Mina ja sina
ÕPPERÜHMA ÕHKKONNA KUJUNDAMISEST
Küllap unistavad kõik
õpetajad õpperühmast, kus õppijad saavad omavahel hästi läbi, töötavad tunnis
aktiivselt kaasa ning täidavad ülesandeid üksteist toetades. Tegelikus elus ei
ole õppegrupid sugugi alati ideaalsed, seal on erisuguseid inimesi oma soovide
ja tujudega, mis mõjutavad õppetöö
õnnestumist vägagi suurel määral. Õpetaja ei tohiks aga kindlasti mõelda, et osa gruppe lihtsalt ongi paremad ja
teised halvemad – tegelikult on tema võimalused õppegrupi atmosfääri mõjutada
üsna suured.
Kindlasti mõjub grupi
atmosfäärile hästi, kui õpetaja on ise rõõmus, soe ja positiivne, teeb
tunnid huvitavaks, tähenduslikuks ja aktiivseks ning toetab ja innustab kõiki
õppijaid. Väga kasulik on ka see, kui õppijad omavahel tundides palju suhtlevad
– tehakse palju paaris- ja rühmatöid eri kaaslastega ning kui kõigisse
suhtutakse võrdselt, kedagi ei tõsteta eriliselt esile ja kedagi ei
kritiseerita.
Pilt tööraamatust "Praktiline eesti keel B2, C1" |
Lisaks tavapärastele tunnitegevustele,
on aeg-ajalt kasulik pühendada aega spetsiaalsetele harjutustele, mis võimaldavad
õppijail end kaaslastele rohkem avada: rääkida ennast päriselt puudutavatest
asjadest, rõõmudest ja muredest. Olen korduvalt kogenud, kuidas sellised
harjutused tekitavad rühmades ühtsust ja suurendavad psühholoogilist turvatunnet.
Seejärel on rühmas palju kergem töötada: inimesed on julgemad uusi asju
katsetama ja rohkem valmis üksteist toetama.
Selliseid harjutusi on
välja töötanud nii psühholoogid kui ka keeleõppemetoodikud. Katsetasin koolis paari
toredat mängulist harjutust, mis pärinevad suurepärase keeleõppemetoodiku Jill
Hadfieldi raamatust „Rühmadünaamika võõrkeeletunnis“ (Argo 2010).
Kõigepealt mängisime vene rühmades „Pantide lunastamist“. Seda mängu võib mängida koos kogu rühmaga või väiksemates gruppides ja mängu käik on järgmine. Kõigepealt laseb üks mängija teisel mängijal enda kohta midagi ära arvata, küsides näiteks Arva ära, mitu õde mul on?, Arva ära, mis on mu lemmikvärv? vmt vastavalt oma soovile.
Jill Hadfield "Rühmadünaamika võõrkeeletunnis", Argo 2010 |
Kõigepealt mängisime vene rühmades „Pantide lunastamist“. Seda mängu võib mängida koos kogu rühmaga või väiksemates gruppides ja mängu käik on järgmine. Kõigepealt laseb üks mängija teisel mängijal enda kohta midagi ära arvata, küsides näiteks Arva ära, mitu õde mul on?, Arva ära, mis on mu lemmikvärv? vmt vastavalt oma soovile.
Kui teine mängija
vastab valesti, siis võtab ta laualt nn pandikaardi (kaardikese, mille allpool
olevale poolele on kirjutatud üks ühelauseline juhis millestki rääkimiseks, vt
allpool) ning räägib vastavalt kaardil olevale juhisele. Kui teine mängija
vastab õigesti, siis võtab pandikaardi küsimuse esitaja ning räägib samuti vastavalt kaardil olevale juhisele.
Mängu jaoks tuleb
valmistada pandikaardid. Need on paberilehekesed, millest igale on kirjutatud
üks rääkimisjuhis ja mis seejärel pannakse lauale kirjaga allapoole. Juhiseid
võib kindlasti ka ise välja mõelda, aga Jill Hadfieldi väljapakutud on tõesti
sellised, mis „töötavad“, st inimesed hakkavad üldjuhul nende põhjal kohe
innukalt rääkima.
Räägi kolm
asja oma pere kohta.
|
Räägi kolm
asja oma kodulinna kohta.
|
Räägi
midagi oma koolist või tööst.
|
Räägi, mida
sa eelmisel aastal tegid.
|
Räägi, mida
sa tahaks osata teha.
|
Nimeta kolm
asja, mis sulle meeldivad ja kolm asja, mis ei meeldi.
|
Räägi, mida
sa teeksid, kui saaksid vaba aasta ja piisavalt raha.
|
Nimeta
keegi, keda imetled ja põhjus, miks.
|
Pandikaartide näited, koostatud Jill Hadfieldi „Rühmadünaamika võõrkeeletunnis“järgi
Mängisime seda mängu eri
klassides (mõnikord osalesin ka ise) ja alati õnnestus see väga hästi. Õpilased
olid mängust haaratud ja rääkisid endast heameelega. Mõni õpilane, kes alguses
eesti keele õppimisest eriti huvitatud polnud, läks seda mängu mängides lausa hoogu,
mõni hakkas enda kohta rohkem rääkima, kui kaardid küsisidki. Paar korda
avaldati ka soovi veel järgmine tund mängu jätkata, kuna osa kaarte jäi
eelmises tunnis kasutamata.
Õppijad esitasid
üksteisele huvitavaid küsimusi ja oskasid neid ka varieerida vastavalt sellele,
kui hästi vastaja küsijat tundis (nt Mis
marki auto on meie peres?, Mis oli
minu esimese tüdruku nimi?, Mis on minu lemmiktund?). Kui küsimus osutus siiski
liiga keeruliseks (nt Mis oli minu
vanavanaisa amet?), siis andsime vastajale äraarvamiseks kolm võimalust ning
mõnikord palusin küsijal lisada ka mõne vihje.
Pilt tööraamatust "Praktiline eesti keel B2, C1" |
Pandikaartide põhjal
jutustades olid õppijad siirad ja vaimukad. Nii rääkis üks mängija, et kui tal
oleks võimalik teha kõike, mida ta tahaks, siis ta ostaks korteri 40. korrusele
ja käiks kogu maailma muusikafestivalidel. Teine õppija seletas, et talle
meeldib öö, sest ta ei armasta eredat päikesevalgust, ning talle ei meeldi
talv, sest siis kriuksub lumi saabaste all :). Üks noormees
ütles, et talle on meeldinud käia Helsingis – see on nagu Tallinn, aga parem ja
Stokholmis – see on nagu Helsingi, aga veel palju parem! Teine noormees
jutustas, et nende pere sõidab igal suvel külla vanavanematele Venemaale, aga
talle need reisid ei meeldi, sest ta on ikkagi linnapoiss ja seal maakohas pole
midagi teha: pole temavanuseid noori, kellega suhelda, jõgi on mitmekümne
kilomeetri kaugusel ja ainuke, mis on – kurjad haned :).
Üks õpilane vastas küsimusele, millist inimest ta imetleb, et ta sooviks juua
õlut koos Winston Churchilliga, kui Churchill muidugi üldse õlut joob. Palju
huvitavat saime teada ka noorte harrastuste kohta – tegeldud oldi väga põnevate
aladega, näiteks tai poksiga, taekwondo'ga,
iluuisutamisega, lennumudelismiga, akrobaatikaga, parkuuriga ja mixed martial arts'i, ehk sportliku
vabavõitlusega.
Olen seda mängu
kasutanud ka eesti keele õpetajate koolitusel, kus sellel oli suhteliselt
sarnane efekt: inimesed läksid hoogu, rääkisid palju, said omavahel
lähedasemaks ja soovisid seda mängu ka oma tundides kasutada!
Eesti rühmas tegime
samast raamatust pärit mängulist harjutust „Mina ja sina“. Selles harjutuses
lasin õppijail kõigepealt täita ankeedi enda kohta.
MINA JA SINA
Kõige mõnusam
osa päevast on
...................................................................................
Minu
lemmikmuusikastiil on
........................................................................................
Kõige rohkem ma
kardan
.................................................................................................
Üldiselt ma
meeldin inimestele, sest
.............................................................................
Osa ankeedist harjutusest „Sina ja mina“ koostatud Jill Hadfieldi „Rühmadünaamika võõrkeeletunnis“järgi
Veel ühe hästi töötava
ideena julgen soovitada järgmist mängulaadset tegevust. Ise katsetasin seda
sõbrapäeval, aga see sobib hästi ka muul ajal kasutamiseks. Palusin õppijail
töötada individuaalselt: meenutada iga rühmakaaslase kohta kolm asja, mis
eelmisele aastale mõeldes kõige eredamalt meeles on, ning kirjutada need
paberile. Seejärel tuli paber kokku murda ja saaja nimi peale kirjutada. Edasi
jagasime paberid laiali, nii et igaüks sai enda kohta kirjutatud meenutused. Ühes
rühmas küsisid mõned õpilased enne kirjutama asumist, et kas ka mina loen nende
kirjutisi. Vastasin, et ei, neid loeb ainult teksti saaja. Arvasin, et sel
juhul kirjutavad õppijad vabamalt ja julgevad ka värvikamaid seiku kirja panna.
Pilt tööraamatust "Praktiline eesti keel B2, C1" |
Ka see mänguke õnnestus
hästi: õppijad lugesid kaaslaste meenutusi suure huviga ja reageerisid kohati
emotsionaalsete hüüatustega, kohati lihtsalt vaikse naeratusega. Väiksemates
rühmades juhtus ka seda, et loeti mõni enda kohta kirjutatud värvikas seik ka
kõigile ette, aga muidugi ei hakka ma neid siin avalikustama :).
Mis võtted teil on
aidanud õpperühmas head õhkkonda luua? Oleks põnev kuulda!
ÕPPERÜHMA ATMOSFÄÄRI
MÕJUTAMINE
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar