Ma valmistan temast cappuccino
TRADITSIOONILISTE GRAMMATIKAHARJUTUSTE
HUVITAVAMAKS MUUTMISEST
Kas ja kui palju on
keele omandamisel kasu grammatika õppimisest? Sellele küsimusele ei tea päris õiget
vastust keegi. Traditsioonilises keeleõppes on arvatud, et enne grammatika
selgeks õppimist ei saa keelt kasutama hakata. Tänapäeval arvatakse pigem, et
inimene omandab keele seda kasutades ja grammatikaõppel võib seejuures olla
toetav roll.
Grammatikat saab õppida
mitmel viisil. Traditsioonilised grammatikaharjutused ei ole kahjuks pahatihti eriti sisukad – õppijale esitatakse seosetuid
lauseid, milles ta peab sulge avama või lünkadesse sõnu kirjutama. Tavaliselt
pole laused ka huvitavad ja nii ei seostu need õppija jaoks mitte millegagi ega
jää talle ka meelde. Seetõttu polegi sellise grammatikaõppe kasutegur eriti
suur. On ju ülimalt tavaline, et inimene täidab grammatikaharjutuse veatult,
kui aga samu vorme on vaja kasutada päris suhtluses, ei tule need ikka keele
peale või teeb ta neid kasutades vigu.
Tänapäevaste arusaamade
järgi tuleks grammatikat õpetada kommunikatiivselt – õpitava teemaga seotult,
huvitavate ja sisukate näidete, mänguliste harjutuste ja õppija enda
keelekasutuse analüüsi abil. Sellest kirjutan pikemalt edaspidi. Praegu jagan
aga mõnd praktikas läbi proovitud ideed, kuidas saab suhteliselt traditsioonilisi
grammatikaharjutusi esitada lõbusamal või põnevamal ja seetõttu ka efektiivsemal viisil.
Kõigepealt
kaks näidet eesti
rühmast. Esiteks õppisime
tsitaatsõnade kirjutamist ja tegime praktilise eesti keele vihikust sellekohase
harjutuse. Harjutuses oli vaja kirjutada etteantud sõnad lünkteksti õigesse
kohta, jälgides seejuures ka ülakoma õiget kasutust. Harjutuses ei olnud esitatud
üksikud seostamata laused, vaid jaburavõitu tervikjutuke.
Kirjuta
lünka sobiv tsitaatsõna õiges käändes.
cool, brunch,
reggae, bitch look, boyfriend, lounge, second-hand, live, cappuccino, beatbox, déjàvu, crème brûlée, haute couture, coq au vin, chic
Tänane võttepäev algas
igati .................................... Pärast eilset pidu ....................................
ärkasime üsna hilja ja sõime hommikusöögi asemel ..........................................
Režissöör tuli kohale oma uue .................................... ja soovitas
mul lahti saada oma .................................... Ma ei jäänud vastust
võlgu ja ütlesin, et kui ta siin palju kireb, siis ma valmistan temast ....................................
Aga siis me leppisime ilusti ära, sest ta tunnistas, et ma olen kõige ....................................
filmidiiva, keda ta tunneb. See tegi tuju heaks ja ma võtsin magustoiduks veel ....................................
koos tassi .................................... Siis algasid võtted, kusjuures
laulud lauldi sisse .................................... Laulud on filmis kõik
mõjutatud ...................................., hoolimata sellest, et Sass teeb
suuga .................................... Aga filmi süžee on iseenesest
banaalne: .................................... kandma harjunud miljonärivõsuke
jääb rahast ilma ja peab hakkama omale riideid ........................................
ostma. Mulle oli see täielik....................................,
sest mul on sama olukord iga kord enne palgapäeva.
Harjutus töövihikust „Praktiline eesti keel 11-1“
Õpilased
täitsid harjutust hoogsalt, aeg-ajalt kostus naeruturtsatusi ja kommentaare Oo, my god jmt. Nalja sai, kui mõne sõna
tähendust ei teatud ja see seetõttu valesse kohta sattus. Samuti sobis mõni
sõna ka mitmesse lünka, kuid seejärel tekkis teise kohta veider variant, näiteks
Kui ta siin palju kireb, siis ma
valmistan temast cappucino :).
Teine kord
oli meil eesti rühmas teemaks tegusõnavormide kokku-lahkukirjutamine. Täitsime
jällegi kõigepealt töövihiku harjutuse, milles seekord tuli lihtsalt vead parandada.
Ühenda sõnad, mida peab kirjutama
või võib kirjutada kokku.
teiste seas silma torkama
alati silma torkavalt riides
otsustas tikuga silma torgata
silma torkavad prillid
kas ta silma torkab
kõige silma torkavam neiu
Ühe sõna näide harjutusest, töövihik „Praktiline eesti keel 11-1“
Mulle
tundus, et sellest jääb siiski veidi väheks ja nii palusin õppijail kirjutada jutukese,
kasutades selles kõiki ühe tegusõna vorme. Õpilastele ei valmistanud see ülesanne
erilisi raskusi ja kiiresti valmisid jutukesed, üks toredam kui teine. Järgnevalt üks näide. :)
Nägin
eile bussis üht silmatorkavat poissi, kellel olid silmatorkavalt
ilusad silmad. Mulle
torkas
silma, et ta rääkis telefoniga. Võib-olla rääkis ta silmatorkava
neiuga? Mina talle vist
väga
silma ei torganud. Ma arvan, et kui ma oleksin teda pisut kauem
vaadanud, oleks ta
tulnud
ja mulle millegagi silma torganud.
Õpilase tekst, esitatud autentsel kujul.
Vene rühmades
tegime aeg-ajalt traditsioonilisi harjutusi, milles tuleb etteantud sõna
kirjutada lausesse sobivas vormis. Selline on ka üks gümnaasiumi lõpueksami
ülesanne, seega soovivad õpilased seda tüüpi harjutada. Mõtlesin, kuidas
tavapärasesse harjutamisse veidi vaheldust tuua ja mul tuli idee kasutada
lausetena mõistatusi. Nii peavad õppijad kõigepealt moodustama korrektse lause
ja seejärel ära arvama mõistatuse lahenduse. Et tegime seda rühmatööna, arendas
ülesanne ka rääkimisoskust.
Üks
selline harjutus on ka praktilise eesti keele tööraamatus. Olen selles kasutanud
mõistatusi, mis on mulle elu jooksul kusagilt meelde jäänud. Et ülesande abil
harjutatakse umbisikulise ja isikulise
tegumoe kasutamist, on lauseid vastavalt muudetud. Kas oskate kõigile
küsimustele vastata?
1. Põleb seitse küünalt. Kaks
(kustutama) kustutatakse ära. Mitu jääb alles?Kaks,
sest teised põlevad ära.
2. Miks valged lambad (sööma)
................................... rohkem kui mustad?
3. Millisele küsimusele ei
(vastama) ....................................... kunagi jaatavalt?
4. Arvu 666 (suurendama)
...................................... poolteist korda ilma matemaatilisi
tehteid tegemata? Kuidas?
Harjutus tööraamatust „Praktiline eesti keel teise keelena“
Pilt töövihikust "Praktiline eesti keel 11-2" |
Ülesanne täideti alguses
individuaalselt ja seejärel koos kogu rühmaga. Kõik olid kogu aeg innuga asja
juures ja pärast mõistatuste lahendamist küsiti, kas mul rohkem selliseid
nuputamisülesandeid pole.
Tegingi siis ülesandeid
veel juurde :).
Abi sain seejuures interneti lõpututest võimalustest – netist võib kerge
vaevaga leida sadu ingliskeelseid mõistatusi, näiteks leheküljelt http://goodriddlesnow.com/good-riddles.
Paljud neist küll kahjuks ei sobinud, sest tegemist oli sõnamänguga, mis töötab
inglise, aga mitte eesti keeles, näiteks What
kind of rooms has no doors or windows? – mushrooms või What can You catch but not throw? – a cold. Suurem osa mõistatustest
sobis aga tõlgituna suurepäraselt ka eesti keeles kasutamiseks. Palun proovige
ära arvata!
5. (Toitma) Toida mind
ja ma elan. Anna mulle juua ja ma suren.
|
tuli
|
6.
Kujuta ette, et sa oled (pime) ........................ lukustatud toas.
Kuidas sa saad välja?
|
|
7. Mari isal on viis tütart:
Nana, Nene, Nini, Nono. Mis on (viies) ...................................
tütre nimi?
|
|
8. Mis esineb üks kord (minut) ........................,
kaks korda (moment) .......................... ja (tuhat) ..............................
aastas mitte kordagi?
|
|
9. Mis kaotab oma pea hommikul ja
saab (see) ............................... tagasi õhtul?
|
|
10. Mõrvar on (mõistma)
................................. surma. Tal on selleks valida kolme ruumi
vahel. Esimeses ruumis põleb äge tuli, teises ruumis on mehed (laadima) .....................
püssidega ja kolmandas ruumis kolm aastat (sööma) ..........................
lõvid? Milline ruum on mõrvarile kõige (ohutu) ...............................?
|
|
11. Millist (kaks) ................................. asja sa ei
söö kunagi hommikusöögiks?
|
|
12. Millises kuus magavad
inimesed kõige (vähe) ....................................?
|
|
13. Millel on neli (sõrm) .........................
ja pöial, aga ta ei ela?
|
|
14. Mis kuulub (sina) ..............................., aga teised
kasutavad (see) ................. rohkem kui sina?
|
Mõnd
mõistatust oli mõni õpilane juba varem kuulnud. Näiteks mõistatuse Tasku on tühi, aga ometi on seal midagi.
Mis
see on? vastuse auk ütles
üks noormees kohe ära ja seletas, et seda on temalt küsinud kooli
garderoobitöötaja. Samuti hakkasid nutikad õpilased korduvat tüüpi mõistatusi
kiirelt ära arvama. Kui näiteks küsimuse Mis
on päeva ja öö vahel? vastus oli ja,
siis oli üsna kerge taibata et küsimuse Mis
on vikerkaare lõpus? vastuseks on r-täht.
Pilt tööraamatust "Praktiline eesti keel teise keelena" |
Palusin õpilastel, kes
vastust teadsid või ära arvasid, seda mitte kohe teistele öelda, vaid anda
neile abistavaid vihjeid. Ja neid anti oskuslikult, näiteks kui mõistatuse Kumb on raskem, kas tonn sulgi või tonn
telliskive? puhul küsis üks õpilane, mida tähendab telliskivi, ütles teine vihjeks, et mõistatuse lahendamiseks pole
oluline teada, mida telliskivi tähendab.
Ja kui te juhuslikult ei
osanud kõiki ülal esitatud mõistatusi kohe lahendada, siis siin mõned abistavad
vihjed.
2.
Mõelge, kui tihti te musti lambaid näete.
3.
Vastus on seotud ööga.
4.
Vastus on seotud teatud liigutusega.
6.
Vastus peitub kahes esimeses sõnas.
7.
Loe lause veel kord tähelepanelikult läbi.
8.
Mõistatuse Mis on vikerkaare lõpus? vastus on r-täht.
9.
See on üks pehme asi.
10.
Kui tihti sa pead sööma?
11.
Ja millist kaht asja sa ei söö kunagi lõunasöögiks? Ja millist kaht asja sa ei
söö kunagi õhtusöögiks?
12.
Mõnel aastal magatakse selles kuus veidi rohkem, kuid siiski vähem kui teistes
kuudes.
13.
Tavaliselt käivad need asjad kahekesi koos.
14.
See ei ole asi. Sageli see ei ole nähtav, aga seda saab teha ka nähtavaks.
Mõnes
hilisemas postituses lisan ka vastused. :)
Kokkuvõtteks
kopeerin siia aga paar rida ühe õpilase aastalõpu tagasisidelehelt. Küsimusele „Missugused
ülesanded olid kõige huvitavamad?“ vastas ta nii:
"Mõista
mõista" tüüpi grammatikaharjutused. Põhjus on väga lihtne, neid on vahva
teha. See
on nagu pusle kokkupanemine, kus sa pead veidi pingutama, aga lõpuks saad tasuks ilusa pildi. "Mõista, mõista" tüüpi harjutustes on su auhinnaks naer ja uusi nalju saad tõenäoliselt ka hiljem kasutada.
on nagu pusle kokkupanemine, kus sa pead veidi pingutama, aga lõpuks saad tasuks ilusa pildi. "Mõista, mõista" tüüpi harjutustes on su auhinnaks naer ja uusi nalju saad tõenäoliselt ka hiljem kasutada.
KUIDAS MUUTA
TRADITSIOONILISI GRAMMATIKAHARJUTUSI HUVITAVAMAKS
- Hea oleks kasutada harjutuse alustekstina huvitavat või naljakat teksti või lauseid.
- Alusteksti võib püüda ise kirjutada, kergem on aga otsida algmaterjali internetist vm.
- Sobivad näiteks naljad, huvitavad lühiuudised, huvitavad faktid, ootamatu puändiga lood, vaimukad kirjeldused jpm. Peab jälgima, et naljad ei mõjuks kedagi solvavalt.
- Vajaduse korral tuleb algteksti keeleliselt kohendada (muuta korrektsemaks, lihtsustada, muuta vorme).
- Sama alusteksti põhjal saab koostada eri rühmadele eri ülesandeid, vastavalt tasemele ja eesmärgile.
- Peab jälgima, et ülesanded oleks paraja raskusastmega, kui lahendamine on liiga raske või liiga kerge, kaob motivatsioon.
- Õpilasi võib ülesannete lahendamise juures ka parajal määra abistada, näiteks anda suunavaid vihjeid.
- Ülesandeid võiks lahendada rühmatööna, see võimaldab suhtlemist ja tekitab elevust.
- Tavalistele grammatikaülesannetele võib mõelda välja loovaid jätkutegevusi – sõnadest jutukese või luuletuse tegemine, dialoogi koostamine, ise ülesande koostamine vm.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar