmis, loosisime paarid ja õppijad lugesid vastastikku teineteise töid ning eelretsenseerisid neid. Eelretsenseerimine on ametlikumas stiilis tagasiside andmine nii töö sisule kui ka vormile, sh keelekasutusele. Ka selle kohta on vihikus olemas nii juhis kui abistavad fraasialgused. Lisaks õpilastele retsenseerisin igat tööd ka mina – tavaliselt ongi ju töödel ikka kaks retsensenti, et hinnang oleks objektiivsem ja mitmekesisem.
Eelretsenseerimine õnnestus vahelduva eduga. Oli arusaamatusi (kui retsenseerija ei mõistnud autori mõtteid nii, nagu too seda eeldas) ja väikest solvumistki (kui soovitati midagi ümber teha). Kõige keerukam oli teksti keele kohendamine, st peamiselt tuli tegeleda argikeele asendamisega ametlikuma stiiliga. Tavaliselt tegime seda nii, et kui ebasobiv fraas või sõna oli ära märgitud, proovis autor pakkuda selle asemele midagi muud, sobivamas stiilis ja mina andsin jooksvalt tagasisidet ning abistasin vajaduse korral. Samuti panin õppijad paaridesse nii, et nad saaksid ka ise teineteist aidata.
Mõned näited
lausetest, mille ametlikumas stiilis ümber sõnastasime (kuidas, seda vt
alljärgnevast leiutise „Kõikvõimas kuup“ kirjeldusest).
Inimesed teavad, et kui
neil on plaanis kuskile minna, siis nad peavad ikka mitmeid kotte kaasa
tassima.
Selleks et saavutada
hea tulemus, tuleb algul murda mitmeid keemia ja füüsika seadusi.
Aga kuupi oleks üsna
lihtne valmistada, konks seisneb ainult kuubis olevas keskkonnas.
Ja edasi järgnevad kolm valmis kirjeldust: üks fantastilisem ja kaks realistlikumat.
Õpilase leiutise kirjeldus. Ümber töötatud variant |
Õpilase leiutise kirjeldus. Ümber töötatud variant |
Õpilase leiutise kirjeldus. Esimene variant |
Lõpuks tutvusime pressiteate näitega praktilise eesti keele vihikus ja
seejärel kirjutas iga õppija oma leiutise kohta ka pressiteate, millest kaks on alljärgnevalt ära toodud.
Esiteks kõikvõimsa kuubi pressiteade. Nagu näha, on vahepeal jõutud lahendada ka asjade väiksemaks muutmise probleem !!!
Esiteks kõikvõimsa kuubi pressiteade. Nagu näha, on vahepeal jõutud lahendada ka asjade väiksemaks muutmise probleem !!!
Pressiteade
Kõikvõimas kuup – maailm pole sellise
asjaga varem kohtunud
Neljapäeval, 22.oktoobril
kell 16-18 tutvustab Xxx Xxx, Xxx gümnaasiumi õpilane oma leiutist “Kõikvõimas
kuup”.
“See on uus ja maailmale
võõras uuendus, aga see on abiks kõikidele inimestele meie planeedil,” avaldas arvamust
konkursi peakohtunik Malle Kask.
Lisaks konkursi
kohtunikele osalevad leiutise esitlusel ka Tartu Ülikooli professorid ja ka
kuulsamad noorleiutajad.
Kõikvõimsa kuubi
leiutas Xxx noorleiutajate konkursiks valmistudes. Kuubi teostamiseks kulus üsna
kaua aega, kuna neiul tuli leiutada keskkond, mis muudab asjad väiksemaks. Xxx-le
olid abiks mitmed füüsikud ja keemikud – õnneks nad tulid sellega toime.
“Kuup on maailma
tulevik, mis kergendab kõikide elu, sest rohkem ei pea muretsema, kas kõik mahub
kotti ära või ei,” lisab Xxx paar sõna oma leiutise kohta.
Lisainfo: Xxx Xxx, xxx.xxx@gmail.com
Lugupidamisega
Piia Palm
pressiesindaja
tel 333 333 333
Õpilase koostatud pressiteade. Ümber töötatud variant
Lõpuks meremehe
turvavöö pressiteade, mille autor saatis mulle õigest tähtajast mõnevõrra
hiljem. Esimese pilguga vaatasin, et see pressiteade on küll liiga napp. Kui
teksti aga läbi olin lugenud, sain aru, et see on täiuslik! Midagi muud pole
lisada vajagi!
Turvavöö meremehele
23.11.2014 kell 19:00 toimub Kalev Spas uue leiutise Lifebelt demonstratsioon. Üritusel osalemine on tasuta ja kohapeal pakutakse suupisteid.
Leiutise omanik Xxx Xxx: "Inimelu väärtus on hindamatu, seepärast on mu leiutise tähtsus merel sama kui turvavööl autos"
Omanik keeldus midagi rohkem enda leiutise kohta avaldamast ning sōnas lōpetuseks vaid, et sel päeval muutub maailm, nagu me seda tunneme, igaveseks.
23.11.2014 kell 19:00 toimub Kalev Spas uue leiutise Lifebelt demonstratsioon. Üritusel osalemine on tasuta ja kohapeal pakutakse suupisteid.
Leiutise omanik Xxx Xxx: "Inimelu väärtus on hindamatu, seepärast on mu leiutise tähtsus merel sama kui turvavööl autos"
Omanik keeldus midagi rohkem enda leiutise kohta avaldamast ning sōnas lōpetuseks vaid, et sel päeval muutub maailm, nagu me seda tunneme, igaveseks.
Õpilase koostatud pressiteade. Ümber töötatud variant
Kokkuvõttes hindasid
õppijad teemat nii huvitavaks kui ka kasulikuks. Minu
hinnangul pakkus teema õppijaile parajat väljakutset ja arendas lisaks keelelistele
pädevustele ka üldpädevusi: nt loovust, koostööoskust, iseseisvust.
Edaspidi võiks veel proovida korraldada õpperühma leiutiste konkurss ning
tugevamad (ja tingimustele vastavad tööd) tasuks esitada ka õpilasleiutajate
päris konkursile.
KUIDAS
ÕPETADA AMETLIKKU STIILI
- Kasulik on anda ette näidistekste ning analüüsida nende sisu, ülesehitust, stiili, sõnavara ja , keelestruktuure. Mõistlik ei ole aga keskenduda liiga paljudele aspektidele korraga. Õppijad omandavad palju ka lihtsalt eeskuju nähes.
- Kasulik on õpetada teksti struktureerivaid või keelefunktsioone väljendavaid (nt selgitamine, täpsustamine jm) ametlikus stiilis fraase.
- Ülesanded peaksid olema võimalikult motiveerivad, muidu võib akadeemilises stiilis kirjutamine muutuda tuimaks ja igavaks.
- Motiveerivad on autentsed (päris elus ette tulevad) või autentselaadsed, probleemidele lahendust otsivad, lõbusad, võistluslikud, loovad jm ülesanded.
- Aega tasub kulutada tagasiside andmisele (seda peaksid tegema nii kaasõppijad kui ka õpetaja) ning tööde ümbetöötamisele. Selle käigus õpivad õpilased paremini tajuma ka registrierinevusi.
- Tööd tasuks võimaluse korral lasta ka vormistada autentsel viisil. Ka see muudab ülesande huvitavamaks.
- Koos kaaslastega teatamine mõjub samuti üldjuhul motiveerivalt. Seega on kasulik teha projekte rühmatööna.
- Õppijaile peab projektülesannetes (ja ka muudes) andma parajalt vabadust, et õpetada neile ka vastutust, samas neid vajaduse korral siiski targalt suunates.
- Akadeemiline keelekasutus areneb järk-järgult, see sõltub suurel määral ka mõtlemise arengust.
- Seega on vaja anda õppijaile aega ja lasta neil rahulikult areneda, mitte nõuda kohe ideaalset tulemust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar