Kas me tõesti peame
tänavale minema?
TÄNAVAKÜSITLUSEST KUI
ÕPPEMEETODIST
Lisaks blogimisele on
„Praktilise eesti keele“ vihikutes veel mitmeid projektülesandeid. Üsna
õppeaasta alguses alustasime nii 12. kui ka 11. klassi vene rühmades
tänavaküsitluse projekti, milles õppijad pidid ette valmistama ja läbi viima küsitluse mõne hetkel aktuaalse teema kohta ning seejärel kirjutama küsitluse tulemusi kajastava artikli. See projektülesanne oli uudne nii õpilastele
kui ka mulle endale – seetõttu olin veidi ärevil, kas ja kuidas asi õnnestub.
Projektile eelnevad tööraamatus lugemisülesanne, milles tutvuti presidendi vastuvõtu külaliste vastustega küsimusele
„Mis on praegu Eesti jaoks oluline?“ ja rollimäng, milles õpilased saavad ise presidendi vastuvõtu külalisteks kehastuda ja Eesti riigi kohta käivaid küsimusi esitada ning neile vastata. Rollimängud meeldivad üldjuhul enamikule õppijaist, muidugi juhul, kui nende läbiviimiseks on loodud soodne õhkkond. Näiteks oli mu tööraamatut katsetanud õpetaja meeldivalt üllatunud, kuidas tema muidu veidi passiivne õpperühm selle mängu peale hoogu läks ja kuidas kõik õpilased soovisid avaldada oma arvamust Eestile oluliste asjade kohta. Ise olin seda rollimängu katsetanud eesti keele õpetajate koolitusel, kus see samuti kõik 20 osalejat aktiivselt ja loovalt mõtlema ning mängima pani.
Oma õpperühmas jätsin mängu aga seekord vahele - niigi väiksest rühmast puudusid sel päeval umbes pooled. Seetõttu otsustasin pärast lugemisülesande täitmist ja kommenteerimist lasta õpilastel samale küsimusele kirjalikult vastata. Mõnd õpilast huvitas see teema rohkem, teist vähem, kuid olin meeldivalt üllatunud noorte mõtete siirusest ja sisukusest.
Oma õpperühmas jätsin mängu aga seekord vahele - niigi väiksest rühmast puudusid sel päeval umbes pooled. Seetõttu otsustasin pärast lugemisülesande täitmist ja kommenteerimist lasta õpilastel samale küsimusele kirjalikult vastata. Mõnd õpilast huvitas see teema rohkem, teist vähem, kuid olin meeldivalt üllatunud noorte mõtete siirusest ja sisukusest.
Kui
vaadata poliitilisest vaatepunktist, siis ei oskagi öelda, kuna see mind eriti
ei huvita. Eestis on palju probleeme, mis oleks vaja lahendada, kuid keegi ei
viitsi. Pensionärid on vihased kuna enamusel on pension alla 400 euro. Taanis
ja Rootsis makstakse õpilastele, et nad õpiksid, kuid meil mitte ning õpilaste
arv kahaneb, sest pole motivatsiooni.
Õppija vastus
küsimusele „Mis on praegu Eesti jaoks kõige olulisem?“
Eesti
on päris pikka aega olnud teiste riikide võimu all ning inimestel oli lootus,
et ükspäev saab Eesti iseseisvaks. Kuid ajast mil Eesti sai iseseisvaks, on
kadunud ühtekuuluvustunne, mis inimesi varem rohkem ühendas. Inimesed on liiga
üksildased, nad eraldavad end üksteisest. Arvan, et olulisim probleem, mis on
vaja lahendada, on tolerantsus üksteise suhtes.
Lisaks
tolerantsusele on vaja olla ka realistlikum. See, et Eesti riik püüab mängida
suurt rolli oma inimeste ja ka maailma ees, ei ole hea. Eesti on nii väike
riik, et ei saa üksinda hakkama. Kuid tal on võimalus koostöö abil
naaberriikidega ning ka kaugemate riikidega tõsta oma rolli ning edukust.
Õppija vastus küsimusele „Mis on praegu Eesti jaoks kõige olulisem?“
Järgmises tunnis alustasime projektiga. Seekord olid kohal peamiselt need õpilased, kes eelmine kord puudusid. Õpilased töötasid paarides: mõtlesid kõigepealt välja ühe aktuaalse ja endale
huvipakkuva teema ning koostasid selle kohta kolm arvamusküsimust. Edasi tuli
esitada need küsimused väljaspool kooli vähemalt kolmele võõrale inimesele, lindistada
vastused mobiiltelefoniga ja kirjutada vastuseid kajastav artikkel.
Lehekülg tööraamatust "Praktiline eesti keel B2, C1"
Kui alustasime
ülesannet, siis oli kohe näha, et seda laadi tegevus eesti
keele tunnis oli õpilastele üllatus. Üks õpilane küsis otse, väljendades üldist
arusaamatust: Kas me tõesti peame tänavale minema? Kui sai selgeks, et jah,
tegemist pole mingi naljaga, vaid see ongi päris ülesanne, siis hakati küsimusi
välja mõtlema. Ja ega see polnud kerge ... Küsimused pidid puudutama hetkel
aktuaalseid teemasid ühiskonnas, õpilase elukohas või koolis ning oli näha, et mitmed vägagi targad ja laia
silmaringiga õpilased ei ole harjunud eesti keele tunnis sellistele asjadele
mõtlema. Seega koostati valdavalt veidi lihtsamaid küsimusi, näiteks Kelleks te tahtsite lapsepõlves saada ja
kellena te praegu töötate? Aga eks iga oskus vajab arenemiseks aega ja
tegelikult saab ka selliste küsimustega vahva tänavaintervjuu teha.
Tööraamatus on ka
juhised, kuidas tänavaküsitlust nii läbi viia, et inimesed oleksid nõus sulle
vastama. Mängisime inimeste poole pöördumist ka klassis läbi, nii et õpilased
olid ise kordamööda küsitleja ja küsitletava rollis. Teoreetiliselt võib küll
tunduda lihtne inimesega kontakt luua ja paar küsimust esitada, praktikas
kukkus see aga kõigil alguses veidi kohmakavõitu välja. Kuid õpilased andsid ise
üksteisele väga asjalikku tagasisidet, näiteks on väga meeldiv, kui su poole pöörduvad vene õpilased eesti keeles, on
tunda, et nad tahavad eesti keelt harjutada; küsitletavale tuleks rohkem otsa
vaadata; küsimusi peaks esitama selgemalt, praegu on tunne, et küsitlejad ise
ka ei tea päris hästi, mida küsivad.
Seejärel jäi õpilastele koduülesandeks tänavaküsitlus läbi viia. Ootasin, et järgmisse tundi tullakse küsitluse lindistustega, mulle üllatusena esitasid õpilased aga kohe valmis artiklid. Et tegin seda projekti esimest korda, ei tulnud ma selle peale, et paluda hiljem siiski ka lindistused ette mängida. Nii jäidki need kuulamata, millest oli kahju, sest minu meelest on just lindistused selle projekti kõige värvikam osa.
Kohe sain aga võimaluse
sama projekti teiseks katsetuseks teises õpperühmas. Siin sujus ülesanne veidi
teistmoodi. Algus oli igati hoogne: õpilased pakkusid välja asjalikke
küsimusi, näiteks Kuidas võiks muuta Eesti riigieelarve raha jagamist ja mis valdkondadele
oleks vaja raha juurde anda? Millised on teie arvates Eesti suuremad sissetulekuallikad
praegu? Kust võiks Eesti riik leida uusi sissetulekuallikaid? Minu abi piirdus
seejuures vaid sõnastuse kohendamisega.
Lisaks avaldasid mõned noormehed
soovi tänavaküsitlust mitte lindistada, vaid lausa videosse võtta. Ütlesin, et
kui nad leiavad vastajad, kes sellega nõus on, siis mis saab mul selle vastu
olla. Sellega tund lõppes ja jäin küll mõningase kahtlusega videot ootama ...
Peale mitme eesti keele tunni möödumist saigi selgeks, et videost asja ei saa (kord
ütlesid õpilased, et kaamera on katki ja kord olid muud põhjused).
Mul oli aga väga hea
meel, kui esimene noormees tuli tundi ja mängis oma tänavaküsitluse lindistuse
ette. See meeldis mulle kohe, kuigi sain aru, et pole vist tehtud päris
võõrastega ja päris tänaval. Kuid esimese katsetusena oli see siiski igati õnnestunud:
noormees järgis kõike õpitut: pöördus
küsitletava poole viisakalt, tutvustas korrektselt nii ennast kui küsitluse
eesmärki, esitas küsimused selgelt ja meeldival viisil, reageeris vastustele
sobivalt, tänas vastajat kenasti. Küsitluse tulemuseks olid tõsised ja asjalikud
vastused.
Tänavaküsitluse lindistus. Esitatud autentsel kujul.
Küsitleja enesetutvustus on teksti algusest eemaldatud
Tõele au andes peab ütlema, et viimased küsitlused selles õpperühmas vajasid mitmekordset meeldetuletamist. Samas on arusaadav, et esmakordne võõrkeeles tehtav tänavaküsitlus nõuab õpilastelt lausa kahekordset eneseületust. Seetõttu kiitsin kõiki, kes sellega hakkama said. Viimased puuduolevad intervjuud lubasin aga teha eesti keele tunni ajal koolimajas, kus õpilased intervjueerisid eesti keelt rääkivaid inimesi.
Projekt lõppes artiklite kirjutamisega, nagu ette nähtud. Seda tegid õpilased tööraamatu näidiste eeskujul. Artiklite lihvimisele me seekord palju aega ei pühendanud, aga mõned õppijad esitasid omal soovil esialgse variandi järel veel teise, parandatud ja täiendatud teksti.
Kokkuvõttes arvan, et mõlema klassi õpilased olid tublid ja said selle uudse ja üsna nõudliku ülesandega edukalt hakkama! Ise veendusin, et tänavaküsitlus võib olla tõhus ja motiveeriv õppemeetod. Samuti sain kogemusi, kuidas järgmine kord projekt paremini ette valmistada (näiteks kindlasti ei tohiks ära jätta rollimängu, mis loob rõõmsa ja loova õhkkonna ning soodustab projektülesande käivitumist) ning seda juhtida (näiteks lasta õppijail rohkem oma küsimuste kallal töötada, lasta lindistused kaaslastele ette mängida, juhendada õpilasi artiklite kirjutamisel rohkem jmt).
Projekt lõppes artiklite kirjutamisega, nagu ette nähtud. Seda tegid õpilased tööraamatu näidiste eeskujul. Artiklite lihvimisele me seekord palju aega ei pühendanud, aga mõned õppijad esitasid omal soovil esialgse variandi järel veel teise, parandatud ja täiendatud teksti.
Kokkuvõttes arvan, et mõlema klassi õpilased olid tublid ja said selle uudse ja üsna nõudliku ülesandega edukalt hakkama! Ise veendusin, et tänavaküsitlus võib olla tõhus ja motiveeriv õppemeetod. Samuti sain kogemusi, kuidas järgmine kord projekt paremini ette valmistada (näiteks kindlasti ei tohiks ära jätta rollimängu, mis loob rõõmsa ja loova õhkkonna ning soodustab projektülesande käivitumist) ning seda juhtida (näiteks lasta õppijail rohkem oma küsimuste kallal töötada, lasta lindistused kaaslastele ette mängida, juhendada õpilasi artiklite kirjutamisel rohkem jmt).
TÄNAVAKÜSITLUS KUI ÕPPEMEETOD
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar