Kust tulevad kombed?
VIISAKAST SUHTLEMISEST
JA LOOVKIRJUTAMISEST
Kui sageli kiputakse
ütlema, et tänapäeva noorte kombed jätavad soovida, siis ma ei arva, et olukord
oleks nii hull. Näen koolis iga päev noori, kelle puhul on tunda sisemist
viisakust ja kes käituvad väga meeldival ja samas loomulikul moel. Mõnigi kord
tunnen, et võin neilt ise üht-teist õppida. Näiteks seda, kuidas suheldes
inimestele otsa vaadata või kuidas vestluskaaslastele vajaduse korral
taustainfot anda (kui räägitakse millestki, millega kõik vestluses osalejad
ühemoodi kursis pole).
Kombed tulevad
kindlasti suures osas kodust, kuid ka kooli rolli ei maksa seejuures alahinnata.
Paljugi omandavad õppijad alateadlikult, jälgides seejuures ka õpetajate
käitumist (mis sõnade ja hääletooniga me õpilastega suhtleme, millist kehakeelt
kasutame, kuidas räägime teistest õpilastest ja kolleegidest jpm). Samas on
kindlasti kasulik teatud käitumisviisidele ka teadlikku tähelepanu pöörata ja
neid vajaduse korral harjutada.
Eesti keele tundidesse
sobib see temaatika hästi nii esimese kui teise keele õppijate puhul. Osa vajalikke
teemasid võib seejuures üles korjata jooksvatest tähelepanekutest: näiteks
nägin kohe õppeaasta alguses, et harjutamist vajaks viisakas meilisuhtlus (et
õppijad ei saadaks oma töid ilma lühikese kaaskirjata, et nad alustaksid ja
lõpetaksid kirja viisakalt, et nad paneksid meilile sobiva pealkirja, et nad
vastasid neile saadetud meilidele jmt). Samuti tuli aeg-ajalt ette juhuseid,
kus probleeme lahendati mitte kõige sobivamal viisil. Näiteks ütles üks õpilane
mulle kord, et ta ei soovi ühes tunnis viibida, sest õpetaja käib talle pinda. Selle
peale vastasin, et tal tuleb ikka viisakalt õpetajaga see probleem lahendada ja
et hakkame varsti ka eesti keele tunnis õppima viisakat enesekehtestamist.
Praegu tahan aga
rääkida järgmisest eesti rühmaga
käsitletud teemast, milleks oli „Hingedeaeg“
ja kus õppisime kaastunnet avaldama (väga vajalik oskus, mida paljud
täiskasvanudki ei valda), luuletusi kirjutama ja vanavanemaid meenutama.
Kõigepealt arutasime,
mida õpilased hingedeajast teavad ja seejärel lugesime teksti hingedeaja
kommete kohta, tegime sõnavaraharjutusi ja arutasime, kuidas õpilaste peredes
hingedepäeva tähistatakse ja kuidas seda võiks teha.
![]() |
Aado Lintrop "Hingedepäeval". Pilt töövihikust "Praktiline eesti keel 11-1" |
Edasi tutvusime
soovitustega kaastunde avaldamiseks inimesele, kelle lähedane on surnud.
![]() |
Tekst ja pilt töövihikust "Praktiline eesti keel 11-1" |
Õppijad koostasid paaristööna kaastundekaardid
väljamõeldud situatsioonide osalistele – sellega saadi väga kenasti hakkama.
Kirjutati sobivad tekstid ja otsiti nende juurde internetist sobivaid
luuleridu, aforisme ja pilte.
Peatükis oli veel mitmeid alateemasid (Aino lugu
„Kalevalast“, arutelu enesetapu üle, Aino loo keelekasutuse analüüs,
originaalne kirjaviis, Bernard Kangro luuletus „Kodu nägu“), millel ma praegu
ei peatu.
Tahan edasi rääkida loovkirjutamisest. Nimelt oli
vihikus peatüki lõpupoole ülesanne, milles tuli kirjutada luuletus hingedepäeva
teemal, nii et iga rida algaks ühe tähega sõnast HINGEDEPÄEV. Andsin
ülesande kodutööks – järgmine tund selgus aga, et kõik olid selle tegemata
unustanud. Ma ei teagi, mis põhjusel nii läks. Eks mul ole veel endal
arenguruumi koduülesannete esitamisel ja ka tähtaegade täpsemal määramisel.
Samuti tuleks ilmselt ülesanne veidi rohkem ette valmistada, siis on soov seda
täita suurem. Nii, nüüd aga mõtlesin, mis teha. Ütlesin, et kirjutame siis
luuletused kohe praegu tunnis valmis. Ja kõik hakkasidki kiiresti kirjutama
ning enamik saigi varsti oma teksti valmis ning lugesime need ka tunnis ette
Mõned soovisid siiski luuletust veel kodus viimistleda – ja neile ma andsin
selle võimaluse.
Järgnevalt mõned näited, mis tõendavad, et igaühest
võib saada luuletaja!
Hinged kõnnivad pimedas öös ringi
Isegi varesed ei kraaksu ega tuul ei puhu
Niiskus on kaste näol võimust võtnud
Garaažis krabistab üksik hiir
Ema juba ammu laua on katnud
Diivanil ootab pehme kiisu silitamist
Elutoa laual põleb küünal võbiseva leegiga
Pererahvas kostitab üksikuid hingi
Ära söömist ootavad kõik need maitsvad road
Eemalt kostub vaikset metsakohinat
Vaikus on saabunud rahulikke hingi tervitama
H ingedepäev
I ilus päev
N üüd
G glasuuri ära peidame ja küünlad taas süütame
E i lase norgu pead, sest
D aamid kōrval reas
E i tunne
P uudust, vaid
Ä kilist valu, aga
E lu läheb edasi ja nii ka
V alu
I ilus päev
N üüd
G glasuuri ära peidame ja küünlad taas süütame
E i lase norgu pead, sest
D aamid kōrval reas
E i tunne
P uudust, vaid
Ä kilist valu, aga
E lu läheb edasi ja nii ka
V alu
Hingedepäeva ilu
Isa tuleb koju
Näen sind oma mõtteis
Garaaži ukse juures
Esmaspäeval tulid
Diivanile istusid
Esimest korda tunnen
Pead silitad sa minul
Ära palun lahku
Enne uut päeva
Teiseks loovkirjutamisülesandeks oli selles teemas mälestuste kirjutamine oma esivanematest. Inspiratsiooniks lugesime kõigepealt vihikust lugu „Vanaema pann“. Seejärel kirjutas aga õpilane ühest oma esivanemast – ülesandeks oli kirjutada nii, et see ka lugejates emotsioone tekitaks. Ka see teema pani õpilased päris hoogsalt kirjutama. Lugesime tekste ka tunnis ette – ja oli väga huvitav kuulda põnevaid ja südamlikke lugusid ning mõelda, mil moel sarnaneb noor inimene oma esivanemaga.
Lõpetuseks lustlik
lugu ühe neiu vahvast vanaisast, kes ei ole surnud, vaid vägagi elus. Kuid neiu
soovis temast kirjutada ja väga tore, et ta seda tegi. Kui ta seda tunnis ette
luges, pidi ta mitu korda lugemise pooleli jätma, sest hakkas ise naerma, kuigi
ta teab neid juhtumeid ju juba peast. Tekst oli ka nii ladusalt ja värvikalt
kirja pandud ja ette kantud, et terve klass naeris koos autoriga!
Minu vanaisa
Minu vanaisa on väga
tore mees. Ta on 60 aastat vana ning tal on kaks tütart ja kaks lapselast. Üks
tütardest minu ema ja teine minu tädi, tädil on 6-aastane poeg nimega Rasmus.
Minu vanaisa on muidu
väga sportlik ja tervisliku ellusuhtumisega inimene. Mäletan ikka, kuidas ta
minuga kurjustas, kui isaga McDonaldsis burgereid söömas käisime. Minu vanaisa tegeleb
rattaspordiga ning kui väike olin, tõstis ta kodus hantleid, kuid nüüd on tal
tervis kehvem ja seetõttu ta enam nii palju sportimisega ei tegele.
Vanaisa läheb alati
õhtul väga vara magama ja alustab hommikut kell viis, kui ta mööda korterit
ringi kolistab, ajades üles kõik maja elanikud. Peale selle armastab ta puhtust
– ta koristab iga päev, isegi üksikud koerakarvad leiab üles ja viskab ära.
Vanaisaga saab alati
nalja, sest ta on natuke kohmakas. Üks tema legendaarsetest juhtumistest on
äpardus moosipurgiga. Vanaema oli eelmisel päeval moosi keetnud ning lahtised
moosipurgid kööki jätnud. Kui vanaisa hommikul kööki jalutas, nägi ta
moosipurgi sees tiirlemas herilast. Järele mõtlemata haaras ta moosipurgi, läks
sellega akna juurde, pani moosipurgi aknast välja ja hakkas seda veidike
raputama, et herilane ära läheks. Herilane aga ei lahkunud, mille peale vanaisa
tegi järsu viibutuse moosipurgiga. Tulemuseks oli see, et herilane lahkus
purgist, lahkus ka moos – vanaisale jäi vaid imetleda moosi langemist viiendalt
korruselt majaesisele asfaldile. Õnneks juhtus moosipurgi juhtum kell kuus
hommikul ja kannatanuid ei olnud. Moosiloik oli maja ees veel mitu nädalat.
Veel on tal juhtunud põnev juhtum hommikuste
pannkookidega. Vanaisa tegi hommikul perele pannkooke, kõigil oli väga lõbus ja
vanaisa otsustas professionaalse koka kombel pannkooki visates selle külge
vahetada. Kui pannkook õhku jõudis, läks pann korraga väga kergeks ja käis suur
pauk ehk siis pann oli kukkunud koos pannkoogiga maha ja vanaisal oli peos vaid
õnnetu pannisang. Vanaema koristas neid rasvajälgi veel nädalaid peale
juhtumit.
Neid toredaid juhtumisi meenutame alati perekokkutulekutel ja mitte keegi ei hoia naeru tagasi, isegi vanaisa naerab suure suuga kaasa. Selline mees on minu vanaisa!
Õpilase tekst "Minu vanaisa". Esitatud autentsel kujul
Kokkuvõttes võib öelda, et hingedeaeg oli hingeminev teema. Arutlesime väga sügavate küsimuste üle. Õppijad mõtlesid oma juurtele – kust nad
tulevad ja kes on neid mõjutanud. Mina sain õppijaist rohkem teada – sain aru, kust nad oma mitmed omadused on pärinud. Ja õpilased said mitu võimalust elada välja oma loomingulisemat poolt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar