Selliseid teemasid
peaks koolis rohkem arutama
MÕTETE TEKKIMISEST
Olen päris tihti
kuulnud õpetajaid muretsemas, et õpilased ei oska arutleda, sest neil puuduvad selleks
vajalikud mõtted. Minu kogemus ütleb siiski, et tegelikult on noortel palju
potentsiaali värskete ja huvitavate mõtete avaldamiseks. Et need mõtted
hakkaksid tekkima ja et neid ka välja öeldaks, selleks on aga vaja luua
vastavad tingimused.
Kõigepealt tuleb püüda
leida teema, mis noori tegelikult sisuliselt haaraks. See ei ole alati just
väga lihtne – esiteks võib alt minna sellega, et õpetajat ennast väga huvitav
teema jääb õpilastele kaugeks ja võõraks. Teiseks – eks ka noorte huvid ole
erinevad ja kui mõned lähevad põlema müstika, teised videomängude ja kolmandad kauni
välimuse üle arutledes, siis on päris keeruline neid teemasid ühendada, nii et
kõik rahule jääksid.
Eesti rühmas oli meil
esimeseks suuremaks arutlusteemaks sõnavabadus internetis. Mulle tundus, et see
võiks olla üsna hea valik, sest teema on ühiskondlikult oluline ja peaks samal
ajal olema ka noortele lähedane – möödub ju suur osa nende elust
virtuaalmaailmas.
Esimese keele vihikus (http://www.kynnimees.ee/et/toovihikud/praktiline-eestikeel-11klass-vihik1-toode)
on selle teema põhilugemistekstiks „Arutelu sõnavabaduse üle“, milles on
esitatud Oxfordi ülikooli professori Timothy Garton Ashi töörühma poolt
sõnastatud kümme globaalse sõnavabaduse teesi, nt ●Meie – kogu maailma inimesed – peame olema vabad ja võimelised end
väljendama ning otsima, saama ja levitama infot ning ideid sõltumata riigipiiridest.
●Me ei ähvarda vägivallaga ega allu
vägivallaga hirmutamisele.
Lehekülg töövihikust "Praktiline eesti keel" 11-1 |
See tekst on nii
sisuliselt kui keeleliselt nõudlik ning pakub seega ka head võimalust
funktsionaalse lugemisoskuse arendamiseks. Esimese lugemise järel püüdsime
täita harjutust, milles õpilastel tuli teksti põhjal vastata nii lihtsamatele
küsimustele, näiteks Miks on sõnavabadus
oluline? või Miks on sõnavabaduse
temaatika eriti aktuaalseks muutunud just internetiajastul? kui ka keerukamatele,
näiteks Kuidas võib oma maine kaitsmine ahistada
sõnavabadust? või Mida tähendab metapõhimõte?
Selgus, et ega kõik ikka polnud väga täpselt teksti mõistnud, mis on ka
loomulik – usun, et ka paljudelt täiskasvanutelt nõuaks sellest tekstist
arusaamine veidi pingutust. Palusin õppijail teksti veel kord lugeda ja teha iga
teesi kohta ühe-kahelauselise kokkuvõte. Niimoodi väikesteks juppideks
jaotatuna muutus pikk tekst kohe palju paremini mõistetavaks.
Edasi hakkasime teemat
suuliselt arutama. Alustasime sõnavaraharjutustest, mis olid samal ajal ka arutlusülesanded.
Õppijad pidid kõigepealt lugema lauseid
ja täitma nendes olevad lüngad loetud tekstist pärit sõnadega (nt virtuaalne, privaatsus, demokraatlik, mis
olid harjutuse juures loendina antud).
Seejärel tuli ka vastata tekkinud küsimusele või kommenteerida, kas ollakse
tekkinud väitega nõus.
Küsimuste
näiteid
Millised
eelised on virtuaalsel suhtlusel võrreldes näost näkku suhtlusega?
Kui
palju vajab tänapäeva inimene privaatsust?
Kas
kõiki konflikte saab demokraatlikult lahendada?
Väidete
näiteid
Iga
Facebooki postitatud pilt või sissekanne võib tulevikus su mainet
kahjustada.
Internetisuhtlus
peab olema seadustega reguleeritud.
Sellised lühemad arutlusülesanded
olid heaks ettevalmistuseks pikemale vabaarutelule. Edasi jagasimegi teesid õpilaste
vahel. Igaüks analüüsis üht teesi etteantud küsimustest lähtuvalt ja teised
lõid samuti arutelus kaasa.
Teesi
näide
Me
ei luba tabusid arutelus ega teadmiste levitamisel.
Küsimuste
näiteid
Kui
palju seda põhimõtet igapäevases internetisuhtluses järgitakse. Too näiteid.
Kui
palju selle põhimõtte vastu eksitakse? Too näiteid.
Kas
selle põhimõtte ellurakendamine on võimalik ja kuidas selle järgimist tagada?
Arutelu läks hästi
käima ja oli aktiivne. Õpilased esitasid sisukaid arvamusi ja tõid isiklikel
kogemustel põhinevaid näiteid. Näiteks arvati näiteks, et tänapäeval on
privaatsuse piirid laienenud ja noored jagavad enda kohta üsna vabalt
erisuguseid fotosid ja muud infot. Samas peeti siiski targaks valida, kus sa
mis infot levitad. Kõige pikem arutelu tekkis netikommentaaride teemal. Rääkisime,
et halvustavaid ja vihkavaid kommentaare esineb praegu kahetsusväärselt palju
ning püüdsime aru saada, miks neid nii palju kirjutatakse. Valdav arvamus oli,
et selliste kommentaaride autoritel on tõenäoliselt endal lahendamata
probleemid, mille tõttu ta oma kibestumust niiviisi välja elab. Õpilased
arvasid ka, et anonüümsus võimendab kurje kommentaare – näost näkku suhtluses oldaks
kindlasti tunduvalt tagasihoidlikumad. Arutasime ka, et kui inimene ei suuda
oma arvamust argumenteeritult esitada ning enda omast erinevasse arvamusse
tolerantselt suhtuda, siis võib ta hakata arvamuse asemel ründama selle
esitajat, toob halvustavalt esile tema rahvust, annab negatiivse hinnangu tema
vaimse võimekuse kohta vmt.
Pilt tööraamatust "Praktiline eesti keel B2, C1" |
Püüdsime ka leida lahendusi,
mis aitaksid vihaseid kommentaare vähendada. Alguses arvasid noored, et selle
vastu polegi võimalik midagi ette võtta.
Pikemalt arutledes tulid aga ka ideed – näiteks arvati, et võiks teha
anonüümsete vihkavate kommentaaride vastaseid sotsiaalreklaame. Veel pakkusid
õpilased välja, et positiivne efekt võiks olla ka sagedasemal selliste teemade
üle arutlemisel. Mulle valmistas seejuures eriti rõõmu noorte seisukoht, et
kogu suhtlus ei saa mingil juhul piirduda vaid virtuaalmaailmas toimuvaga, vaid
just sellised reaalmaailmas toimuvad arutelud on vajalikud nagu meil praegu tunnis
käib.
Teema lõpuks pidi iga
õpilane kirjutama ise ühe teesi koos kommentaariga teemal Mis on internetis veel oluline just sinuvanustele inimestele? Huvitavamad
teesid käsitlesid turvalisust: kuidas netis turvaliselt oste sooritada ilma
petta saamata, kuidas kaitsta oma arvutit viiruste eest ja kuidas kaitsta
ennast identiteedivarguse eest.
Tunni võttis hästi
kokku ühe neiu lause: „Just selliseid teemasid peaks koolis rohkem arutama!“
KUIDAS LEIDA TÄHENDUSLIKKE TEEMASID
● Kindlasti
pakuvad õppijaile huvi teemad, mis on seotud nende elus hetkel oluliste küsimustega (gümnasistidele näiteks
tulevikuplaanid, suhted jmt ).
● Noortele
pakuvad huvi ka üldinimlikult olulised ja suuri ideid käsitlevad teemad.
● Käsitletavad
teemad peaksid olema esitatud vastuoluliselt, intrigeerivalt, emotsioone
tekitavalt, vaimukalt vmt – see muudab nad tunduvalt põnevamaks.
● Ei
ole vaja karta ka teravaid teemasid. Need arutelud tuleb vaid eriti hoolikalt
ette valmistada.
● Aeg-ajalt
võiks lasta noortel endil teemasid välja pakkuda, tekste leida või ennast
huvitavaid teemasid teistele tutvustada.
KUIDAS TEKIVAD MÕTTED
●Oluline
on anda õppijaile erisugust teemakohast sisendit (lugemistekstid,
kuulamistekstid, pildid, videod vm). Eriti hea, kui sisend on emotsioone
tekitav, vaimukas või intrigeeriv.
● Kasulik
on teha mitmesuguseid tekstimõistmise harjutusi, et õpilased töötaksid tekstiga ja saaksid selles esitatud mõtetest
aru.
● Vajalik
on tekitada aktiivne arutelu, milles õpilased avaldaksid oma tegelikke mõtteid.
Selleks peab õpperühmas olema sõbralik, tolerantne ja siirust soodustav
õhkkond.
● Enne
vabaarutelu on sageli kasulik teha nn toetatud lühiarutelusid, milles on vaja
kommenteerida etteantud mõtteid, valida kahe väite seast see, millega ise
rohkem nõustud ja oma valikut põhjendada vmt.
● Väiksemas
rühmas võib olla tõhus ka kogu rühma arutelu, suuremas rühmas peaks kindlasti
kasutama paaris- ja rühmatööd, et kõik saaksid piisavalt rääkida.
● Arutelu ei tohi olla väga lühike, mõtete
tekkimiseks on vaja aega. Õpetaja ei tohi õpilastele oma arvamusi ette öelda,
kuid võib anda arutelu struktureerivaid (mitte sisulisi) fraase.
● Kasulik
on kasutada erisuguseid aktiivõppemeetodeid (kahtlased väited, akadeemiline
vaidlus, maailmakohvik jm).
● Igaühe arvamust tuleb kuulata ja selle vastu
siirast huvi tunda.
●Pole
olemas valesid ega rumalaid arvamusi, kuid oma arvamust tuleb õppida
argumenteeritult põhjendama.
● Kaaslase
arvamusega ei pea nõustuma, kaaslast ei tohi aga halvustada või tema arvamust
kurjalt kritiseerida. Peab õppima omavahel viisakalt diskuteerima.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar